26 فروردین 1403 - 10:00 ق.ظ

حرکات اصلاحی؛

تغییر شکل صافی کمر(کاهش گودی کمر)

یاقوت نیوز- به کاهش گودی کمر، به طوری که از حد طبیعی کمتر باشد، صافی کمر می گویند.در این تغییر شکل زاویه کمری_خاجی کاهش می یابد و لگن، چرخش خلفی پیدا می کند.این و.ضعیت معمولا بر اثر سعی در پنهان کردن اندازه کفل ها و سینه ها ایجاد می شود.

یاقوت نیوز؛ مهتاب احمدی کارشناس ارشد حرکات اصلاحی 

صاف شدن ناحیه کمر:

به کاهش گودی کمر، به طوری که از حد طبیعی کمتر باشد، صافی کمر می گویند.در این تغییر شکل زاویه کمری_خاجی کاهش می یابد و لگن، چرخش خلفی پیدا می کند.این و.ضعیت معمولا بر اثر سعی در پنهان کردن اندازه کفل ها و سینه ها ایجاد می شود، این وضعیت همچنین در افراد مسن دیده می شود، افرادی که ساعت های زیادی در وضعیت نشسته و یا خمیده به سر می برند.این افراد ممکن است ندانند که گودی کمر برای بدن لازم است.

 

 

علل ایجاد کننده کاهش گودی کمرران:

1.کوتاهی عضلات باز کننده (کوتاهی عضلات همسترینگ مورد نظر است).

2.کوتاهی عضلات خم کننده تنه (کوتاهی عضلات راست شکمی).

3.گرفتگی عضلات کمری، که موجب کاهش گودی کمر می شود.

 

عوارض کاهش گودی کمر:

1.چون قوس فیزیولوژی طبیعی کمر کاهش می یابد، عمل جذب شوک در ناحیه کمر نیز کم کی شود و در نتیجه فرد برای پذیرش هرگونه آسیب کمری آمادگی می یابد.

2.کشش رباط طولی_خلفی

3.فضای دیسک در قسمت خلفی افزایش می یابد.

این افزایش فضا موجب می شود که هسته دیسک مایع اضافی را جذب کند.ممکن است وقتی فرد عمل بازکردن مهره های کمری را انجام می دهد، هشته دیسک تحت شرایط خاصی بیرون  بزند.

4.تعادل عضلات به هم می خورد.

عضلات خم کننده تنه و باز کننده ران کوتاه می شوند.

طویل و ضعیف شدن عضلات بازکننده کمری و احتمالا عضلات خم کننده ران.

شایع ترین مورد یافته شده در این افراد، کوتاهی عضلات بازکننده ران است. که هم موجب چرخش خلفی لگن و هم خم شدن زانو ها می شود.عضلات پشت کمر با اینکه در وضعیت طویل شده خفیف هستند، اما ممکن است کاملا انعطاف پذیر و قوی باشند.

حرکات اصلاحی

1.اگر کاهش قوس کمر، به علت کوتاهی عضلات بازکننده ران(همسترینگ)باشد، حرکات اصلاحی شامل کشش در این عضلات خواهد بود و هر گونه حرکت بازکردن ران ممنوع است، زیرا تغییر شکل را تثبیت خواهد کرد.در اینجا، ابتدا به نحوه ارزیابی طول عضلات پشت ران، و سپس به چند نمونه از تمرینات کششی عضلات پشت ران اشاره می کنیم.

 

ارزیابی طول عضلات خلف ران

برای این منظور،از تست اس_ال_آر استفاده می کنیم.به این ترتیب که از فرد می خواهیم تا در حالی که و زانوها و ران ها صاف هستند، یک پا رااز زمین بلند کند و با زانوی صاف، آن را بالا بیاورد.مقادیر طبیعی اس_ال_آر در منابع مختلف از 70 تا 90 درجه ذکر شده است.

توضیح لازم اینکه، بالا آوردن پا بایستی بدون چرخش و بدون دور شدن ران انجام می شود.

 

1.کشش عضلات پشت ران در حالت ایستاده:

فرد در حالت ایستاده قرار می گیرد و یک پا را روی نیمکت یا صندلی قرار می دهد.سپس دست ها را به سمت انگشتان پا می کشد و تنه را نیز بع آن سمت خم میکند.در مرحله بعد، این حرکت را با پای دیگر نیز تکرار می کند.

2.کشش عضلات پشت ران در حالت نشسته:

فرد روی صندلی می نشیند و زانوها را صاف می کند.این حرکت موجب کشیده شدن عضلات پشت ران می شود.

3.کشش عضلات پشت ران در حالت نشسته:

فرد روی صندلی می نشیند و پاهای خود را روی صندلی دیگر قرار می دهد.حال، دست های خود را به سمت انگشتان پا می کشد و تنه را نیز به سمت جلو خم می کند.

4.کشش عضلات پشت ران در حالت خوابیده:

فرد به پشت می خوابد.از پشت ران یک پا را می گیرد و به سمت بالا می اورد.زانو باید صاف نگه داشته شود.این حرکت، موجب کشش عضلات پشت ران می شود.

5.فرد به پشت می خوابد.از پشت ران یک پا را می گیرد.و به سمت بالا می آورد.زانو باید صاف نگه داشته شود.این حرکت موجب کشش عضلات پشت ران می شود.

5.کشش عضلات پشت ران در حالت خوابیده:

فرد به پشت می خوابد.از پشت ران یک پا را می گیرد و بالا می آورد.برای اینکه پا بیشتر بالا بیاید، می تواند زانو را اندکی خم کند.حال با انقباض عضله چهارسر تلاش می کند تا زانو را صاف کند.این عمل موجب کشش عضلات پشت ران می شود

کد خبر: 90238

نویسنده: : مهتاب احمدی

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0