11 بهمن 1402 - 10:40 ق.ظ

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

مرکز پژوهش های مجلس باید الگوی مراکز پژوهشی باشد

یک استاد دانشگاه گفت: مرکز پژوهش های مجلس با توجه به مبانی و روش های نظام مند و دقیق می تواند الگوی دیگر مراکز پژوهشی تخصصی کشور قرار گیرد تا در کنار اعتلای واقعی و موثر دانشگاه های کشور به نسلهای دو و سه و چهار کمک کند.

جعفر اقلیمی یک استاد دانشگاه در گفتگو با یاقوت نیوز اظهار کرد: این کمک یعنی گذر از آموزشي بودن صرف به سطوح پژوهشی، کارآفرینی و گفتمان سازی که به کاربردی تر و روشمند تر شدن امر پژوهش در سطوح تخصصی کشور منجربه می شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش مجلس برای راهبردی کردن پژوهش و آموزش در اقتصاد مقاومتی، گفت: پژوهش در آموزش عالی کشور همواره به‌عنوان یک راهبرد اساسی برای اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری بوده و نقش نمایندگان مجلس در این زمینه تاثیر گذار است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اقتصاد مقاومتی جنبه ها و‌ ابعاد مختلفی دارد گاهی یک جامعه تحت تحریم و‌ فشار اقتصادی ناگزیر تصمیماتی اتخاذ می کند که الزاما علمی یا گاهی حتی به ظاهر با عرف و‌ رسوم و‌ مبانی معمول مدیریت و‌ حکمرانی نیز ممکن است سازگار نباشد.

اقلیمی خاطرنشان کرد: تامین اقلام اساسی مرتبط با معیشت جامعه تا مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات مورد نیاز صنایع مختلف از جمله قابلیت و‌ توانایی تولید اقلام نظامی ضروری برای حفظ توان بازدارندگی و‌دفاع از تمامیت ارضی کشور در شرایط تحریم از اصلی ترین دغدغه های ملت و نظام محسوب میشود و اینجاست که این « نیاز و‌احتیاج» به موتور محرک اقتصاد و‌ صنایع مختلف کشور برای تلاش علمی و‌ پژوهش در مسیر کسب دانش فنی و بهبود روشهای تولید در همه زمینه های صنعتی و‌ کشاورزی تبدیل می شود.

به گفته وی، نقش پژوهشکده های تخصصی بخش های مختلف و دانشگاه های کشور در چنین عرصه ای نیاز به تبیین ندارد و واضح است نباید فراموش کنیم که در مقولات یاد شده ، پژوهش های صوری و‌ نمایشی منجر به هیچ دستاورد واقعی و اثرگذار نمی شوند ، فاقد هرگونه ارزش بوده و اصولا همینجاست که می توان تفاوت سرمایه گذاری و تعیین اولویت های پژوهشی و هزینه کرد در امر پژوهش را میان بخش دولتی و عمومی از یک سو و بخش خصوصی در سوی دیگر مشاهده کرد و اینجاست که نزاع بر سر ضرورت پژوهش یا اولویت داشتن یا نداشتن آن ، علی رغم بدیهیاتی که همه قبول داریم ، بالا می گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: می دانیم که خود مجلس مرکز پژوهش خاص خود را دارد که مطالعات و بررسی های آن به نمایندگان مجلس کمک میکند تا ابعاد مختلف یک موضوع مهم را بهتر دریابند و تصویر روشنی از واقعیت های یک معضل یا مسئله به دست بیاورند و بر مبنای آن وارد امر قانونگذاری شوند بی آنکه اسیر مجادلاتی شوند که گاهی گروه های مختلف متناسب با منافع خود در رد یا اثبات آن رویه مورد مناقشه مطرح میکنند .

اقلیمی خاطر نشان کرد: مرکز پژوهش های مجلس بالقوه این قابلیت را دارد که در مبانی و روش ها چنان نظام مند و دقیق باشد که الگوی دیگر مراکز پژوهشی تخصصی کشور قرار گیرد تا در کنار اعتلای واقعی و موثر دانشگاه های کشور به نسلهای دو و سه و چهار یعنی گذر از آموزشی بودن صرف به سطوح پژوهشی، کارآفرینی و گفتمان سازی، این مرکز نیز به کاربردی تر و روشمند تر شدن امر پژوهش در سطوح تخصصی کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: مجلس وظیفه دارد که در قالب قوانین و‌ برنامه های مصوب بر روند پژوهش در بخش دولتی و وظایفی که دستگاه های اجرایی در این زمینه بر عهده دارند، نظارت کند و نیز پیشنهادات دولت را در خصوص بهبود یا اصلاح‌ رویه ای فعلی بررسی و قوانین لازم را مصوب کند و‌البته امیدواریم که بخش خصوصی کشور روزی در چنان جایگاهی قرار بگیرد که در جهت تولید علم منجر به ثروت ، فارغ از قیود معمول دیوانسالارانه دولت ، علمدار نهضت پژوهش در کشور باشد چنانکه در کشورهای پیشرفته شاهد آن هستیم.

 

 

کد خبر: 87470

نویسنده: : منیژه فرهان پور

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0