29 فروردین 1403 - 12:00 ق.ظ

دربی اصفهان با بازیکنان غیر بومی

یاقوت نیوز- هفتاد و چهارمین دربی رسمی فوتبال اصفهان در حالی امروز و از ساعت ۱۶:۳۰ برگزار می شود که در ترکیب دو تیم هیچ بازیکن بومی وجود ندارد و بیم آن می رود با این همه امکانات فوتبال اصفهان به سرنوشت کشتی این استان تبدیل شود.

یاقوت نیوز؛ آرزو غفوری

سپاهانی ها در دوران نه چندان دور بازیکنان شاخص و مطرح بومی و با غیرتی داشتند که با تمام وجود برای این تیم به میدان می رفتند. نمونه بارز این ادعا محرم نویدکیا است؛ نویدکیا در طول دوران فوتبالش غیر از یک دوره دو ساله که به بوخوم آلمان پیوست، همه عمر ورزشی‌اش را در اصفهان‌بود و هرگز از سپاهان جدا نشد. سپاهان هر سال که قهرمان شده، نویدکیا را در ترکیب خود دیده و در سالی که این تیم تا فینال آسیا هم پیش رفت، بازوبند کاپیتانی این تیم بر دستان او بسته شده بود. در واقع محرم را می‌توان از پرافتخارترین کاپیتان‌های تاریخ فوتبال ایران دانست. او رکوردهایی را به جا گذاشته که بعید است به این زودی‌ها توسط بازیکن دیگری در دیار نصف جهان شکسته شود.
همچنین محمود کریمی یکی از نام‌های محبوب میان هواداران سپاهان است و او را می‌توان هم رده محرم نویدکیا و هادی عقیلی به عنوان اسطوره باشگاه سپاهان نام برد. مهاجم تند و تیز نسل طلایی فوتبال اصفهان، با هم‌تیمی‌هایش برای نخستین بار انحصار قهرمانی پایتخت در لیگ را شکست و تا یک قدمی فتح جام باشگاه آسیا پیش رفت. اولین ایرانی گلزن در فینال لیگ قهرمانان آسیا که با ۱۱ گل بهترین گلزن تاریخ طلایی پوشان اصفهانی در این رقابت‌ها شد و با سپاهان پا به مسابقات جام باشگاه جهان گذاشت. کریمی تنها بازیکن ایرانی لقب گرفت که توانسته در مسابقات جام باشگاه جهان گل بزند تا نامش را در تاریخ ثبت کند. او در آزادی و در نیمه نهایی جام حذفی از روی نیمکت بلند شد و در ۹ دقیقه مقابل پرسپولیس هتریک کرد تا نتیجه‌ای به یادماندنی را رقم بزند.
هواداران سپاهان در حالی این خاطرات شیرین و تعصب و غیرت را از بازیکنان بومی خود در ذهن دارند که این روزها اخراج های متوالی روی اعصاب آنها رژه می رود. موضوعی که سپاهان در این فصل اصلا با آن غریبه نیست و از بازی افتتاحیه فصل که آنها موفق شدند تیم قدرتمند تراکتور را در ورزشگاه نقش جهان با نتیجه 3 بر یک از پیش رو بردارند، شاهد اخراج یکی از بازیکنان خود شدند که در آن مسابقه نیلسون جونیور بود. در ادامه در مصاف با استقلال (هفته سوم) و در مصاف با پیکان (هفته چهارم) نیز این اتفاق تکرار شد تا مشخص شود که سپاهان در روزهای اوج هم این عادت را داشته است. اما این ماجرا هشدار دهنده وقتی برای سپاهان نگران‌کننده شد که مدام تکرار شد و به هفته‌های پایانی نیم فصل اول و اخراج‌های پیاپی این تیم مقابل آلومینیوم اراک و گل‌گهر رسید. در بازی پایانی نیم فصل اول هم اگرچه شاهد اخراج بازیکنی از سپاهان نبودیم، اما رضا فتاحی، ژوزه مورایس و سانتوس سه عضو این تیم از روی نیمکت با کارت قرمز مواجه شدند. البته سپاهانی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا هم این عادت بد را ترک نکردند و چهار بار کارت قرمز دریافت کردند.
حالا پس از دو هفته بحرانی و متلاطم دربی اصفهان شاید برای سپاهان و بازیکنان غیر بومی اش فرصتی باشد که با هواداران خود آشتی کنند و به فرم خوب خود بازگردند. مورایس و شاگردانش امیدوارند فارغ از همه حرف و حدیث‌ها فصل را به‌خوبی به پایان برسانند که به پایان رساندن مطلوب فصل در حال حاضر یعنی رتبه سومی در لیگ و قهرمانی در جام حذفی. مهاجم نوک طلایی‌پوشان یعنی شهریار مغانلو در سه دربی اخیر گلزنی کرده است و از این حیث در دربی‌های اصفهان رکورددار شده است، او امیدوار است باز هم گلزنی کند تا رکورد خود را ارتقا دهد، علاوه بر این مغانلو که در حال حاضر سه گل در دربی‌های اصفهان زده است امیدوار است به مهدی رجب‌زاده با پنج گل برسد و او را پشت سر بگذارد تا بهترین گلزن دربی‌های اصفهان لقب بگیرد.
در سوی مقابل شرایط کمی برای ذوبی ها تفاوت می کند. برای ذوب‌آهن شاید برد مقابل تراکتور یک شوک مثبت باشد و این پیروزی بزرگ بتواند سبزپوشان اصفهانی را به روند خوب نیم‌فصل اول بازگرداند. تیمی که تراکتور را در تبریز با چهار گل شکست می‌دهد، به‌طور قطع توانایی برد سپاهان در نقش‌جهان را هم دارد، این خود باوری نزد بازیکنان ذوب‌آهن با برد هفته گذشته به دست آمده است و شاگردان ربیعی به‌خوبی می‌دانند برای بردن همشهری در زمین خودش، این بهترین زمان است، وقتی رقیب در بدترین فرم فصل خود قرار دارد و غرق در حاشیه است.
با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا در این دیدار شاهد یک دربی تمام عیار هستیم یا یک دربی کسالت آور مثل دربی ۱۰۳ پایتخت.

کد خبر: 90407

نویسنده: : آررزو غفوری

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0