12 اسفند 1402 - 9:00 ق.ظ

دبیر سبک wkf کیک بوکسینگ اصفهان:

ورزش های رزمی دچار یک فسیل زدگی شده است

یاقوت نیوز- عضو شورای فنی کیک بوکسینگ اصفهان بر این باور است ورزش های رزمی دچار یک فسیل زدگی و سنت گرایی شده است و در کنار این معضل به مقوله جانشین پروری هم اهمیت نمی دهیم و به نوعی در این سالها درگیر یک چرخه باطل هستیم معضلی که ژاپن در سالهای گذشته با آن دست به گریبان بود و توانست خود را رها کند ولی چین هنوز شرایط مشابه ما را دارد.

یاقوت نیوز؛ آرزو غفوری

رشته کیک بوکسینگ ورزش خشن و بسیار پر هیجانی است که “ایمان عموییان” از 14 سالگی فعالیت در آن را آغاز کرده و در حال حاضر 17 سال است که رزمی کار می کند. ایمان عموییان در گفتگو با یاقوت نیوز از خاستگاه این رشته، سختی ها، بی مهری ها، پتانسبل های کیک بوکسینگ در ایران و منحل شدن لیگ استانی می گوید. این ورزشکار موفق به کسب 15 مقام استانی، 12 مقام کشوری و یک مقام آسیایی مسابقات چیوان ترکیه سال در 2013 شده است و در حال حاضر از نظر سمتی؛ مربیگری درجه 2 فدارسیون رزمی- داوری درجه 2 فدارسیون رزمی- عضو شورای فنی کیک بوکسینگ اصفهان- مسئول کمیته مربیان هیئت رزمی کارگران اصفهان- دبیر سبک  wkf کیک بوکسینگ اصفهان و 12 سال مربیگری در باشگاه های دولتی اصفهان را در کارنامه دارد.

کیک بوکسینگ از حالت زیرزمین خارج و قانونی شد

ایمان عموییان ورزشکار اصفهانی رشته کیک بوکسینگ در پاسخ به اولین سوال ما در مورد به رسمیت شناختن این رشته رزمی در ایران بیان می کند: با توجه به اینکه کیک بوکسینگ 20 سال است فعالیت قانونی در ایران دارد اما حدودا پنج سالی می شود که شرایط خیلی خوب و استقبال بی نظیر شده است. مسابقات از حالت زیرزمینی خارج و قانونی شده چون سبک ها قانونی شده اند. همچنین با قرار گرفتن این سبک در زیرمجموعه فدارسیون رزمی تمامی مسابقات از جمله مسابقات جایزه دار و مسابقاتی که تحت عنوان حکم و مدال برنامه ریزی می شود قانونی برگزار می شود.

خاستگاه کیک بوکسینگ کشور ژاپن است

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کیک بوکسینگ چه جور ورزشی است؟ دبیر سبک  wkf کیک بوکسینگ اصفهان در این باره می گوید: این رشته ژاپنی است و در سال 1960 در ژاپن یک استاد کونگ فوکار با ترکیب بوکس تایلندی، فول کنتاکت و کاراته رشته کیک بوکسینگ که بیشترین هدفش دفاع شخصی واقعی است را ابداع کرد. در سال 1970 با رسیدن این رشته به امریکا این کشور در بخش حرفه ای با هزینه و جایزه های خیلی بزرگ در بخش مسابقات کی وان و ufc فوق العاده کار کرد به نحوی که در حال حاضر ورزش ما در خارج از کشور خصوصا در بخش امریکایی فوق العاده پولساز است؛ اما در ایران متاسفانه به دلابل اقتصادی نگاه به ورزش غالبا حرفه ای نیست و بیشتر به دید گذران اوقات فراغت بعد از یک روز کاری برای عوام جا افتاده است. البته ناگفته نماند در خارج از کشور برای پرورش یک قهرمان تمام شرایط از جمله محل و زمان تمرین، ماساژور، تامین هزینه های مکمل های غذایی و حتی استراحت فرد مهم است و باید طبق برنامه ریزی پیش برود اما در ایران اینگونه نیست و این معضلی است که در همه رشته های رزمی مشهود است.

ورزش های رزمی دچار یک فسیل زدگی و سنت گرایی شده اند

مربی جوان کیک بوکسینگ با توجه به شرایط این رشته ورزشی عنوان می کند: در ایران ورزش های رزمی به نوعی مغازه ای شده است برای کاسب کاری برخی پیشکسوتان. اینطور میتوان گفت که با برگزاری هر مسابقه تعداد زیادی جوان با تحمل هزینه های هتل، غذا و مسابقات در آن شرکت می کنند و در نهایت به دادن یک مدال و حکمی اکتفا می شود و در ادامه این جوانان با جمع کردن این مدال ها به مرحله پیشکسوتی می رسند و این مغازه را برای خود باز می کنند. در واقع فدارسیون حمایت نمی کند و ما تیم ملی متمرکزی نداریم؛ باشگاه ها بصورت مستقل در مسابقات بین المللی شرکت می کنند و سهمیه می گیرند. در اینجاست که نقش مدیرت مهم می شود اما ورزش های رزمی دچار یک فسیل زدگی و سنت گرایی شده است که نمی خواهند از این سنت گرایی رخت ببندد. البته معضل مهمتر اینست که به مقوله جانشین پروری هم اهمیت نمی دهیم چون ترس از بزرگ شدن بازیکن و از دست دادن جایگاه و موقعیتمان را هم داریم و به نوعی در این سالها درگیر یک چرخه باطل هستیم معضلی که ژاپن در سالهای گذشته با آن دست به گریبان بود و توانست خود را رها کند ولی چین هنوز شرایط مشابه ما را دارد.

باید فرهنگ سازی شود

ایمان عموییان در پاسخ به این سوال که تا به حال فکر کرده اید خودتان با جذب اسپانسر مسابقاتی را برگزار کنید و یتوانید فضاهای مختلفی را ایجاد کنید، می گوید: باید فرهنگ سازی شود خصوصا از طرف صدا و سیما.صداو سیما اگر به همان طریقی که از رشته های دیگر حمایت می کند از ورزش های رزمی و رینگی که صرفا جهت دفاع شخصی استفاده می شود با دعوت از ورزشکاران، ساخت مستند، نمایش در فضاهای عمومی نه برای دیدن شدن ضرباتی که می زنند؛ صرفا برای میت زنی یا حرکات نمایشی و قدرت بدنی رزمی کاران حمایت کند در اینصورت خانواده ها هم می توانند به این رشته اعتماد کنند و فرزندان خود را به این سمت سوق دهند. البته گویا یکسری از سیاست های پشت پرده برای مجوز نگرفتن های پخش از صداو سیما وجود دارد. در مورد استفاده از پتانسیل فضای مجازی هم  در شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام خیلی استقبال و استفاده می شود چون این رشته نزدیک به دفاع شخصی و واقعیت است؛ به طور مثال زمانی که شما واژه دعوا را در اکسپلور سرچ کنید اولین چیزی که بالا می آید کیک بوکس است. یک فرد زمانی که بخواهد یک مشت بزند باید این مشت اصولی باشد چه ورزشی بهتر از بوکس وچه ورزشی بهتر از کیک بوکس که این ضربات را اصولی ااموزش می دهد حداقل برای دفاع شخصی. ما تشویق و ترغیب به دعوا نمی کنیم ولی حداقل افرادی که علاقمند هستند آموزش اصولی ببینند که مورد آزار قرار نگیرند.

برگزاری مسابقات منوط به جذب اسپانسر خیلی قوی است

مسئول کمیته مربیان هیئت رزمی کارگران اصفهان در پاسخ به این سوال که ساختار فایت جدای از بحث خانواده ها توانسته است که یک فضای اقتصادی برای برگزاری یکسری از مسابقات مستقل ایجاد کند یا حتما باید زیرنظر هیات و فدارسیون باشد؟ می گوید: هیات های هر استان می تواند اینچنین مسابقاتی را برگزار کند با اسم مسابقات استانی که استان های دیگر هم شرکت کنند ولی برگزاری این مسابقات منوط به جذب اسپانسر خیلی قوی است. در حال حاضر هزینه مسابقات بالاست و هر ورودی نزدیک به 700- 600 هزار تومان است و یک فایتر که سابقه 10 پانزده ساله دارد دیگر فقط برای بازی کردن نمی آید قبلا شاید افرادی با این سابقه حاضر به شرکت بودند ولی در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی همه حسابگر شده اند. البته اگر اسپانسر قوی باشد که جوایزی خوبی هم بگذارد همه استان ها استقبال می کنند.

لیگ استانی با کم کاری هیئت منحل شد

عموییان با ابراز گلایه نسبت به تعطیلی لیگ استانی در این رشته عنوان می کند: تا دو سه سال گذشته لیگ استانی برگزار می شد و اتفاقا بچه ها هر هفته استقبال می کردند خصوصا قهرمانان کشوری با شرکت در این مسابقات خود را در اوج نگه می داشتند ولی متاسفانه با کم کاری هیئت منحل شد. باشگاه ها هم نمی توانند با گذاشتن یک رینگ مسابقات را برگزار کنند چون برگزاری مسابقات در این رشته مسئولیت سنگینی دارد؛ در این مسابقات نمیتوان با 10 درصد ضربه زد باید 100 ضربه بزنیم و قطعا با مصدومیت و آسیب هایی همراه است برای همین باید مجوز گرفته شود که حضور پزشک، نیروی انتظامی و… کنار رینگ الزامی است.

وی در پایان به قهرمانان این رشته ورزشی اشاره و اضافه می کند: رزمی ایران فوق العاده قوی است.در بوکس آقای علی اکبری در رینگ آزاد جز سه نفر رنگ اول جهان هستند. همچنین ارسلان جمال پور از فلاورجان با سخت ترین شرایط سال گذشته قهرمان آسیا شد. علیرضا اورکی با هزینه شخصی به تایلند رفته است و با جذب اسپانسر در باشگاه های این کشور تمرین می کند و بصورت مداوم در مسابقات شرکت می کند. در واقع اینطور میتوان گفت که در حال حاضر مسابقات بیشتر در کشورهای عرب زبان برگزار می شود که به باخت هم پول می دهند برای اینکه رکینگ بازیکن بالا برود؛ یعنی بازیکن با دریافت مبلغی در مسابقه ای شرکت می کند فقط به این دلیل که تعداد مسابقات و رکینگ اش بالا برود. ولی بازیکن ما حتی پول ندارد که برای باخت در مسابقات شرکت کند.

کد خبر: 88567

نویسنده: : آررزو غفوری

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 1

گفته های ایشان واقعیت است ومسئولین باید برای رشد جوانان ومردم پیگیری کنند با تشکر از استاد عموئیان