3 خرداد 1402 - 7:30 ق.ظ

ناهنجاری گردن کوتاه

سندروم گردن کوتاه، یک سینوستوز مادرزادی در مهره های گردنی است.این سندروم، سندرمی بسیار نادر است که در آن دو یا چند تا از مهره های گردنی، بطور مادر زادی بهم فیوز شده اند.

یاقوت نیوز؛ به قلم مهتاب احمدی کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی

سندروم گردن کوتاه، یک سینوستوز مادرزادی در مهره های گردنی است.این سندروم، سندرمی بسیار نادر است که در آن دو یا چند تا از مهره های گردنی، بطور مادر زادی بهم فیوز(چسبندگی) شده اند.

این ضایعه، ناشی از نقصی است که در قطعه ای شدن عرضی مزودرم ایجاد می شود، علت اصلی هنوز مورد شک می باشد.هیچ دلیلی برای ارثی بودن این بیماری وجود ندارد.

با این حال نمونه های زیادی ازاین سندرم در این خانواده ثبت شده است.ناهنجاری های گردن کوتاه در دختران بیشتر از پسران دیده می شود.تظاهرات بالینی بر اساس شدت دفورمیتی متفاوت است، تشخیص ممکن است در هر سنی داده شود.اگر فقط دو یا سه مهره گردنی بهم فیوز شده باشد، ممکن است در معاینات رادیوگرافی بطور اتفاقی مشاهده شود. در بسیاری از بیماران گردنی کوتاه بوده و مستقیما  روی تنه قرار می گیرد.

حرکات گردنی نیز محدود می باشد، فلکسیون  واکستانسیون، غالبا بین اطلس و اکسی پوت اتفاق می افتد و حرکات فلکسیون جانبی گردن بهتر انجام می شود.اغلب پرده ای از بافت نرم در دو طرف گردن از زائده ماستوئید تا آکرومیون شانه کشیده می شود که به آن پتریگیوم کولی می گویند.

 

حرکات اصلاحی:

درمان شامل کشش پاسیو برای بدست آوردن ماگزیمم دامنه حرکتی مفصل است.این درمان بایستی سریعا بعد از تولد شروه و در طول دوران رشد ادامه پیدا کند.

نیروهای جدا کننده، بویسله بریس میلواکی ایجاد می شود، که تا اندازه ای می تواند مفید باشد.خصوصا اگر کیفواسکولیوز، همراه این سندرم دیده شود.درمان های جراحی بایستی در جهت اصلاح عملکرد، فانکشن و ظاهر باشد.چین پوست اطراف گردن که دیفورمیتی، را تشدید می کند، اغلب به وسیله روش های جراحی پلاستیک به همراه برداشتن فاشیا و عضله کاهش پیدا می کند، که این خود، باعث حرکات آزادانه در گردن می شود.

کوتاهی عضله جناغی_چنبری_پستانی، بوسله جدا کردن و برداشتن عضله، با برش های جزئی تصحیح می شود، اگر سندرم گردن کوتاه، در رابطه با دفورمیتی اسپرینگل ایجاد شود، بالا بودن اسکاپولا ممکن است از طریق جراحی صحیح شده و طول گردن افزایش پیدا کند

کد خبر: 76666

نویسنده: مهتاب احمدی

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0