علی احمدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

بسیج غربالگری دیابت و فشارخون بالا در چهارمحال و بختیاری

از آغاز بسیج غربالگری و بیماریابی دیابت و فشارخون بالا همزمان با سراسر کشور در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.

به گزراش یاقوت نیوز؛ مهوش نوری زاده – چهار محال و بختیاری؛ علی احمدی، رئیس مرکز بهداشت استان در تشریح این خبر اظهار داشت: این طرح از شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲ ویژه افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار در استان آغاز شده و به مدت ۵۰ روز تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت .
وی غربالگری بیماری را،  ابزاری برای تشخیص زودهنگام افراد درمعرض خطر بیان نمود و افزود : غربالگری، شناسایی، پیگیری و مراقبت بیماران(در قالب برنامه مجموعه مداخلات اساسی بیماریهای غیرواگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه ایران)، کشف زودرس بیماران دیابت و فشارخون جهت درمان و استفاده از دارو و اصلاح سبک زندگی از اهداف اجرای این طرح ملی است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: این طرح در بیش از ۶۰۰ واحد ارائه خدمت استان شامل مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، پایگاه های سیار و موقت مراکز دسترس مردم مساجد، ادارات، میعادگاه های نماز جمعه و … اجرا می شود و مردم می توانند با مراجعه به این مکان ها نسبت به اندازه گیری فشارخون و تست دیابت اقدام کنند.
وی گفت :  مطالعات نشان داده با غربالگری و تشخیص زودهنگام دیابت و اصلاح سبک زندگی می توان ابتلا به دیابت را تا ۱۱ سال به تاخیر انداخت و ۲۰ تا ۲۵ درصد از بروز دیابت جلوگیری کرد.

احمدی پیش بینی کرد، در این طرح قریب به ۷۵۰ هزار نفر از جمعیت استان، غربالگری و بیماریابی شوند.
وی یادآور شد: بر اساس مطالعه استپ سال ۱۴۰۰ میزان شیوع فشارخون بالا در استان با ۳۵.۳ بیشتر از میانگین کشوری و شیوع بیماری دیابت با میزان ۹ درصد در استان کمتر از نرم کشوری گزارش شد.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در حال حاضر در مجموع بیش از ۱۰۵ هزار نفر در استان به دیابت و فشارخون بالا (پرفشاری خون) مبتلا هستند که تحت نظر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مراقبت میشوند.
وی افزود: رژیم غذایی نادرست، مصرف زیاد نمک خوراکی، مصرف چربی های اشباع شده، عدم مصرف سبزیجات و میوه، فعالیت و تحرک کم بدنی، استعمال دخانیات و مصرف الکل، اضافه وزن و چاقی، سن بالا، سابقه خانوادگی و ژنتیک از عوامل ابتلا به بیماری های مزمن و غیرواگیر دیابت و فشارخون (قاتل خاموش) است.
احمدی تصریح کرد: بر اساس دستور العمل اجرایی این طرح، پوشش ۱۰۰ درصد در کلیه روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و پوشش ۷۰ درصد جمعیت شهرهای بالای۲۰ هزار نفر پیش بینی شده است.
معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در پایان یاد آور شد: تاکنون غربالگری و بیماریابی فعال برای فشار خون بالا در پنج دوره (سالهای ۸۱، ۸۳، ۸۶، ۸۹ و ۹۸) و غربالگری برای دیابت نوع ۲ طی سه دوره (سالهای ۸۳، ۸۶ و ۸۹) در استان انجام شده است.

کد خبر: 84068

نویسنده: : مهوش نوری زاده

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0