10 تیر 1402 - 12:00 ق.ظ

عارضه افتادگی شانه و حرکات اصلاحی

در برخی از افراد، شانه ها حالت طبیعی ندارند و تحت تاثیر عوامل مختلف، دچار افتادگی می شوند.علل این افتادگی عبارت است از: وضعیت های غلط، ضعف عضلات اطراف شانه ها، ضعف عضلات بالا برنده کتف و فیبر های فوقانی عضله ذوزنقه ای و وضعیت های کاری.

یاقوت نیوز؛ به قلم مهتاب احمدی

کارشناس ارشد حرکات اصلاحی

عوارض ناشی از این ضایعه عبارت است از:

1.خارج شدن شانه ها از وضعیت عادی( از دست دادن وضعیت چهار شانه)

2.درد در اطراف شانه ها و گردن

3.ضعیف شدن عضلات اطراف شانه ها( در صورت وجود ضعف، میزان آن افزایش می یابد).

4.کاهش تحرک مفاصل شانه

حرکات اصلاحی برای اصلاح افتادگی شانه ها، دو گروه از تمرینات می توان کمک گرفت: تمرینات کششی و تمرینات تقویتی.

تمرینات کششی:

در رابطه با تمرینات کششی، می توان به تعدادی از آنها که موجبات بهبودی انعطاف پذیری بافت های نرم اطراف مفاصل شانه را فراهم می آورند، اشاره کرد. این تمرینات قبل از تمرینات تقویتی انجام می شوند.

تمرینات کششی شانه:

فرد در حالت ایستاده قرار می گیرد و با دست راست، مچ دست چپ را پشت تنه می گیرد.در این حالت سعی می کند دست ها را به سمت عقب بکشد. این حرکت موجب کشش بافت های نرم اطراف شانه می شود.

هر تمرین به مدت یک دقیقه انجام می شود.سپس، فرد استراحت می کند و تمرین را با دست دیگر انجام می دهد.یعنی با دست چپ، مچ دست راست را می گیرد و به عقب می کشد.

تمرین کششی شانه:

فرد در حالت ایستاده قرار می گیرد و دست ها رااز پشت روی میز قرار می دهد. در این حالت، سعی می کند از حالت ایستاده به نشسته در آید.برای این منظور، زانوها را خم می کند و آرام آرام پایین می آید. این تمرین موجب کشش بافت های نرم جلو شانه و سینه می شود. هر تمرین مدت یک دقیقه انجام می شود. سپس، فرد استراحت و تمرین را تکرار می کند.

تمرینات کششی شانه:

فرد می ایستد و دست ها را پشت سر به هم قلاب می کند.سپس سعی میکند آنها را به همان سمت بکشد.(به هر دو طرف).این وضعیت مدت یک دقیقه نگه داشته می شود.سپس، فرد استراحت نموده و تمرین را تکرار می کند.

تمرینات تقویتی:

برای بهبود وضعیت شانه ها، باید عضلات بالا برنده شانه ها را تقویت کرد.فرد یاد می گیرد که شانه ها را در وضعیت طبیعی نگه دارد.حرکات اصلاحی عبارتند از:

تمرین مربوط به دامنه حرکتی شانه:

فرد می ایستد و سعی میکند شانه ها را به سمت بالا ببرد.سپس سعی می کند شانه ها را پایین تر از حد طبیعی بیاورد.تمرین بعدی، جلو و سپس عقب بردن شانه است( کتف ها را از هم دور یا به هم نزدیک می کند).این تمرین سبب تقویت عضلات بالا برنده کتف و همچنین سبب دور شدن شانه ها از یکدیگر می شود.

فرد می ایستد و دست ها را بالای سر می برد. در عین حال، سعی میکند آنها را بیشتر به سمت بالا بکشد.

فرد در حالی که بازوها در کنار تنه آویزان هستند، می ایستد و عمل بالا بردن کتف ها را انجام می دهد. برای لحظاتی این وضعیت را حفظ می کند.سپس، به آرامی شانه ها را پایین می آورد.

فرد حرکت فوق را با وزنه انجام می دهد.برای این منظور، وزنه هایی را در دو دست می گیرد و عمل بالا بردن  کتفها را انجام می دهد. این تمرین بهتر است از وزنه های کم شروع شود و به تدریج وزنه ها افزایش می یابد.

تمرین تقویتی عضلات بالا برنده کتف در حالت نشسته .

فردیا می ایستد و یا می نشیند و دو وزنه در دستهایش می گیرد.حال، شانه ها را بالا می برد و برای لحظاتی در همان وضعیت بالا نگه می دارد . سپس به پایین می اورد.این تمرین موجب بهبود قدرت عضلات بالا برنده کتف ووضعیت شانه ها می شود.میزان وزنه از 5 تا 30 پوند متفاوت است.

نکته مهم: فرد در هنگام ایستادن و راه رفتن باید شانه ها را در جالت طبیعی نگه می دارد.

افتادگی شانه به صورت یکطرفه:

برخی دچار افتادگی شانه از یک سمت هستند.به عبارت دیگر، در بررسی با صفحه شطرنجی متوجه می شویم که شانه ها  در یک سطح نیستند و یکی از آنها پایین تر است.این عارضه ممکن است به تنهایی و یا همراه با تغییر شکل اسکولیوز باشد. در مواردی که به تنهایی دیده می شود، تمرینات انعطاف پذیری مربوط به شانه افتاده باید انجام شود و تمرینات تقویتی نیز، روی عضلات شانه افتاده متمرکز شود تا شانه به وضعیت طبیعی برگردد. از تمرینات گفته شده میتوان به صورت یکطرفه سود جست.

کد خبر: 77560

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0