9 دی 1402 - 4:09 ب.ظ

وعده تاجیکستان برای تبدیل شدن به «کشور کاملا سبز» تا سال ۲۰۳۷

رئیس‌جمهوری تاجیکستان، در پیام سالانه خود خطاب به جامعه جهانی اعلام کرد: این جمهوری که هم اکنون در رتبه ششم جهانی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر قرار دارد، تا سال ۲۰۳۷ به یک کشور کاملا سبز تبدیل خواهد شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ امامعلی رحمان در سخنرانی سالانه خود در مجلس این کشور گفت: این جمهوری در حال حاضر از نظر شاخص انرژی سبز در رتبه ششم جهان قرار دارد و در حال حاضر ۹۸ درصد برق کشور از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان آمار جمهوری تاجیکستان، در ماه های ژانویه تا نوامبر ( ۱۱ ماه سال جاری میلادی) میلادی حدود ۱۹.۹ میلیارد کیلووات ساعت برق در جمهوری تولید شده که بیش از ۹۵.۱ درصد آن تولید منابع انرژی تجدید پذیر بوده است.

بر اساس این گزارش تولید برق در این کشور نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ معادل ۳.۴ درصد افزایش داشته است.

امامعلی رحمان با انتقاد از کاشت درختان نمایشی به ساختارهای مربوطه دستور داد تا برنامه سبزسازی شهرها را تا سال ۲۰۴۰ تدوین کنند.

او تصریح کرد: «هر سال درختانی کاشته می‌شود که خشک می شود. هر نهال هزینه دارد. قوانین درختکاری رعایت نمی‌شود و هیچ متخصصی وجود ندارد. مقامات در تلویزیون نشان داده می شوند که چگونه در کنار جاده ها درخت می کارند. این همه برای نمایش است. شما باید بررسی کنید که کدام گونه درخت در کجا کاشته شود.»

نزدیک‌ترین رقیب تاجیکستان در میان کشورهای آسیای مرکزی در تولید انرژی سبز، قرقیزستان است که ۹۳.۴۸ درصد نیروی برق مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر استحصال می کند.

وعده تاجیکستان برای تبدیل شدن به «کشور کاملا سبز» تا سال ۲۰۳۷

روسیه، ‌ازبکستان و قزاقستان به ترتیب تنها ۱۵.۶، ۲۱.۳۵ و ۸.۳۸ درصد از انرژی برق خود را از منابع سبز تهیه می کنند.

انرژی تجدیدپذیر (Renewable energy) که انرژی برگشت‌پذیر نیز نامیده می‌شود، به انواعی از انرژی می‌گویند که منبع تولید آن نوع انرژی، بر خلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر (فسیلی)، قابلیت آن را دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجددا به وجود آمده یا به عبارتی تجدید شود.

در سال‌های اخیر با توجه به این که منابع انرژی تجدیدناپذیر رو به اتمام هستند این منابع مورد توجه قرار گرفته‌اند.

تاجیکستان کشوری کوهستانی با بارندگی قابل توجه و دارای رودخانه های فراوانی برای تولید برق است. در این کشور ۹۴۷ رودخانه وجود دارد که طول آنها از ۱۰ کیلومتر تجاوز می‌کند. در مجموع طول رودخانه های تاجیکستان بیش از ۲۸ هزار کیلومتر است.

تاجیکستان فارسی زبان یکی از کشورهای صاحب مقام در منابع و ذخایر آب در منطقه و جهان است و بر اساس گزارش وزارت انرژی و صنایع تاجیکستان این کشور ۱۰ میلیون نفری با ۱۴۳ هزار کیلومتر مربع مساحت، ۶۴ درصد منابع آبی آسیای مرکزی را در اختیار دارد.

کد خبر: 86019

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0