6 آبان 1402 - 11:05 ق.ظ

تابلوی سبز بورس انرژی، مسیر توسعه نیروگاه‌های دوستدار محیط‌ زیست

تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و بر همین اساس طرح‌های متنوعی برای این توسعه طراحی شد که یکی از آنها مسیر تابلوی سبز بورس انرژی است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک یکی از گام‌های مهم وزارت نیرو و دولت سیزدهم برای فاصله‌گرفتن از سوخت‌های فسیلی است. بر همین اساس «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو توسعه ۳۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را از جمله مهمترین برنامه‌های خود دانسته است.

وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر ارائه داد که یکی از آنها برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر بود که چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، سه‌هزار مگاوات نیروگاه بادی و سه‌هزار مگاوات برای احداث نیروگاه خود تامین صنایع است.

در روزهای اخیر نیز ساخت ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدت پنج سال در جلسه شورای‌عالی انرژی به تصویب رسید که نوید آینده‌ای روشن در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور می‌دهد.

براین‌اساس، صندوق توسعه ملی پنج میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص داد.

سال گذشته هم وزارت نیرو با هدف تسهیل توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، تابلوی سبز بورس انرژی را راه‌اندازی کرد. این تابلو با هدف برطرف‌ کردن نیاز صنایع و بخش اداری به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی شده است.

در همین زمینه، سخنگوی صنعت برق گفت: با رونق معاملات برق در تابلوی سبز بورس انرژی شاهد توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستیم.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صنایع بالای یک مگاوات موظف هستند دست‌کم یک درصد از مصرف برق خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و سالیانه این سهم را به مقدار یک واحد درصد افزایش و در پنج سال به پنج درصد برسانند.

وی با اشاره به مصوبه‌های هیات دولت، ادامه‌داد: دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور نیز موظف هستند تا ۲۰ درصد از مصرف خود را از منابع تجدیدپذیر تامین یا خریداری کنند.

به گفته سخنگوی صنعت برق، به‌منظور تسهیل تامین برق صنایع و مصرف‌کنندگان مذکور از انرژی‌های پاک، وزارت نیرو با همکاری بورس انرژی اقدام به راه‌اندازی تابلوی معاملات برق سبز کرد.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه صنایع مذکور می‌توانند نسبت به ساخت نیروگاه تجدیدپذیر نیز اقدام کنند، گفت: با راه‌اندازی تابلوی معاملات سبز در بورس انرژی، از ابتدای خرداد تا پایان مهر سال جاری در مجموع بیش از ۱۴۹ میلیون کیلووات‌ ساعت انرژی تولیدی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ارزش بیش از ۳۶۶ میلیارد تومان در این تابلوی مبادله شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: تا پایان مهرماه ۲۰ نیروگاه خورشیدی، چهار نیروگاه بادی و یک نیروگاه برق‌آبی کوچک با مجموع ظرفیت منصوبه نزدیک‌به ۱۹۵ مگاوات که متقاضی حضور در بورس بودند، برای حضور در معاملات تابلوی سبز به شرکت بورس انرژی معرفی و مجوز حضور آنها در بورس صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو نه‌ فقط تحویل برق معامله شده در تابلوی سبز را تضمین می‌کند، بلکه خریداران برق تجدیدپذیر را به میزان برق خریداری شده از تابلوی سبز از شمول برنامه‌های مدیریت مصرف نیز خارج می‌کند.

رجبی مشهدی درباره ناترازی در ایام تابستان بی‌سابقه سال ۱۴۰۲، گفت: برق مبادله شده در تابلوی سبز در ماه‌های گرم به خریداران تحویل شد و بر اساس آمار بورس انرژی، بیشترین میزان برق مبادله شده در تابلوی سبز مربوط به تحویل تیرماه ۱۴۰۲ به میزان ۷۵ مگاوات ظرفیت در هر ساعت بود که به‌طور کامل به مصرف‌کنندگان تحویل شد.

این مسوول افزود: از ابتدای راه‌اندازی تابلوی معاملات برق سبز بورس انرژی، تعداد ۶۳ مشترک در هفت شرکت برق منطقه‌ای و ۱۱ شرکت توزیع نیروی برق اقدام به خرید برق از تابلوی برق سبز کرده‌اند.

سخنگوی صنعت برق گفت: صنایع بالای یک مگاوات می‌توانند با حضور در بورس انرژی علاوه بر انجام تعهدات قانونی خود برای تامین برق سبز، به‌منظور بهره‌برداری از مزایای نیروگاه‌های تجدیدپذیر نسبت به سرمایه‌گذاری و ساخت نیروگاه خورشیدی یا بادی اقدام کنند.

اکنون ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به یک‌هزار و ۱۰۱ مگاوات افزایش‌یافته است که سالیانه با تولید برق بیش از ۲ هزار و ۱۵۴ میلیون کیلووات‌ساعت، ناتزاری برق را به‌ویژه در زمان‌های پیک (اوج بار) کاهش می‌دهد.

کد خبر: 83341

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0