19 اردیبهشت 1402 - 4:00 ب.ظ

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور

معاون وزیر صمت با بیان اینکه از هر اقدامی برای تامین و رفع ناترازی برق حمایت می‌کند، گفت: وزارتخانه‌های صمت و نیرو برای توسعه انرژی‌های خورشیدی و تجدیدپذیر در راستای تامین برق صنعت عزم جدی و مشارکت فعالانه دارند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «علی رسولیان» امروز در همایش «ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی و فرصت‌های توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع کشور با بیان اینکه تعامل حداکثری میان وزارتخانه‌های صمت و نیرو برقرار است، اظهار داشت: موضوع قطع برق واحدهای صنعتی در فصول پرمصرف با همین تعامل به نتایج مثبتی رسیده است.

وی خاطرنشان‌کرد: قطع برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، نتیجه همکاری و هماهنگی مناسب بین بخشی در وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو بوده است که با پیگیری‌های این سازمان و تعامل بسیار خوب شرکت توانیر اتفاق افتاد و از بروز اختلال در کسب و کار تولیدی صنایع جلوگیری کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: همچنین برای رفع ناترازی تامین برق تعاملات بسیار مناسبی میان این دو وزارتخانه برقرار است و در راستای ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و انرژی خورشیدی نیز با ساتبا(سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) به تفاهم‌های خوبی رسیده‌ایم.

وی در خصوص ایده ایجاد شهرک‌های انرژی خورشیدی، اضافه کرد: مکان‌هایی را با امکان سنجی و انجام مطالعات اولیه برای احداث این شهرک‌ها در نظر می‌گیریم و با اخذ مجوزهای لازم و تامین زیرساخت‌های اولیه مانند مجوز اتصال به شبکه، سرمایه‌گذاران را برای فعالیت و تأمین برق در این شهرک‌های انرژی خورشیدی ترغیب می‌کنیم.

مجوز ۱۹ شهرک صنعتی انرژی خورشیدی دریافت شد

وی ادامه‌داد: در سفرهای استانی رئیس جمهوری مجوز و مصوبات لازم برای احداث ۱۹ شهرک صنعتی انرژی خورشیدی در کشور را گرفته‌ایم که باید اطلاع‌رسانی مناسب برای حضور فعالان اقتصادی در این شهرک‌های تخصصی انجام شود. همچنین تسهیل و تسریع فرآیندها مورد مهم دیگری است که باید در دستور کار قرار گیرد.

رسولیان، با اشاره به تاکیدات دولت برای بازپس‌گیری اراضی راکد صنعتی نیز بیان‌داشت: اراضی که در آن‌ها پنل‌ها و نیروگاه‌های انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر نصب و ایجاد شود، پس گرفته نخواهند شد.

همچنین «فتحعلی محمدزاده» معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در این همایش با اشاره به تفاهم‌نامه این سازمان با ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) برای تولید پنج‌هزار مگاوات انرژی برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی و تجدید پذیر در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، اظهار داشت: یک‌هزار مگاوات به صورت خرید تضمینی، سه‌هزار مگاوات به صورت خرید ماده ۱۲ و یک‌هزار مگاوات دیگر خرید خود تامین صنایع خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های خاص سازمان متبوع خود برای ترویج و نهادینه‌سازی استفاده از منابع تجدید پذیر، افزود: با توافقات انجام شده با ساتبا، در سال ۱۴۰۲ در هر استان ساخت حداقل یک شهرک انرژی خورشیدی را آغاز خواهیم کرد.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین اضافه کرد: ۹۲ شهرک با پنج‌هزار و ۳۰۰ هکتار زمین برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به ساتبا معرفی شده و فراخوان خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر انشعابی را به‌صورت همزمان با ساتبا منتشر کرده‌ایم که این فراخوان برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بر سقف سوله‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با مساحت بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار در بیش از ۸۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی فعال کشور است.

در این همایش که رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توانیر، مدیران شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق سراسر کشور و مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی همه استان‌ها نیز حضور داشتند، روش‌های اجرایی و تسهیل در امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و چگونگی جذب سرمایه‌گذاران در این بخش مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

گفتنی است که شهرک صنعتی انرژی خورشیدی در منطقه شال بویین زهراء(استان قزوین) نخستین شهرک انرژی خورشیدی است که مطالعات آن انجام شده و مجوزهای لازم را اخذ کرده و در ۶۶۰ هکتار در حال ساخت است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تصمیم مجمع عمومی، مجاز شده نسبت به واگذاری اراضی برای ایجاد یا توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی یا بخشی از اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی زیر پوشش خود با ارائه حداقل خدمات زیربنایی و به صورت اقساط ۱۰ ساله به منظور استقرار نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین بخشی از برق مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام کند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی و ۶ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۶۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۰ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی و چهار هزار و ۲۶۰ واحد کارگاهی تکمیل شده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۹۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

کد خبر: 76338

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0