6 اردیبهشت 1403 - 4:00 ب.ظ

در یک سال اخیر

۶۲۶ هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان تجهیز و نوسازی شد

یاقوت نیوز- مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از تجهیز و نوسازی ۶۲۶ هکتار از اراضی سنتی کشاورزی این استان در یک سال اخیر خبر داد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ غلامرضا عشاقی روز پنجشنبه افزود: تجهیز و نوسازی این میزان مزارع استان سبب صرفه جویی حدود ۹۰۰ هزار متر مکعب آب شده و بی شک با توجه به کمبود منابع آبی در منطقه رقم قابل توجهی است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۵۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این خطه تجهیز و نوسازی شده و میزان صرفه جویی در مصرف آب را به بیش از حدود ۷۹ میلیون متر مکعب افزایش داده است.

به گفته عشاقی، کاهش هزینه تولید، افزایش کمی و کیفی تولید محصولات، دسترسی عمومی به جاده و نهر و زهکش، حذف مرز، آب‌رو و زهکش اضافی، دسترسی راحت‌تر به مزارع با استفاده از وسایل پیشرفته و استفاده بهینه از آب از جمله نتایج اجرای طرح‌های مرتبط با تجهیز و نوسازی اراضی است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار داشت: ۶۸ هزار هکتار ظرفیت اجرای پروژه تجهیز و نوسازی اراضی در استان وجود دارد و برنامه ریزی ما در قالب برنامه هفتم اجرای این پروژه ها در سه هزار هکتار از مزارع سنتی منطقه خواهد بود.

عشاقی خاطرنشان کرد: اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری در سال مالی ۱۴۰۱ از منابع ملی و استانی برای پروژه‌های مدیریت آب و خاک به مبلغ سه هزار و ۸۷۸ میلیارد ریال بود که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی گفت: اگر بیش از ۱۰۲ هزار میلیارد ریال از محل‌ اعتبارات استانی، ملی و مولد سازی طرح‌ها به ما تخصیص یابد (با احتساب حداقل تورم هر سال ۲۰ درصد) زیرساخت‌های مورد نیاز برای پروژه‌های فنی مهندسی از جمله تجهیز و نوسازی مزارع در چهار سال و متناسب با پیش بینی‌های انجام شده تا پایان برنامه هفتم توسعه، عملیاتی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، برنامه هفتم توسعه (از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶) با هدف حصول به پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت، یکی از اسناد مهم برای ورود به گام دوم انقلاب به شمار می‌رود.

مجموع اراضی زراعی قابل کشت استان اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش، حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

کد خبر: 90731

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0