24 مهر 1402 - 2:00 ب.ظ

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش:

تربیت دانش‌آموز براساس سند تحول بنیادین مهم‌ترین وظیفه انجمن اولیا و مربیان است

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد مدارس کشور انجمن اولیا و مربیان دارند، گفت: مهم‌ترین وظیفه انجمن اولیا مربیان تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان براساس سند تحول بنیادین است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ شهلا باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره ضرورت فعالیت انجمن اولیا و مربیان اظهار کرد: هفته پیوند نماد پیوند اولیا و مربیان است، نهادی در مدرسه به نام انجمن اولیا و مربیان داریم که نتیجه آن عضویت و اقدامات خانواده‌ها و در مدیران و معاونان مدرسه است.

وی افزود: مدیران و اولیا در کنار هم جلساتی را تشکیل می‌دهند و خانواده‌ها به صورت داوطلبی با این رای‌گیری انتخاب و وارد این انجمن می‌شوند و مدیر و معاون هم به عنوان کارکنان در این انجمن حضور دارند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: حدود ۸۵ درصد همه مدارس کشور انجمن اولیا و مربیان دارند و درصدی هم این انجمن را ندارند به این علت است که یا جمعیت آنها کم است یا بزرگسال هستند و یا به نحوی مدیر شرایط برگزاری این انجمن را نداشته است که به صورت استثنا و محدود هستند.

باقری یادآورشد: در هفته پیوند که از ۲۴ تا ۳۰ مهر است، این اتفاق بزرگ را جشن می‌گیریم با این عنوان و نیت که این پیوند را همیشه گرم نگه‌ داریم. همچنین جشن‌هایی هم در مدارس به صورت نمادین گرفته می‌شود و امسال هم در هفته پیوند به حرم حضرت امام (ره) مشرف می‌شویم و پیوند عهد می‌کنیم.

وی اظهار کرد: از اول تا ۱۵مهر به طور خاص انتخابات انجمن اولیا و مربیان را داریم و تا آخر مهر هم در برخی از مدارس این فرآیند می‌تواند ادامه داشته باشد و خوشحالیم که اولیا در کار تربیت و مدرسه مشارکت می‌کنند و محیط مدرسه را گرم نگه می‌دارند و این بزرگ‌ترین هدف ما در انجمن اولیا و مربیان است.

تربیت دانش‌آموز براساس سند تحول بنیادین مهم‌ترین وظیفه انجمن اولیا و مربیان است

انجمن اولیا و مربیان ۲۶ وظیفه اجرایی دارد

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره وظایف انجمن اولیا و مربیان مدارس، عنوان کرد: این انجمن در آیین‌نامه اجرایی حدود ۲۶ وظیفه دارد و مهم‌ترین آنها این است که بتوانند در کار تربیت فرزند اعم از تربیت اجتماعی، فرهنگی، زیستی و ابعاد مختلف ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین بتوانند به مدرسه کمک کنند.

باقری افزود: اگر خانواده در فرآیند تربیت وارد نشود، این فرآیند از نظر ما عقیم است و زمانی کامل می‌شود که اولیا به مدرسه بیاید و در تمام ساحت‌های تربیت اعم از اجتماعی،فردی، زیستی و مهارتی بتواند خودش کمک‌ کار مدرسه باشد که هم مدرسه از توانمندی و تخصص آنها بهره‌مند شود و هم اینکه خود اولیا به هر نحوی به مدرسه کمک کنند تا کمبودها رفع شود و همچنین برای پیداکردن تدابیر، فکر و ایده کمک کنند.

وی یادآورشد: مدرسه و تربیت فرزندان فقط با مدیر، معاون و معلم مدرسه انجام نمی‌شود بلکه فعال شدن انجمن توسط خود اولیا در درجه اول به ما کمک می‌کند که این اتفاق مهم را همیشه پابرجا و مستدام نگه داریم.

حاصل پیوند اولیا و مربیان، تربیت حکیمانه است

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره تاثیر اقدامات بر روند فعالیت دانش‌آموزان عنوان کرد: پیوند اولیا و مربیان فرآیند تربیت دانش‌آموز را با مشارکت اولیا به صورت عمیق‌تر پیش می‌برد.

باقری یادآورشد: در واقع معلم تنها نیست و فرآیند تربیت در مدرسه به تنهایی تعریف نمی‌شود،باید خانواده پای کار باشد تا با بهره‌مندی از تخصص و توانمندی اولیا، فرآیند تربیت کامل شود. پیوند اولیا و مربیان فرآیند تربیت را به سمت حکیمانه‌ای پیش می‌برد.

تربیت دانش‌آموز براساس سند تحول بنیادین مهم‌ترین وظیفه انجمن اولیا و مربیان است

مدیران از تخصص والدین بهره‌مند شوند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بیشتر کمک‌های انجمن اولیا و مربیان مادی است، گفت: کمک‌های مادی را نمی‌توان منکر شد اما این نیست که بگوییم هیچ فرآیند دیگری توسط اولیا انجام نشده است.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش افزود: مدیر مدرسه نقش عمده‌ای دارد که کوتاهی‌ها، تفسیر و کمبودهای مدرسه را با تدبیر والدین حل و فصل کند و از آنها کمک بخواهد.

باقری ادامه داد: افراد با تخصص‌های بسیاری در میان والدین وجود دارند که می‌توانند نیازهای مختلف مدرسه را رفع کنند و این نیاز صرفا مادی نیست، خانواده‌ها با دلسوزی بسیاری مشکلات ساخت و ساز مدرسه، تعمیر لوله‌ها و کولر و غیره را رفع کرده‌اند بنابراین باید گفتمان سازی بیشتری صورت گیرد تا مدیران در فرآیندهای تربیتی هم از والدین کمک گیرند.

وی یادآورشد: بسیاری از والدین از صبح لباس انجمن را می‌پوشند و در خدمت مدرسه هستند که براین اساس هر سال انجمن‌های نمونه را تقدیر می‌کنیم و امیدواریم که این موضوعات تسری یابد و آگاه سازی مدیران را می‌طلبد، مدیران باید این انتظار را از والدین داشته باشند و زمینه‌ها را برای انجام فعالیت آنها فراهم کنند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیران باید توان خود را برای کمک گرفتن از والدین بیشتر کنند، در اینکه حتی یک مسئله را به کمک افراد حل کنند و به خرد جمعی واگذار کنند تا مشکلات رفع شود.

باقری ادامه داد: حل شدن مسائل در تربیت و آموزش دانش‌آموزان بسیار کارگشاست، بنابراین این پیوند بسیار کمک کننده است. همچنین باید نقطه نظرات مدیر به عنوان دلسوز درک شود و در انجمن با همکاری هم کار را پیش برند.

وی افزود: اکنون در آستانه انتخابات هستیم و یک سری از مدارس انتخابات را برگزار کرده و عده‌ای دیگر همچنان درحال برگزاری هستند، اولیا باید با دلسوزی و همدلی بیشتر وارد این عرصه شوند تا مسائل داشن آموزان و کمبودهای مدرسه حل شود.

به گزارش ایرنا، انجمن اولیا و مربیان گروهی متشکل از اعضای انتخابی مدرسه و والدین است که با برگزاری جلسات مختلف در طول یک سال تحصیلی در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان همان مدرسه قدم برمی‌دارند.

کد خبر: 82788

منبع: ایرنا

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0