8 شهریور 1402 - 1:00 ب.ظ

به مناسبت هفته دولت؛

افتتاح مرکز پایش و مانیتورینگ محیط زیست استان همدان 

مرکز پایش و مانیتورینگ محیط زیست استان همدان امروز افتتاح شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ فرهان پور همدان، همزمان با هفته دولت اداره کل محیط زيست استان همدان  به مرکز پایش و‌مانیتورینگ مجهز شد. در این مراسم  که با حضور جمعی از مسئولان استان برگزار شد سیده مریم محمدی مدیر کل اداره محیط زیست استان همدان ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در عرصه زیست بوم در راستای اهداف جمهوری اسلامی و منویات مقام رهبری ۱۴۸ شهید  و ۳۸۰ نفر جانباز محیط بان را تقدیم انقلاب کرده است.

وی با اشاره به افتتاح مرکز پایش و مانیتورینگ اداره کل محیط زیست استان همدان افزود: امروزه دنیا به سمت و سوی مدیریت سامانه می رود و باید از این مسیر به آخرین تکنولوژی های دنیا برسیم.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر باید ۱۹ میلیون محیط بان در کشور داشته باشیم اما نیروی انسانی ما بیش از ۳ هزار نفر نیست پس با وجود کمبود محیط بان باید به سوی هوشمندسازی برویم.

مدیر کل محیط زيست استان همدان با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده خانگرمز از سنوات گذشته هوشمند شده است گفت: امسال نیز از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به استان توانستیم منطقه حفاظت شده لشکر در را هوشمندسازی کنیم تا یک بانک اطلاعاتی و مانیتورینگ هوشمند در محیط زيست استان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در محیط زیست انسانی صنایع بزرگ سیستم آنلاین دارند و در اداره محیط زیست نیز به این سیستم مجهز شده ایم گفت: سیستم های هوشمند و آنلاین در صنایع علاوه بر رصد و اطلاع  در اقامه دعوی می تواند ثمربخش باشد.

محمدی با تاکید بر  اهمیت ضرورت بحث محیط زیست  در دولت سیزدهم تصریح کرد: اداره محیط زيست استان به هیچ واحد صنعتی اجازه نمی دهد به محیط زیست خسارت برساند و آلایندگی در هوا ایجاد کند.

مدیر کل اداره محیط زيست استان همدان خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲ هزار پایش زیست محیطی انجام دادیم و توانستیم  ۱۵۰۰ تن پسماند صنعتی را کنترل کنیم.

وی با بیان اينکه کار ما امسال سخت تر است چراکه باید در مورد فاضلاب و پسماند آن تمرکز کنیم و از این پسماند در صنایع فولاد و… استفاده کنیم اضافه کرد:  در سال گذشته ۲۱ تصفیه خانه احداث شد و روز گذشته نیز ۱۰۰ پروژه محیط زیست در کشور افتتاح شد که سهم استان همدان از این‌پروژه ها ۵ پروژه بود.

وی در پایان افزود: امیدواریم با تعامل بیشتر بتوانیم محیط زیست و دیار الوند را سبز نگاه داریم.

آبرسانی به منطقه حفاظت شده شراء در آینده نزدیک

در ادامه سجاد انجم شعاع مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست کشور نیز در خصوص رویکرد این صندوق گفت: این صندوق دو رویکرد دارد علاوه بر تسهیلات مالی از پروژه هایی که نیاز به حمایت مالی دارند اما اقتصادی نیستند حمایت مالی می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان همدان ۶ پروژه مصوب با ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون  در حوزه آب و آلودگی هوا وجود دارد.

انجم شعاع با اشاره به اینکه در استان همدان ۳۸ صنعت آلاینده وجود دارد که ۲۰ مورد آن در حوزه آلودگی هوا و ۱۸ مورد در حوزه آب است افزود: رویکرد و اولویت بندی ما با هماهنگی اداره کل محیط زیست این است که این تسهیلات را در اختیار این حوزه ها قرار دهیم.

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: یکی از پروژه هایی که توسط صندوق حمایت شده آبرسانی به منطقه حفاظت شده شراء است که در آینده نزدیک افتتاح و مشکل آبرسانی به وحوش این‌منطقه برطرف می شود.

وی ادامه داد: رویکرد دیگر در صندوق بحث شفاف سازی مالی بود که صورت های مالی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ابتدای کار دولت در دسترس عموم و در سامانه ثبت شده است.

باید با سامانه و هوش مصنوعی کشور را اداره کرد

در ادامه فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: خرسندیم از اینکه همواره در محیط زیست خانم ها تجربه کاری موفق داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به محیط زیست در کنار تولید و صنعت باید باهم باشد افزود: متاسفانه برخی واحدهای تولیدی وضعیت ورودی شهر را با بدی نامطبوع به چالش کشیده که باید در این زمینه مراقبت بیشتری انجام شود.

فلاحی با اشاره به اینکه به دلیل بوی نامطبوع مجبوریم رودخانه ها را بپوشانیم خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم فاضلاب با آب رودخانه مخلوط شود و باید دستگاه ها همیار محیط زیست در این زمینه باشند.

وی در بحث اداره کشور با هوش مصنوعی اظهار کرد: هنوز به روش سنتی کشور را اداره می کنیم که اینگونه روش هزینه بر و گران است پس باید با سامانه و هوش مصنوعی کشور را اداره کرد.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه ۳۵ دستگاه باید برای ایجاد سامانه و دسترسی ها باید پای کار بیاید، گفت: اداره محیط زیست و جهاد کشاورزی برای رفع کمبود نیروی انسانی خود باید به سامانه متصل شوند تا بتوانند به خدمت خود ادامه دهند.

 

کد خبر: 80385

نویسنده: : منیژه فرهان پور

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0