11 مرداد 1400 - 12:05 ق.ظ

شکردشت، زیباترین ییلاق برای سفری تابستانه

در شمال کشور بخصوص استان زیبای گیلان روستاهایی چشم نواز با طبیعت دست نخورده و بکر وجود دارند. تالش یک منطقه سرسبز از شمال است که نیمی از آن کوهستانی و نیمی دیگر خزری است. به همین دلیل از موقعیت و آب و هوای منحصر به فردی برخوردار است. از میان این همه زیبایی می توان به ییلاق شکردشت از ییلاقات هشتپر اشاره کرد. این ییلاق خوش آب و هوا با مناظری بدیع در ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

به گزارش یاقوت وطن، شکردشت که به شکردشت سوباتان نیز شهرت دارد، در گذشته به‌عنوان ییلاق پادشاهان استفاده می‌شد و با توجه به حاصلخیزی خاک و آب‌وهوای مطبوع، برای پرورش محصولات مناسب بوده است و به همین دلیل به آن شکردشت می‌گویند. این منطقه در زمان‌های دور زیر سطح دریا قرار داشت و به مرور که دریا عقب‌نشینی می‌کند، کوهستان و جلگه سرسبز تالش به وجود می‌آید و سکونتگاه‌ها از کوهستان به‌طرف جلگه‌ منتقل می‌شود. از ویژگی‌های شکردشت، نزدیکی به جنگل است؛ هرچند که پراکندگی کلبه‌ها، وجود دشت‌های شقایق و طبیعت ییلاق شکردشت نیز در نوع خود جذاب به نظر می‌رسند. همچنین زمان باز شدن گل‌های شقایق معمولا اواسط بهار است و در این زمان زنبورهای عسل برای به دست آوردن گرده به سراغ این گل‌ها می‌آیند. به همین دلیل ییلاق شکردشت، عسل بسیار خوشمزه‌ای داد که در کنار لبنیات مرغوب آن می‌تواند یک سوغاتی عالی باشد.

برخلاف بسیاری از نقاط دیدنی ایران که به‌دلیل حضور گردشگران، به‌تدریج زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند، شکردشت تالش هنوز تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده است و به‌عنوان سکونتگاهی ییلاقی در بهار و تابستان مورد استفاده مردم مناطق کم‌ارتفاع و روستاهای اطراف قرار می‌گیرد؛ هرچند که سرما و برف شدید در فصل پاییز و زمستان هم مانع از این نمی‌شود که بعضی از ساکنان این منطقه را ترک کنند.

  • مسیر دسترسی

برای رسیدن به شکردشت باید به‌سمت رشت-انزلی و تالش حرکت کنید؛ اما اگر به‌دنبال مسیر کوتاه‌تری هستید، بعد از رشت از جاده ضیابر به‌طرف تالش بروید تا با طی مسافتی کوتاه به ابتدای ییلاق شکردشت برسید که از اینجا، جاده آسفالت به پایان می‌رسد. ۲۷ کیلومتر آن‌طرف‌تر به این ییلاق جذاب خواهید رسید. از آنجا که جاده‌های شکردشت آسفالت نیست، تردد با خودروی سواری دشوار است؛ به همین دلیل روستاییان این منطقه برای رفت‌وآمد از تراکتور یا وانت نیسان استفاده می‌کنند؛ پس شما نیز برای رفتن به شکردشت، باید از چندصد متر قبل از روستا، قید خودروی خود را بزنید و بقیه مسیر را با پای پیاده طی کنید یا کنار جاده منتظر شوید تا یکی از ساکنان محلی، شما را ببیند و سوار بر نیسانش به شکردشت برساند. با همه این اوصاف، سکوت و پاکیزگی جاده‌ها به حدی جذاب و دلچسب است که صعب‌العبور بودن آن اصلا به چشم نمی‌آید. به‌دلیل بکربودن این ییلاق، توصیه می‌شود که آب و غذای کافی همراه خود داشته باشید. از خود شهر تالش حدود دوساعت رانندگی تا شکردشت، فاصله است که با عبور از روستای توریستی جنگلی «کیشون بن» و سپس گذر از جاده زیبای گردنه کوهستانی، در نهایت به ییلاق شکردشت خواهید رسید.

اگر به این طبیعت رویایی آمدید می توانید در خانه های سنتی مردمان خون گرم و مهمان نواز تالش اقامت داشته باشید. یادتان باشد برای سفر به ییلاق شکردشت حتما لباس گرم به همراه داشته باشید زیرا آب و هوای آن در تمامی ایام سال بسیار خنک است.

 

102

کد خبر: 28535

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0