12 دی 1402 - 1:00 ب.ظ

زخم کاری کار دست سپاهان داد

سپاهان برای سومین هفته متوالی در لیگ برتر مقابل شمس آذر قزوین طعم تلخ شکست را چشید تا شاگردان مورایس در حسرت قهرمانی نیم فصل بمانند.

به گزارش یاقوت نیوز؛  بدون شک نیم‌فصل اول فصل جاری یکی از پرحاشیه‌ترین نیم فصل‌های تاریخ برای سپاهان بود. تیم ژوزه مورایس که در ابتدای فصل پرقدرت و با تفاضل گل عالی یکی پس از دیگری رقیبان خود را پشت سر می گذاشت به یکباره با دو حکم شوکه‌کننده توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا روبه‌رو شد و در پایان نیز حکم کمیته استیناف و ابلاغیه کمیته انضباطی ورق را به کلی برای این تیم بازگرداند و آن سپاهان مقدر پرمهره تبدیل به یک تیم نصف و نیمه ضعیف شد.

آن‌ها ابتدا در دیداری که هشت نفره هم شدند، با یک گل به آلومینیوم باختند تا دومین شکست این فصل‌شان بازهم در نقش جهان رقم بخورد. دیدار بعدی مقابل گل‌گهر سیرجان بود. جایی که مورایس 9 بازیکن نامدار خود را به دلایل مختلف در اختیار نداشت و ماحصل آن شکست تلخ 3 بر یک برابر نماینده استان کرمان بود. این پایان ماجرای غم‌انگیز قهرمان چهار دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران نبود. سپاهان در سومین مسابقه دی‌ماهی خود با یک گل مغلوب شمس آذر قزوین شد تا سومین باخت متوالی‌اش به ثبت برسد.

یکی از آرام‌ترین مربیان تاریخ لیگ را عصبانی کردند

مورایس بعد از پایان دیدار با شمس‌آذر قزوین مصاحبه‌ای با رسانه‌ها نداشت اما گفته می‌شود که او شفاهاً به مدیران باشگاه سپاهان اعلام کرده که شرایط سخت و دشوار است و با توجه به شرایط موجود تمایلی به ادامه همکاری ندارد. منوچهر نیکفر سرپرست مدیرعاملی باشگاه سپاهان با تایید این خبر توضیح داد: «آقای مورایس بعد از بازی پیش من آمد و گفت بعد از دادن 4 امتیاز که ما با شایستگی آن را در زمین مسابقه گرفته بودیم، در دو مسابقه اخیر داوری‌های جهت‌دار 6 امتیاز از تیم ما گرفتند. ادامه اتفاقات عجیب لیگ برتر و به ویژه داوری‌های جنجالی بالاخره توانسته یکی از آرام‌ترین مربیانی که در طول تاریخ به فوتبال ایران آمده را هم اینطور عصبانی کند». همچنین اتفاقات و حواشی بازی برابر شمس‌آذر سبب شده تا صبر باشگاه سپاهان لبریز شود و آنها با وجود بازگشت امتیازاتی که از آنها کسر شد، بار دیگر به دنبال شکایت برای گرفتن حق خود در دادگاه عالی ورزش هستند. آنها بر این باورند اگرچه 4 امتیاز که حق مسلم آنها بوده بازگردانده شده، اما محرومیت 6 بازیکن و عملکرد داوران در سه بازی اخیر نیز بخشی از بیانیه این باشگاه را شکل داده که در ادامه می‌خوانید:

“در شرایطی که ۴ امتیاز سپاهان در شرایط عادلانه به این تیم بازگشت، ۹ امتیاز با اشتباهات داوری از این تیم گرفته شد. در پی اعلام رأی کمیته استیناف که بخشی از رأی غیرمنصفانه بدوی علیه سپاهان را نقض کرد، هرچند این باشگاه به ۴ امتیاز به‌حق خود رسید، اما متاسفانه کمیته استیناف سپاهان را از در اختیار داشتن ۶ بازیکن خود برای قرارداد فصل بعد محروم کرد. گرچه عجیب به نظر می‌رسد که یک باشگاه را قصاص قبل از جنایت کنند و برای قراردادهای فصل بعد، بازیکنان را در فصل جاری محروم نمایند، اما از این گذشته حتی مهلت طبیعی نیز برای اصلاح قراردادهای ۶ بازیکن در اختیار باشگاه قرار نگرفت. به هر ترتیب، پس از کش و قوس‌ها و پیگیری‌های فراوان تیم مدیریتی باشگاه، مجوز بازی ۳ بازیکن این باشگاه با اصلاح قراردادشان دریافت شد، اما مسئله اینجاست که این تنها مانع پیش پای سپاهان نبود. داوری مسابقات سپاهان در سه دیدار پایانی نیم فصل، سرشار از اشتباهات فاحش بود. رفتار غلط داور مصاف با آلومینیوم در عدم برقراری آرامش در بازی، اشتباه داور رقابت با گل‌گهر در عدم تشخیص دو خطای محرز پنالتی برای سپاهان و خطای فاحش تیم داوری مسابقه با شمس آذر و اعلام آفساید برای گل سالم سپاهان و نیز عدم اعلام پنالتی واضح روی مغانلو، ۹ امتیاز را از طلایی‌پوشان گرفت. شاید اشتباه از سپاهان است که معتقد به بازی جوانمردانه است، اما کمیته داوران فدراسیون فوتبال با انتخاب داورانی برای دیدارهای مهم سپاهان که از نظر فیزیکی مناسب قضاوت نیستند یا در تست‌های داوری رد شده‌اند، عملا موجب از دست رفتن این ۹ امتیاز شده‌ است. به عبارت دیگر، حتی اگر سپاهان توانست بر فشار سنگین روانی ناشی از رأی‌های لحظه آخری ارکان محترم قضایی فائق آید، باز هم به سد محکم اشتباهات داوری این سه مسابقه برخورد کرد و حق این تیم و هواداران فهیم آن ضایع شد.در پایان باشگاه سپاهان پس از پایان نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر اعلام می‌دارد، با وجود اینکه تا امروز سعی داشت حق خود را از طریق مبادی قانونی داخل کشور پیگیری نماید تا به حفظ آبروی ملی کمک کند، اما پیگیری‌های لازم را جهت طرح پرونده خود در دادگاه عالی ورزش (CAS) انجام داده و تا احقاق تمامی حقوق سپاهان، این مسیر را ادامه خواهد داد.”

باخت‌های نیم‌فصل، بیش‌تر از شکست‌های کل فصل پیش!

10 برد، یک مساوی و چهار باخت، آمار سپاهان 31 امتیازی در نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌وسوم بود. این چهار شکست، همین حالا بیش‌تر از تمام باخت‌های فصل پیش سپاهان در لیگ است. آن‌ها در فصل 02-1401 تنها سه شکست را پذیرا شدند و با 65 امتیاز در جایگاه دوم ایستادند. با تمام این تفاسیر سپاهان هرچند نیم‌فصل نخست را با امتیازی خوب و جایگاه دومی به پایان رساند، اما با توجه به تعداد بازی‌های خارج از خانه‌ای که در نیم‌فصل دوم به‌خصوص با مدعیان قهرمانی دارد، کار سختی برای قهرمانی دارد و شاید مانند فصل گذشته کار برای این تیم در هفته‌های پایان سخت شود.

همچنین طلایی پوشان با قرعه سختی در آسیا روبه رو شده اند و برای اینکه مقابل الهلال عربستان زنگ تفریح نباشند باید خیلی زود خود را از حواشی برنامه ریزی شده خلاص کنند و بجای مصاحبه های متعدد بازیکنان که بدون شک محرومیت های مجدد را برای این تیم اصفهانی رقم خواهد زد همچون بازی با آلمالیق توانایی های خود به عنوان یک باشگاه حرفه ای به رخ همگان بکشانند.

کد خبر: 86187

نویسنده: : آررزو غفوری

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0