28 اسفند 1400 - 2:25 ب.ظ

وبینار «تحلیل اثر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران» برگزار شد

یاقوت نیوز- وبینار «تحلیل اثر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران» از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، بررسی تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازارهای مالی و بورس‌های بین‌المللی، فرصت‌های اقتصادی ناشی از انزوای اقتصادی روسیه پس از حمله به اوکراین و چالش‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد و کسب‌وکارهای ایران و جهان محورهای این وبینار بود.
پیمان مولوی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق مشترک ایران و امارات و دبیرکل اسبق انجمن اقتصاددانان ایران در این وبینار  اظهار داشت: هم‌اکنون زمان آن است که فعالان اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاران اصفهانی، برخلاف جریان اقتصادی جهان با سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بازارهای جهانی، اوراق، سهام و بازارهای کالایی به بازده مناسبی دست یابند.
وی افزود: در وضعیت فعلی شرکت‌هایی با اندازه بالای 50 میلیون دلار حتماً باید دپارتمان‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای خود راه‌اندازی نمایند تا ریسک های نوسانات ارزی آنها را پوشش دهد.

مولوی تصریح کرد: در شرایط موجود باید بر ورود به بازارهای جدید، بهره‌برداری از ابزارهای سرمایه‌گذاری جدید و همچنین استفاده از دانش‌های نوین برای خلق ثروت تمرکز کنیم.
تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است به باتلاقی برای اقتصاد دنیا تبدیل شود
سید کمیل طیبی، مدیر قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان نیز در این وبینار گفت: همواره شاخص‌های اقتصادی تحت‌ تأثیر تنش‌های سیاسی و نظامی و در نتیجه بحران اقتصادی ناشی از جنگ‌ها قرار می‌گیرند و این موضوع ناشی از نااطمینانی و عدم قطعیت در اقتصاد دنیا است.
وی با بیان اینکه روسیه و اوکراین تأمین‌کننده 30 درصد گندم و غلات جهان هستند، ادامه داد: برهم خوردن زنجیره تأمین این محصولات یکی از آثار سوء ناشی از این جنگ است. مدیر قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان  افزود: تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است به باتلاقی برای اقتصاد جهان تبدیل شود که نمونه آن را در بحران رکود اقتصادی سال‌های  2008 و 2009 و همچنین در شیوع کرونا در دو سال اخیر شاهد بودیم.
وی افزود: در واقع جنگ روسیه و اوکراین خوش‌بینی‌هایی که برای خروج از بحران اقتصادی کرونا در دوران پساکرونا به وجود آمده بود را تحت شعاع قرار خواهد داد و چشم‌انداز خروج از بحران موجود را به تاخیر خواهد انداخت. طیبی تصریح کرد: روسیه به‌ واسطه تراز تجاری مثبت در یکی دو دهه اخیر به ثروت زیادی دست یافت؛ اما این تراز مثبت تجاری با تشدید تحریم‌های بین‌المللی و مسدود شدن دارایی‌های این کشور می‌تواند به کسری تجاری تبدیل شود که جذب سرمایه خارجی این کشور را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
طیبی با اشاره به پیش‌بینی‌های اقتصادی در گزارش اخیر نشریه اکونومیست تصریح کرد: در این گزارش برای GDP آمریکا رشد 1.75 درصدی پیش‌بینی شده که نسبت به پیش‌بینی‌ قبلی کمتر است که می‌تواند به رکود در اقتصاد آمریکا منجر شود که به معنی رکود در اقتصاد جهان است. همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت افزایش یابد که می‌تواند عواقب مختلفی برای کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت ایجاد کند.

از طرف دیگر افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی می‌تواند به تنش و چالش در اقتصاد کشورهای مختلف و بالا رفتن قیمت کالا و خدمات منجر شود.
وی با اشاره به شوک عرضه منفی در اقتصاد دنیا خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند در زنجیره تولید و توزیع کالا خلل ایجاد کند که به شوک عرضه جهانی در هر کالا و خدماتی منجر می‌شود که برای کشورهای در حال توسعه می‌تواند موجب تهدید امنیت غذایی گردد.
طیبی غلات و دانه‌های روغنی را عمده واردات کشورمان از روسیه و اوکراین عنوان و تصریح کرد: رفع این مشکل باید در دستور کار دولت و فعالان اقتصادی قرار گیرد و این معضل می‌تواند برای اقتصاد ایران هم تهدید باشد و هم فرصتی برای تنوع دادن به شرکای تجاری کشورمان تلقی شود.
در ادامه این وبینار به پرسش‌های حاضران درخصوص اثر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران پاسخ داده شد.

کد خبر: 62276

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0