1 شهریور 1401 - 4:00 ب.ظ

نظریان: در المپیک بعدی هم اتفاقی برای اسکی ایران نمی‌افتد

رئیس فدراسیون اسکی با تاکید بر اینکه بزرگترین کمبود این رشته زیرساختی و نبود پیست است، گفت: اگر این امکانات مهیا شود، ورزشکاران ما صاحب مقام خواهند شد وگرنه هیچ اتفاقی در بازی‌های المپیک زمستانی بعد هم رخ نخواهد داد و قول مدالی نمی‌دهم.

عباس نظریان امروز سه‌شنبه در نشست خبری پیش از برگزاری جام جهانی اسکی چمن، اظهار داشت: این مسابقات در سطح جهانی با حضور ورزشکاران برتر از ٤ کشور اتریش، چک، اسواکی و ایتالیا برگزار می‌شود. در این دوره از مسابقات، ٣٥ ورزشکار ایرانی و خارجی حضور دارند ضمن اینکه امتیازات خوبی این مسابقات دارد. مرحله نهایی آن در ایتالیا برگزار می‌شود و سال آینده هم میزبان اسکی جهانی چمن خواهیم بود.

جام جهانی اسکی روی چمن روزهای پنجشنبه و جمعه در پیست دیزین تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: ایران یکی از محل‌های تثبیت شده برای برگزاری جام جهانی اسکی روی چمن است و این موضوع می‌تواند به استفاده از ظرفیت گردشگری و ورزشی ایران منجر شود.

رئیس فدراسیون اسکی درباره جایگاه ایران در جهان عنوان کرد: اسکی ٨ رشته را پوشش می‌دهد. در اسکی چمن ٩ دوره در جام جهانی شرکت کردیم و ورزشکاران ایرانی توانستند مقام‌های خوبی کسب کنند. اسکی چمن سخت‌ترین رشته است زیرا ورزشکاران محدودی به دلیل آسیب‌پذیری در آن حضور دارند.

نظریان با تاکید بر اینکه اسکی چمن به شرایط محیطی، زمین مسابقه و چمن بستگی دارد، تصریح کرد: ما بهترین پیست را برای مسابقات تهیه و تجهیزات جدیدی نیز دریافت کردیم؛ امیدوارم نمایندگان ما بتوانند در جام جهانی به مدال برسند. امیدوارم ورزش اسکی صاحب یک مکان اختصاصی شود تا زیرساخت خوبی برای آن فراهم شود. ورزشکاران ایرانی نشان دادند توانمندی خوبی دارند و بزرگترین کمبود فدراسیون زیرساخت است و امیدوارم پیست اختصاصی داشته باشیم.  اگر این اتفاق رخ دهد ورزشکاران ما صاحب مقام خواهند شد.

وی درباره شرکت توسعه و تجهیز گفت: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و همه می‌دانند ورزش اسکی فرق دارد و ما وابسته به اقلیم و زمستان و زیرساخت خاص هستیم. اگر زیرساخت نداشته باشیم نمی‌توانیم پیشرف کنیم. اسکی تنها ورزش زمستانی است و از روز اول پیگیر بودیم تا زیرساخت مناسب و مسائل مالی آن فراهم شود. از خرداد ماه با دستور وزیر ورزش، پیستی برای جام جهانی اسکی روی چمن در اختیار ما قرار گرفت. از شرکت توسعه ویژه تشکر می‌کنم که با هماهنگی شاهد میزبانی خوبی هستیم. اگر پیست نداشته باشیم برای توسعه این رشته دچار مشکل می‌شویم.

نظریان یادآور شد: وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک سعی کردند به ما کمک کنند، زیرا فضای درآمدی نداشتیم و باید از آنها تشکر کنیم. برای هزینه برگزاری جام جهانی باید مبلغ ارزی پرداخت کنیم و جایزه پای سکو نیز طبق عرف باید پرداخت شود. هزینه غذا، آماده‌سازی زمین، حمل و نقل و منابع انسانی هم است و فکر می‌کنم تقریبا یک میلیارد تومان مسابقات جام جهانی هزینه داشته است. در همه موارد سعی کردیم از حیف و میل منابع جلوگیری کنیم.

وی درباره المپیک زمستانی بعدی گفت: نتایج دور قبل المپیک زمستانی به من مربوط می‌شود و شاید رییس فدراسیون عوض شده باشد اما کادر اصلی فدراسیون تغییر نکرده است. در ۷۰ سال گذشته و ١٢ دوره حضور در اسکی چه کردیم که انتظار دارند تا نتایج خوبی در المپیک کسب کنیم؟ آیا مربیان بزرگ آوردیم یا منابع مالی خوبی داشتیم. از من انتظار دارید و می‌گویید در المپیک بعدی چه می‌شود؟ هیچ اتفاقی نمی‌افتد چون زیرساختی برای اسکی نداریم.

وی یادآور شد: بعد از ١٢ سال شرکت کردن در اسکی بهترین رتبه ما بالای ٥٠ است و کیفیت برف و زیرساخت ما خوب نیست. یک روزی از امارات هم عقب می‌افتیم زیرا مربی خارجی حداقل ماهی ٨ هزار یورو می‌گیرد. انتظارات نسبت به ورزش اسکی باید واقع بینانه باشد.

نظریان یادآور شد: در بازی‌های المپیک ٢٠٢٦ زمستانی، کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم. عقب‌نشینی نکردم و می‌دانم فدراسیون اسکی بسیار توانمند است اما بسیار تنها است. اگر زمین بدهند ما می‌سازیم و کمپ فراهم می‌شود و محکم جلو می‌رویم. نگاه من به بازیکنان نسل جوان است. از ١٠ ورزشکار اسکی چمن، ٦ اسکی باز جدید و جوان هستند. اسکی ظرفیت بالایی در دیپلماسی و گرفتن کرسی دارد. باید درک کنیم برای اعزام ٤ ورزشکار به هنگ کنگ ٨٠٠ میلیون تومان هزینه کردیم. ترکیه هم که پیست و هتل دارد برای اردوی مشترک هزینه نمی‌کند اما نمی‌توانیم آنها را دعوت کنیم چون این امکانات را نداریم. اگر انتظار داریم ایتالیا رایگان به ما کمپ بدهد ما هم باید میزبان خوبی باشیم اما محدودیت منابع داریم.

رئیس فدراسیون اسکی عنوان کرد: پیستی که به فدراسیون داده می‌شود ۲ ماه برف دارد، به همین دلیل نمی‌توانم قرارداد ١٢ ماهه برای ۲ ماه ببندم. اگر نگاه اقتصادی است باید با منطق جلو برویم. به هیچ عنوان قراداد ١٢ ماهه با شرکت توسعه نمی‌بندم. اینکه گفته می‌شود به فدراسیون اسکی امکانات دادیم و نتوانستند استفاده کنند، درست نیست. با ٥٢ فدراسیون دیگر فرق داریم و روی تشک و سالن کار نمی‌کنیم. نباید بگویند شرکت توسعه گفته ما امکانات دادیم اما نتوانستند. دو ماه در نهایت قرارداد می‌بندیم. شمشک سرمایه ملی است در حالیکه نمی‌توانم سه اسکی باز دختر را اسکان دهم زیرا جایی ندارم. وقتی می‌توانند مکان اختصاصی داشته باشیم چرا هر روز باید سربار کمیته و وزارت ورزش باشیم.

وی تاکید کرد: برای برگزاری مسابقات هزار گرفتاری دارم. چرا وقتی ظرفیت دولتی داریم باید نسیه بگیریم. البته وزیر ورزش خیلی کمک کرد. یک سری محدودیت‌ها در دادن این پیست‌ها وجود دارد اما این مشکل با یک مصوبه حل شدنی است، اما جواب نه نشنیدیم ولی در اختیار ما هم قرار نگرفت.

رئیس فدراسیون اسکی یاداور شد: با توجه به اینکه مسابقات جام جهانی در ٤ دوره هست فقط کسانی به این مسابقات می‌آیند که در رنکینگ اول تا چهارم هستند تا بتوانند جزو سه نفر برتر جهان باشند. در مسابقات قهرمانی جهان همه کشورها حضور دارند و سال آینده شرکت می‌کنیم.

کد خبر: 73666

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0