8 مهر 1402 - 10:00 ق.ظ

شیرین‌سازی ۵۰۲ هزار مترمکعب آب دریا در شبانه‌روز

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی تجهیزات شیرین‌سازی آب با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: هم‌اکنون در شبانه‌روز ۵۰۲ هزار مترمکعب آب دریا شیرین‌سازی شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گزراش یاقوت نیوز؛ «هاشم امینی» افزود: بحث شیرین‌سازی آب به‌عنوان یکی از سیاست‌هایی که در یک دهه گذشته توسط وزارت نیرو برای تأمین آب شرب و بهداشت به‌خصوص در نوار ساحلی کشور اجرایی شده است و هنوز ادامه دارد.

وی ادامه داد: این موضوع در دولت سیزدهم اوج گرفته و با توجه به تأکیدی که شخص وزیر نیرو داشت قراردادهای جدیدی در این باره منعقد شده است.

معاون آبفای کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۰ قرارداد آب‌شیرین‌کن در سطح کشور داریم که حدود ۵۰۲ هزار مترمکعب بر شبانه‌روز آب کیفی را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

امینی گفت: عمده این ۵۰۲ هزار مترمکعب در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان است و به‌صورت موردی در برخی استان‌های دیگر هم داریم.

وی ادامه داد: بیشترین حجم آبی که استفاده می‌شود از آب دریا است.

معاون آبفای کشور خاطرنشان کرد: سیاست وزارت نیرو این است که انتقال آب از دریا به فلات مرکزی را سرعت دهد که اکنون سرعت گرفته و انتقال به بخشی از استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد و اصفهان در حال انجام است.

امینی گفت: بخش دیگری هم انتقال آب دریای عمان در قالب شیرین‌سازی در حال انجام برای انتقال آب به سیستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است .

وی ادامه داد: این شیرین‌سازی ۵۰۲ هزارمترمکعبی برای جمعیتی حدود ۲ میلیون ۳۰۰ هزار نفر انجام و توزیع می‌شود.

معاون آبفای کشور افزود: علاوه‌برآن ۲۰ قرارداد شیرین‌سازی آب داریم که برای ۷۷۷ هزار نفر اجرایی می‌شود.

به گفته وی، با عملیاتی‌شدن این ۲۰ قرارداد ۱۴۳ هزار مترمکعب به ظرفیت قبلی اضافه خواهد شد.

امینی روش شیرین‌سازی را از طریق اسموز معکوس و روش‌های علمی دیگر دانست که فعلاً تجهیزات آن از خارج کشور تأمین می‌شود.

معاون آبفای کشور از تلاش برای داخلی‌سازی تجهیزات شیرین‌سازی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو متولی این امر خواهد بود.

کد خبر: 81840

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0