23 آذر 1400 - 9:34 ق.ظ

گام‌به‌گام با خشکسالی در ایران؛

۶۵ درصد مخازن سدهای کشور خالی است

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: در شرایط کنونی، از مجموع ظرفیت ۵۰.۵ میلیارد متر مکعبی مخازن سدهای مهم کشور، فقط حدود ۳۵ درصد آب ذخیره شده وجود دارد.

به گزارش یاقوت وطن، بنا بر اعلام مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ سال اخیر است؛ گرچه سال آبی گذشته (ابتدای مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) هم سالی خشک بود.

تداوم این خشکسالی‌ها اثر سوء خود را بر سدهای کشور به عنوان تامین‌کننده اصلی آب بخش‌های مختلف گذاشته و به نگرانی‌ها درباره تامین آب مورد نیاز دامن زده است.

تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد که نگرانی‌ها درباره روند مصرف آب و نیز ورودی سدها همچنان تداوم دارد.

در این زمینه «فیروز قاسم‌زاده» مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: با سپری شدن ۷۹ روز از سال آبی، تا ۱۹ آذرماه مجموع حجم ذخایر آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۱۷.۸ میلیارد متر مکعب رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته بیانگر ۳۱ درصد کاهش است.

وی ادامه‌داد: بررسی وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد میزان حجم ورودی آب به سدها از ابتدای مهرماه تا ۱۹ آذر معادل سه میلیارد و ۵۳۰ میلیون مترمکعب بوده که کاهشی معادل ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می­‌دهد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور با بیان اینکه میزان پُرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفیدرود در شرایط فعلی حدود ۱۳ تا ۱۹ درصد است، افزود: در استان­‌های خوزستان و تهران نیز میزان پرشدگی متوسط مخازن طی سال آبی جاری به ترتیب حدود ۳۸ درصد و ۱۹ درصد است.

104

کد خبر: 31557

منبع: ایرنا

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0