یام احمدی مدیر کل اداره ارشاد استان

برگزاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان چهار محال و بختیاری

از  تئاتربه عنوان  یک هنر راهبردی و پیشران فرهنگ نام برد و افزود: اثرگذاری اجتماعی تئاتر  در قشر فرهیخته و در لایه‌های عمومی جامعه از اهمیت و درجه بالایی برخوردار است.

به گزراش یاقوت نیوز؛ مهوش نوری زاده – چهار محال و بختیاری؛ پیام احمدی مدیر کل اداره ارشاد استان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت برگزاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان چهار محال و بختیاری از  تئاتربه عنوان  یک هنر راهبردی و پیشران فرهنگ نام برد و افزود: اثرگذاری اجتماعی تئاتر  در قشر فرهیخته و در لایه‌های عمومی جامعه از اهمیت و درجه بالایی برخوردار است.

وی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  را  تقویت این هنر نمایشی در استان بر شمرد و تصریح کرد: البته این مهم نیاز به آسیب‌شناسی‌هایی داشت که با انجام مطالعات متعدد برخی از این آسیب‌ها ،شناسایی شد و تلاش برای رفع آن‌ها ادامه دارد .

مدیر کل اداره ارشاد استان گفت :  چهارمحال و بختیاری در حوزه زیرساخت‌های تخصصی رشته تئاتر با مشکلات روبه‌روست، که  در حال حاضر در شهرکرد زیرساخت‌های حداقلی شامل مجتمع امیرکبیر و سالن مهر برای آموزش، تمرین و اجرای آثار نمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.ودر شهرستان فارسان نیز با کمک بخش خصوصی فضایی برای رشته تئاتر ایجاد شده است و یک سالن نیز به شکل عمومی در فرصت‌های مختلف در اختیار هنرمندان این رشته قرار می‌گیرد، همچنین در بروجن به جز فرهنگسرای این شهر و پلاتوهای در حال ساخت که امید می‌رود در سال آینده به بهره‌برداری برسند، زیرساخت دیگری به شکل تخصصی برای تئاتر دیده نمی‌شود و سایر شهرستان‌ها نیز با مشکل نبود فضای ویژه این رشته مواجه می باشند .

پیام احمدی بیان داشت : هم اکنون 600 هنرمند استانی به فعالیت در رشته تئاتر مشغول می باشند که با وجود این تعداد هنرمند فعال همچنان نواقصی در حوزه متن و نمایش‌نویسی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که در سال‌های اخیر با برگزاری دوره‌های آموزشی و کشاندن جشنواره‌های ملی به استان و زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تبادل تجربیات بین هنرمندان تلاش شده است تا این نواقص برطرف شود اما  همچنان نیاز   به سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه. وجود دارد

وی در ادامه با اشاره به برگزاری برگزاری سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان از 15 تا 18 آبان در شهرکرد بیان داشت : با اعلام فراخوان جشنواره سی و پنجم 21 اثر برای حضور در این دوره از جشنواره اعلام آمادگی کرد که از این تعداد، 18 اثر برای شرکت در بخش بازبینی آمادگی قطعی یافتند .اما با توجه به سطح کیفی آثار ارائه شده به جشنواره 10 اثر صحنه‌ای به بخش رقابتی راه یافتند  تا به این شکل سهم استان برای حضور در جشنواره منطقه‌ای نیز به سه اثر افزایش یابد.

وی حضور هنرمندانی از شهرستان‌های اردل و کیار برای نخستین باردر این دوره با ارائه آثار به دبیرخانه جشنواره را  یاد آور شد و افزود : تعداد هنرمندان جوانی که نخستین حضور جشنواره‌ای خود را تجربه می‌کنند در این دوره قابل‌توجه ی باشد .

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری در ادامه افزود : سه اثرنمایشی نیز  در جریان برگزاری جشنواره در محوطه تماشاخانه مهر اجرای عمومی خواهند داشت.

پیام احمدی داوران این دوره از جشنواره را  سیروس همتی، و جلیل رفیعی و بر اساس برنامه ریزی اولیه توحید معصومی برشمرد اما هم اینک  توحید معصومی  که از کارگردانان و نویسندگان کشور، است  با توجه به وخامت حال جسمانی پدر گرامی این هنرمند، احسان جانمی دیگر هنرمند تئاتر کشور در آخرین فرصت جایگزین معصومی شد. و افزود : در روند اجرای جشنواره هر روز پس از آخرین اجرا، جلسات نقد و بررسی با حضور محمدرضا سمیع در مجتمع فرهنگی و هنری مهر برگزار خواهد شد . همچنین آیین پایانی این دوره از جشنواره، پنجشنبه 18 آبان ساعت 14:30 در تماشاخانه مهر شهرکرد جهت معرفی برترین‌های جشنواره سی و پنجم برپا خواهد شد.

در این نشست خبری مدیر کل اداره ارشاد استان ضمن پاسخ گویی به سوالات خبر نگاران گفت : پیگیر دریافت زمین برای خانه مطبوعات استان و رفع موانع آن خواهد بود و شاخص ترین اقدامات اداره کل را در سال جاری برگزاری جشنواره های متعدد بومی و محلی و کشوری در شهرستان های متعدد از جمله فارسان و بروجن و پی گیری جهت ساخت و اختصاص مکان برای فرهنگسرای بروجن و سایر نقاط استان ونامید وی اظهار داشت در زمینه فرهنگ و هنر نیاز به فعالیت خبرنگارانی در این حوزه می باشیم که بتوانند بطور اختصاصی در این مورد فعالیت نمایند .

در پایان  این نشست خبری از پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با حضور اصحاب رسانه رونمایی شد.

کد خبر: 83754

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0