21 آذر 1400 - 3:31 ب.ظ

کهتویه هرمزگان، اورامانات جنوب

کهتویه نام یک روستا و از مناطق نمونه گردشگری استان هرمزگان است که به علت بافت نیمه پلکانی آن به ماسوله و اورامانات جنوب شهرت دارد.

به گزارش یاقوت نیوز، کهتویه دهی است برآمده از دل زمان های نه چندان دور بر بستری ناهموار، در پناه کوه و تپه ماهورهایی که از هر طرف احاطه اش کرده اند و دره هایی که گذرگاه مردمانی است هنرمند، مهمان نواز، خوش ذوق و سلیقه که حتی در ساخت منازل و شکل دادن به روستایشان نیز از ذوق و هنر بهره جسته اند. توصیف این روستای زیبا و دیدنی را باید از آن هایی پرسید که آن را از نزدیک دیده اند. و آنچه خبرنگار ایرنا به قلم می آورد این است: چه منظره باصفایی دارد، وقتی که از فراز تپه های مشرف به روستا به تماشای آن بنشینی، منازلی نیمه پلکانی و در هم تنیده، دست در دست و دوشادوش یکدیگر، آنقدر صمیمی و مهربان که پشت بام یکی، حیاط دیگری شده و دیوارهایشان را باهم تقسیم کرده اند.

خانه ای بر فراز بلندترین تپه سر بر آسمان می ساید و دیگری در اعماق دره ای ژرف از دیده پنهان می شود، به همراه کوچه معبرهایی باریک و طولانی که هنگام عبور از فراز و فرودش گاه همسایه آسمان می شوی و گاه در اعماق سایه تپه ها و خانه ها فرو می روی، پر از احساس هیجان و شوق و گاهی ترس از این که مبادا بیفتی و زیر پایت فروریزد این احساس های شیرین در ذهنت عنوان «ماسوله» جنوب در توصیف این روستا را تداعی خواهد کرد. از فراز هر کوچه ای که فرود می آیی، کوچه دیگری با جلوه ای دیگر خودنمایی می کند و گذر مردمانی مهربان و خنده رو که با لهجه شیرین خود، آدمی را به صفای منزل هایشان دعوت می کنند، به گونه ای که تا همه پس کوچه های آن را با اشتیاق تمام نظاره نکنی، سیر نخواهی شد. چهره زیبا و متفاوت و نیمه پلکانی این روستا نسبت به روستاهای مجاور از یک سو و وجود مردمانی دوست داشتنی از سوی دیگر، ویژه بودن این روستا را رقم زده است. در واقع بانیان آن، بزرگانی بوده اند که نیکی، اصالت، نجابت، اخلاق پسندیده را چون میراثی ماندگار در نهاد مردمش به ودیعه نهاده اند.

علت نامگذاری کهتویه

تزگ آباد نام قدیم این روستا بوده است، علت نامگذاری گذشته آن، رودی به همین اسم است که از میانه روستا عبور می کرده است. نام تزگ آباد بعدها به کهتویه تغییر کرد، علت نامگذاری جدید آن را برخی این گونه گفته اند: از آنجایی که روستای قدیم بین تَل و تپه و ماهور قرار گرفته بود، آن را کُهتویه (توی کوه) نامیده اند و سبک و ساخت کنونی روستا نیز این فرضیه را تایید می کند که با مرور زمان کُهتویه به کَهتویه تغییر نام داده است.

کهتویه در گذر تاریخ

در کتابهای باستانی ایران از روستای کهتویه، چنین از آن یاد شده است: در فارسنامه ناصری چنین آمده است: ‘ کوه تو ‘ در ۶ فرسخی میانه جنوب ومغرب بستک واقع شده است. علامه علی اکبر دهخدا در لغتنامه خود چنین می نویسد: کهتویه اسم خاص دهی از دهستان های حومه بستک است که در شهر لار واقع است. روستای کهتویه براساس شواهد به دست آمده و استناد به گفته قدما در حدود ۴۰۰ سال پیش در محل کنونی خود شکل گرفته است.

 

102

کد خبر: 31554

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0