20 مهر 1400 - 10:43 ق.ظ

فهرج یزد، روستایی با پنج هزارسال قدمت در قلب کویر

روستاها چه در دل جنگل‌های سرسبز شمال باشند یا در دل کوهستان‌های سنگی یا حتی در کویر باز هم مملو از زندگی هستند و مخاطبان خاص خود را دارند. در ۳۰ کیلومتری شرق شهر یزد، روستایی در قلب کویر با نام فهرج جای گرفته است که دنیای آن شما را به حال متفاوتی خواهد برد. این روستا که قدمت آن به پيش از اسلام برمی‌گردد با قلعه باستانی و آب انبار قدیمی و مسجد کهنش حس خوبی به شما می‌دهد، حسی که با قدم زدن در روستا و دیدن سادگی خانه های خشتی دوچندان می شود. هم‌صحبتی با مردم فهرج هم خود جاذبه ای برای این روستاست.

به گزارش یاقوت وطن، از مهم‌ترين جاذبه‌های تاريخی اين روستا می‌توان به مسجد جامع فهرج اشاره کرد. اين مسجد بزرگ دو شبستان تابستانی و زمستانی دارد. منار گلی مسجد از شاخصه‌های اصلی آن به شمار می‌آيد که از فاصله دور قابل مشاهده است. ستون‌های مسجد، عظيم و مستحکم است و تزيينات معماری آن در ظرافت گچبری‌ها و سقف بلند آن انعکاس يافته است. قدمت مسجد جامع فهرج به نيمه اول قرن اول هجری می‌رسد. ساختمان اصلی بنا از آثار دوره ساسانيان است که با ورود اسلام (خلافت عمر) به مسجد تبديل شده است. برخی باستان‌شناسان مسجد جامع روستای فهرج یزد را قدیمی‌ترین مسجد ایران می‌دانند و عقیده دارند قدمتش از مسجد تاریخاته دامغان نیز بیشتر است. مسجد جامع فهرج قدیمی‌ترین مسجد جهان اسلام است که از زمان ساخته شدن تاکنون ساختمانش تغییری نداشته است. همچنین آب انبار حسينيه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این روستاست که قدمتش به دوره‌های پيش از اسلام مربوط است و در حاشيه آن مراسم تقديس آب برگزار می‌شده است. پس از اسلام نيز، اين آب‌انبار مورد استفاده قرار گرفته است. در دوران صفویه و افشاریه بنای آب‌انبار مورد بازسازی‌هایی قرار گرفته است. بر روی سردر ورودی بنا کتیبه‌ای سنگی به خط نسخ وجود دارد و درون محوطه بیرونی‌اش تعدادی درخت توت قدیمی سایه انداخته‌اند که فضا را دلپذیر می‌کند.

  • مردم‌شناسی روستای فهرج

از مراسم ويژه اين روستا می‌توان به برگزاری مجالس جشن و شادی در اعياد ملی و مذهبی و مراسم نخل‌برداری و نخل‌گردانی در عاشورا اشاره کرد. موسيقی محلی نیز در مراسم مختلف شادی و غم در ميان مردم روستا جایگاه ویژه‌ای دارد. موسيقی اين روستا با سازهای بادی دهنی و نوعی ساز شبيه سه‌تار نواخته می‌شود. همچنین مردم فهرج از پوشاک متنوعی استفاده می‌کنند. اغلب مردان دستار يزدی بر سر می‌نهند. شلوارهای پاچين‌دار و ترمه‌های رنگارنگ از پوشاک عمومی زنان و دختران فهرجی به شمار می‌رود. از انواع غذاهای رايج روستای فهرج هم می‌توان به انواع آش‌های محلی مانند آش جو، ماش و سوپ اشاره کرد. مردم فهرج از گياهان دارويی و طبيعی نوشيدنی‌های گرم و سرد از قبيل شربت شاتره، خاکشير و چای آويشن تهيه می‌کنند.

  • بهترین زمان سفر به فهرج

بهترین زمان برای سفر به روستای فهرج به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی خاصش فصل بهار یا ماه‌های مهر و آبان است که دمای هوا مطبوع و آفتابش ملایم می‌باشد. روستا دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، کمپ کویری، پست‌بانک و پمپ بنزین نیز هست. با توجه به نزدیکی روستای فهرج به شهر یزد بهتر است در ساعات اولیه صبح و در روشنایی روز از آن بازدید کنید و حداکثر تا غروب آفتاب به شهر یزد بازگردید تا علاوه بر تماشای بهتر زیبایی‌ و دیدنی‌های روستا، در هنگام بازگشت سفری امن داشته باشید.

 

102

کد خبر: 30224

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0