با افزایش تعداد بیماران بدحال گرونایی در اصفهان اتفاق افتاد

گلایه بیماران از گرانی و کمبود داروهای کرونا در اصفهان

با افزایش تعداد بیماران کرونایی و تست‌های مثبت ابتلا به این ویروس، داروخانه‌های اصفهان نیز شلوغ شده و بعضی از بیماران نیز با کمبود داروهای کرونایی و افزایش قیمت‌های چند برابری داروها رو به رو شده اند.

 

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ آمارهای رسمی نشان می دهد موارد ابتلا، ترخیص و فوت در شهرستان اصفهان از پنج هزار و ۱۱۷ تست نمونه گیری شده، ۲ هزار و هفت نفر مثبت بوده و ۴۸۶ فرد جدید هم بستری که از این تعداد فقط ۲۶۵ نفر از مرخص شده اند.

کل بستری های ۲۴ ساعت گذشته در اصفهان سه هزار و ۲۴۲ نفر بوده که ۴۰۱ نفرشان در “آی سی یو”(ICU) بستری هستند و کل موارد فوت شده قطعی و مشکوک ۳۰ نفر اعلام شده است.

وضعیت فاجعه بار همه گیری در اصفهان

آرش نجیمی؛ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز درباره وضعیت شیوع کرونا در موج سوم هشدار گفت: شرایط بحرانی و شیوع ویروس در روزهای اخیر بالا رفته و اکنون از هر ۲ فرد دارای علائم بیماری، تست یک نفر مثبت می شود که نشان دهنده شیوع بالای بیماری است.

وی با بیان این که مدیریت کنونی هیچ کمکی به کنترل بیماری کووید نمی کند، ادامه داد: این رهاشدگی از هفته‌های قبل شروع شده است و در هفته‌های آینده وضعیت فاجعه باری برای استان به بار می‌آورد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در استان هشدار داد: تعداد بیماران بد حال به مرور در حال افزایش است، چنانکه این روند افزایشی در هفته جاری نسبت به هفته گذشته دو برابر شده و قاعدتا موارد فوت نیز افزایش یافته است.

کمبود داروی رمدسیور در بیمارستان‌های اصفهان

در چند روز گذشته، افزایش تعداد بیماران کرونایی و تست‌های مثبت موجب شده نه تنها داروخانه‌های شهر شلوغ باشد بلکه بعضی از بیماران با کمبود داروهای کرونایی و افزایش قیمت‌های چند برابری داروها رو به روز شوند.

یک منبع موثق و آگاه در یکی از بیمارستان‌های اصفهان در این باره گفت: با موج فراگیر کرونا و افزایش تعداد بیماران، بیمارستان‌ها با کمبود”داروی رمدسیور”،”ماسک بیهوشی” و ماسک اکسیژن مواجهند و می‌توان گفت اکنون بیمارستان‌های شهر اصفهان کمبود تجهیزات دارند.

این منبع آگاه تاکید کرد: تهیه آزاد داروها توسط بستگان بیماران بسیار سخت و با قیمت چند برابری همراه است.

گلایه بیماران بدحال از کمبود دارو

 مشاهدات میدانی نیز از کمبود داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی بخصوص بیماران بدحال حکایت دارد. یاسمین دادخواه یکی از شهروندان تحت درمان کرونا در باره ضعیت تهیه داروی کرونا گفت: بیماری من با کمردرد و ضعف شروع شد که بعد از مراجعه و گرفتن اکسیژن خونم روی عدد ۸۷، تشخیص کرونا داده شد و پزشکان پس از تست سی تی اسکن، درگیری ۳۰ درصدی ریه‌ام را نیز تایید کردند.

وی افزود: ۶ روز در بیمارستان بستری بودم و با اصرار خودم مرخص شدم زیرا با وضعیت حاد بیمارستان‌ها نمی‌توان انتظار رسیدگی بیشتری از آنها داشت و ما ۲ داروی رمدسیور را از بازار آزاد به مبلغ یک میلیون و دویست و بسته چهارتایی، آن را شش میلیون تومان خریداری کردیم.

این شهروند اصفهانی تصریح کرد: بابت ۶ شب اقامتم روی یک تخت ساده دارای اکسیژن هشت میلیون تومان هم هزینه پرداختیم.

وی از مشکلات تهیه سُرم نیز خبر داد و گفت: فقط برای افراد بستری سُرم موجود بود اما در داروخانه‌ها گیر نمی‌آمد.

جستجوی داروخانه به داروخانه

بستگان بیماری که داروی بیمار خود را از داروخانه سجاد بیمارستان خورشید اصفهان تهیه کرده است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیمار ما در بیمارستان میلاد بستری است و دیروز از همان بیمارستان داروی وی را تهیه کردیم اما امروز گفتند نداریم و مجبور شدیم به داروخانه سجاد مراجعه کنیم.

این شهروند اصفهانی گفت: روزانه بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان هزینه داروهایی است که برای بیمارمان هزینه می کنیم.

مادر دختر جوانی که برای تزریق سُرم به بیمارستان امین اصفهان مراجعه کرده‌اند نیز گفت: داروهای دخترم را از بیمارستان نزدیک محل زندگی خود با هزینه زیاد اما محدود تهیه کردیم و برای تزریق مجبور شدیم به بیمارستان امین مراجعه کنیم.

وی افزود: معلوم نیست فردا داروی مورد نیاز دخترم موجود باشد زیرا وی در خانه درمان می شود و بیمارستان هم تختی برای بستری او ندارد.

کمبود رمدسیویر نداریم

این ملاحظات در حالیست که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کمبود داروی بیماران کرونایی در استان را تکذیب کرد و گفت: صنعت داروسازی کشور توانسته است داروی رمدسیویر مورد نیاز کشور را تامین و هر روز توزیع کند.

ابوالفضل اصلانی با بیان اینکه این دارو به وفور در مراکز درمان سرپایی و داروخانه امام سجاد(ع) اصفهان موجود است، اظهار داشت: قیمت هر ویال این دارو ۷۰۰ هزار تومان است که بیمه ۹۰ درصد آن را می پردازد.

وی با اشاره به اینکه داروی “فاویپیراویر” نیز به مقدار فراوان در داروخانه های منتخب استان موجود است و مشکلی برای تامین آن نداریم، تصریح کرد: با این حال سهمیه داروی دیگر درمان کرونا یعنی “تمزیوا ” محدود و در بیمارستان‌ها و داروخانه امام سجاد به قیمت ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان موجود است و در حال تامین مقادیر بیشتر آن هستیم.

اصلانی بیان کرد: اکنون نمونه خارجی داروی تمزیوا به نام “اکتمرا” و همچنین رمدسیویر آمریکایی در بازار اصفهان نداریم و هر کس که در این زمینه ادعایی دارد، تقلبی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میزان مصرف رمدسیویر استان را در سه ماه نخست امسال حدود ۱۰۵ هزار ویال اعلام کرد.

اکنون دو-سه هفته‌ای است که کمبود سُرم در اصفهان وجود دارد و به گفته مسوولان، از هفت شرکت سُرم سازی کشور، یکی از آنها که تولید بالایی هم داشت، اردیبهشت امسال از مدار تولید خارج شد که قرار است اوایل هفته آینده به چرخه تولید بازگردد.

بر اساس دستور وزارت بهداشت، تأمین سُرم مورد نیاز بیمارستان‌ها در اولویت قرار دارد اما گفته شده یکی دیگر از دلایل کمبود سرم در بازار، آغا موج پنجم کرونا و افزایش شمار بیمارانی است که نیاز به تزریق داروی رمدیسیویر دارند زیرا این دارو باید با سرم تزریق شود که انتظار می‌رود مسوولان تدابیری اتخاذ کنند تا کمبود سُرم و دیگر داروهای حیاتی بیماران کرونایی در اسرع وقت تامین شود.

206

کد خبر: 29046

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0