21 مرداد 1400 - 1:05 ب.ظ

هجیج روستایی دیدنی در دل کوه های کرمانشاه

کرمانشاه، سرزمینی کهن با جاذبه های تاریخی و طبیعی متنوعی است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. در این میان روستای هجیج یکی از پر جاذبه ترین نقاط این استان است که در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه قرار گرفته و به دلیل پلکانی بودن از محبوبیت خاصی بین گردشگران برخوردار است.همچنین کوه‌های سنگی، مناظر سرسبز، چشمه‌های خروشان و مسیر پرپیچ و خم از جمله ویژگی های این روستاست که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند.

به گزارش یاقوت وطن، در این روستای شگفت‌انگیز همه چیز پر از صفا و صمیمیت است، حتی خانه‌ها. روستایی که شکل خاص معماری و بافت آن نشان از نزدیکی و اتحاد مردمانش دارد. خانه‌های هجیج به‌گونه‌ای ساخته شده اند که بام خانه‌ای، حیاط خانه‌ی همسایه است. خانه‌های سنگی‌ که هرچند بزرگ نیستند اما خبر از بزرگی دل‌های مهربان ساکنانش می‌دهند. ساکنان هجیج مردمان کرد مهربان و مهمان‌نواز هستند که با لهجه‌ی کردی هورامی صحبت می‌کنند. مردمانی خودکفا که به لطف مراتع و چراگاه‌های سرسبز و با صفا به دام‌داری مشغول‌اند و در کنار آن به نگهداری و پرورش انواع طیور نیز می‌پردازند.

البته باید بدانید که همه چیز به خانه هایی که در این منطقه پلکانی وجود دارند ختم نمی شود و با کمی فاصله گرفتن از خانه های روستایی و ادامه دادن مسیر در جاده تصاویری از طبیعت بی نظیر این روستا را خواهید دید. در سمت چپ جاده چشمتان به غاری بر دامنه ی کوه خواهد افتاد که قطر دهانه ی آن ۶ متر است. در تمام فصل های سال از میان این غار آبی پرفشار جریان دارد که از قلب زمین می جوشد و در رودخانه ی سیروان جاری می گردد. مردم هجیج نام این چشمه را بل گذاشتند. با ادامه دادن همین مسیر در جاده به حفره ی دیگری می رسید که با حدود ۱۰ تا ۱۵ قدم پیش رفتن در این منطقه به چند پله می رسید و با بالا رفتن از پله ها، گودالی پر از آب زلال را خواهید دید با تماشای آن احساسی مملو از آرامش را تجربه خواهید کرد. آبی که از این گودال خارج می شود، سرچشمه ای برای چشمه ی بل است. آب این چشمه به دلیل داشتن مواد معدنی دارای خاصیت درمانی است.

در مورد موسیقی محلی این منطقه نیز جالب است بدانید سازی هجیجی‌ها استفاده می‌کنند، شمشال است که نوای سوزناکی دارد. این ساز یکی از انواع سازهای بادی است و شبیه نی می‌‏باشد که همراه با آوازهای سوزناک و گیرا نواخته می‏‌شود. در مراسم مختلف به‌ویژه در سوگواری‏‌ها و مراسم حماسی نیز از این ساز استفاده می‏‌کنند. همچنین برای کسانی که در سفر به‌دنبال غذاهای محلی و امتحان کردن خوراکی‌های مختلف هستند، هجیج با غذاهای محلی و خوش‌مزه‌ یکی از بهترین مکان‌ها است. پس در سفر به در این روستا از غذاهای کردی این منطقه غافل نشوید. برخی از غذاهای هجیجی مخصوص فصل زمستان اما نگران نباشید؛ در هر زمان که به آن‌ جا سفر کنید، می‌توانید کوفته هجيجانه، خورشت قسقوان و ترخينه را نوش جان کنید.

  • بهترین زمان سفر به روستای هجیج

شرایط آب و هوایی که این روستا داراست، معتدل و کوهستانی است و در فصول گرم سال آب و هوای معتدلی در آن برقرار است. فصل بهار گل های رنگارنگ و بی نظیری بر روی دامنه های کوه های این منطقه می روید و فضای دیدنی در آن به وجود می آید. فصل زمستان اما سرمای سختی در این روستا برقرار است.

 

 

102

کد خبر: 28956

نویسنده: آرزو غفوری

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0