16 بهمن 1402 - 10:00 ق.ظ

چگونه می‌توانیم مهارت‌های ارزیابی محتوا را به مخاطبان آموزش دهیم؟

یاقوت نیوز-افزایش اعتماد مردم به رسانه‌ها یک فرایند چندگانه است و نیازمند تلاش همه طرف‌های مرتبط، از رسانه‌ها تا جامعه‌ی خود رسانه‌ای است.

یاقوت نیوز؛ مهدی محسنی نیا

رسانه‌ها برای ایجاد فرآیند مشترک پیام رسانی بین خود و مخاطب نیازمند شدید فضای اعتمادساز هستند و آموختن مهارت ارزیابی محتوا به مخاطب با یک سلسله رفتار را بایستی در دستور کار قرار دهند.

در زیر چند راهکار برای افزایش اعتماد به رسانه‌ها آورده شده است:

شفافیت و مسئولیت‌پذیری:

رسانه‌ها باید به صورت شفاف و مسئولیت‌پذیر عمل کنند. آنها باید از منابع خبری خود استفاده کنند و به مخاطبان خود اطلاع دهند که از کجا اطلاعات را دریافت می‌کنند. همچنین، در صورت اشتباه، باید به سرعت آن را تصحیح کنند و اعتذار کنند.

حفظ استقلال رسانه‌ها:

رسانه‌ها باید استقلال خود را در برابر تأثیرات سیاسی، اقتصادی و دیگر فشارها حفظ کنند. این استقلال به آنها امکان می‌دهد تا به صورت بی‌طرف و منصفانه در مورد مسائل گوناگون گزارش دهند و از اطلاعات تحریف‌شده و تأثیرگذاری‌های ناعادلانه جلوگیری کنند.

تنوع اطلاعاتی:

رسانه‌ها باید تنوع در ارائه اطلاعات و دیدگاه‌ها را تأمین کنند. آنها باید به مسائل را از طریق چندین زاویه نگاه کنند و دیدگاه‌های مختلف را در نظر بگیرند. این کار به مخاطبان اطمینان می‌دهد که اطلاعاتی را به طور کامل دریافت می‌کنند و قادرند تصمیمات بهتری بگیرند.

تقویت توانایی انتقادسنجی مخاطبان:

مخاطبان را ترغیب کنیم که به صورت فعّال اطلاعات را ارزیابی کنند و از توانایی انتقادسنجی خود استفاده کنند. آموزش مهارت‌های ارزیابی منابع و تشخیص خبرهای جعلی و تحریف شده به مخاطبان کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از رسانه‌ها بکنند.

همکاری با سازمان‌های مستقل:

رسانه‌ها می‌توانند با همکاری با سازمان‌های مستقل، مانند روزنامه‌نگاران بدون مرز و سازمان‌های حقوق بشر، اعتماد مردم را افزایش دهند. این همکاری می‌تواند به تأیید معتکمیل می‌شود و از طریق مانیتورینگ و ارزیابی عملکرد رسانه‌ها در زمینه‌هایی مانند شفافیت، استقلال، حقوق بشر و انصاف، اعتماد مردم را تقویت کند.

تعامل با جامعه:

رسانه‌ها باید به تعامل با جامعه توجه کنند و به نظرات و نیازهای مخاطبان گوش دهند. ایجاد فضایی برای بحث و گفتگو، انتشار نامه‌ها و نظرسنجی‌ها، و بازخورد مستقیم از طریق رسانه‌ها، می‌تواند اعتماد مردم را به رسانه‌ها افزایش دهد.

تربیت رسانه‌ای:

آموزش رسانه‌ای به مخاطبان و جامعه به طور کلی نیز می‌تواند به افزایش اعتماد به رسانه‌ها کمک کند. افراد باید به مهارت‌های ارزیابی محتوا، تشخیص اخبار جعلی، شناسایی تأثیرگذاری‌های ناعادلانه و استفاده از منابع معتبر آموزش داده شوند.

انتشار اخبار مستقل و مبتنی بر واقعیت:

رسانه‌ها باید به منابع قوی و قابل اعتماد دسترسی داشته باشند و اخبار را بر اساس واقعیت‌ها و شواهد منتشر کنند. انتشار اخبار تحریف‌نشده و تأیید شده توسط منابع مستقل می‌تواند به افزایش اعتماد مردم به رسانه‌ها کمک کند.

به طور کلی، افزایش اعتماد به رسانه‌ها نیازمند رویکردهای چندگانه است که شامل شفافیت، مسئولیت‌پذیری، استقلال، تنوع اطلاعاتی، توانایی انتقادسنجی مخاطبان و همکاری با سازمان‌های مستقل می‌شود. این تلاش‌ها می‌توانند به تقویت اعتماد مردم به رسانه‌ها و افزایش اهمیت و نقش آن در جامعه کمک کنند.

کد خبر: 87617

نویسنده: : مهدی محسنی نیا

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0