30 فروردین 1402 - 10:30 ب.ظ

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

پایش هوشمند عرصه‌های طبیعی و جنگلی کشور

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از پایش هوشمند عرصه‌های طبیعی و جنگلی کشور خبر داد و گفت: هرگونه تعدی، تغییر و دست‌اندازی به عرصه‌های طبیعی با استفاده از پایش هوشمند رصد، شناسایی و پیگیری می‌شود.

به گزلرش یاقوت نیوز؛ از وزارت جهاد کشاورزی، «عباسعلی نوبخت» افزود: حفظ فیزیکی و بیولوژیکی منابع طبیعی، عرصه‌های جنگلی و مراتع از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه صدور مجوزات و استعلامات برای مخاطبین به صورت هوشمند انجام می‌شود، اظهارداشت: افراد بدون مراجعه به سازمان و دستگاه خاصی، مجوزات و استعلامات مربوطه را از طریق سامانه پیگیری و دریافت می‌کنند.

وی بر استفاده از فن‌آوری‌های نوین و روز تاکید کرد و افزود: با بهره‌گیری از سامانه هوشمند و الکترونیکی ضمن پوشش کمبود نیروی انسانی، جلوی بسیاری از تخلفات احتمالی در روند کار گرفته می‌شود.

اجرای فعالیت آبخیزداری در یک میلیون هکتار از اراضی تحت قلمرو فرسایش آبی در سال
نوبخت از قرارگیری ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی سرزمینی در قلمرو فرسایش آبی خبر داد و گفت: با تقویت فعالیت‌های آبخیزداری می‌توان ضمن جلوگیری از فرسایش خاک و نابودی عرصه‌ها، در حفظ منابع آبی کوشید.

وی از انجام مطالعات ۳۹ میلیون هکتار از اراضی تحت قلمرو فرسایش آبی کشور خبر داد و بیان کرد: سالانه یک میلیون هکتار از اراضی تحت قلمرو فرسایش آبی مورد فعالیت آبخیزداری قرار می‌گیرد.

معاون وزیر در سازمان منابع طبیعی از پیش‌بینی فعالیت آبخیزداری در ۱۰ میلیون هکتار اراضی تحت قلمرو فرسایش آبی در سال خبر داد و افزود: با این زمان‌سنجی و برنامه‌ریزی صورت گرفته می‌توانیم در بازه زمانی ۱۰ ساله این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به وجود ۸۰ میلیون اراضی مرتعی در کشور، بیان کرد: مراتع کشور درجه‌بندی شده است و در حفظ و احیای آن باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

نوبخت به پدیده بیابان‌زایی در بخش مرتعی اشاره کرد و افزود: برنامه‌های خوبی در راستای جلوگیری از تبدیل عرصه‌های مرتعی به بیابان در حال انجام است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که مدیریت منابع طبیعی مردمی‌سازی می‌شود، افزود: استفاده از ظرفیت مردم در بخش‌های مختلف نتیجه اثربخش داده است و این مهم در منابع طبیعی هم صدق می‌کند.

وی با اشاره به تنوع اقلیمی و آب و هوایی در کشور بیان کرد: با وجود تنوع اقلیمی، مسئله امنیت غذایی در کشور قابل مدیریت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر برقراری امنیت زیستی در کشور گفت: امنیت زیستی حلقه اتصال امنیت ملی و غذایی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با ارائه داده آماری از ظرفیت نهالستان در کشور افزود: ۱۲۶ نهالستان جنگلی و ۴۴ نهالستان بیابانی و تعداد قابل توجهی مراکز تولید بذر برای اراضی مرتعی در کشور وجود دارد.

نوبخت از تولید و کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور خبر داد و گفت: این تعداد نهال در قالب طرح کاشت ۱ میلیارد نهال در طول چهار سال در کشور تولید و کاشته شد.

کد خبر: 76059

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0