3 آذر 1400 - 4:38 ب.ظ

جنگل های حرا، عجایب هفتگانه قشم

جنگل حرا در قشم، یکی از جاذبه‌های خاص ایران و از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت است که برای دیدن آن باید با قایق به دل آب‌های شور خلیج فارس بزنید. این جاذبه که شهرتی جهانی دارد، جزو میراث طبیعی کشور به شمار می‌رود. جذابیت‌ جنگل حرا زمانی است که این درختان در‌ آب فرو رفته‌اند و با پایین آمدن سطح آب، جنگل شگفت‌انگیزی مشابه فیلم‌های علمی-تخیلی از آب بیرون می‌زند و هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند.

به گزارش یاقوت نیوز، با حرکت در میان آب‌های این جنگل که‌ از جاهای دیدنی قشم است شاهد درختان سبزی خواهید بود که گویی در میان انبوهی چوب روییده‌اند. جالب اینکه این چوب‌ها در واقع ریشه درختان هستند که انتهای آن‌ها رو به آسمان است و با تبدیل آب شور دریا به آب شیرین توانسته‌اند سالیان زیادی در این شرایط دوام بیاورند. جالب است بدانید، پوشش گیاهی این جنگل‌ها را درختان «حرا» و «چندل» تشکیل می‌دهند. این درختان زیبا زمان جزر دریا، از آب بیرون می‌آیند و با مد دریا تا نیمه در آب فرو می‌روند. آب‌وهوای استوایی این مناطق نیز مزید بر علت شده است تا درختان حرا رشد خوبی داشته باشند.  جنگل حرا قشم با وسعتی معادل ۸۲,۳۶۰ هکتار در سال ۱۳۵۱ به‌عنوان «منطقه حفاظت شده حرا» معرفی شد؛ سپس در سال ۱۳۵۴ با افزایش وسعت به ۸۵,۶۸۶ هکتار، عنوان پارک ملی را از آن خود کرد. تا اینکه این جنگل دیدنی قشم در سال ۱۳۵۶ به شبکه جهانی انسان و زیست‌کره یونسکو ملحق شد. این منطقه هم‌اکنون توسط اداره کل محیط زیست استان هرمزگان محفاظت می‌شود.

همچنین در بیان دیگر ویژگی های این جاذبه زیبا باید گفت. جنگل حرا شرایط اکولوژی مناسبی دارد و از همین رو زیستگاه پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری نظیر حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم خاکستری، کاکائی و… است. انواع گوناگون پرندگان، آبزیان و دوزیستان نظیر انواع مارهای دریایی و ماهی‌ها و همین طور لاک‌پشت‌ها نیز در این منطقه ساکن هستند. جالب است بدانید که ۸۰ درصد از آبزیان دریای خلیج فارس در این منطقه تخم‌ریزی می‌کنند.

  • تفریح های جنگل حرای قشم

حین قایق سواری در میان درختان زیبای جنگل حرا، فرصت را از دست ندهید و این لحظه‌های به‌یادماندنی را ثبت کنید تا همیشه از سفر قشم به یادگار برایتان باقی بماند. اسکله سهیلی، روستای طبل و بندر لافت از جمله جاهایی هستند که برای قایق سواری باید به آن‌ها مراجعه کنید. همچنین همان طور که گفتیم جنگل حرا قشم فقط به درخت و دریا خلاصه نمی‌شود و در طول قایق سواری با انواع جانوران از پرندگان مهاجر تا پرنده‌های آبزی و… مواجه خواهید شد که لذت این سفر را برایتان دوچندان می‌کنند.

  • بهترین زمان بازدید

با توجه به اینکه مناطق جنوبی ایران، آب و هوای گرمی دارند، بهترین زمان سفر به جنگل‌ حرا اواخر پاییز، زمستان یا اوایل بهار است؛ زمانی که هوای خوبی بر منطقه حاکم است. جزر و مد آب در جنگل‌ حرا تقریبا هر ۶ ساعت یک‌ بار رخ می‌دهد و چنانچه در حدفاصل بین جزر و مدر دریا، قایقی در جنگل حرا باشد، احتمال گیرافتادن آن وجود دارد. ساعت بازدید از جنگل حرا هم به همین موضوع بستگی دارد.

  • مسیر دسترسی

جنگل حرا در تنگه خوران و مابین بخشی از استان هرمزگان و جزیره قشم قرار گرفته است. در واقع این جنگل در سواحل شمال غربی جزیره قشم واقع شده است و زیباترین قسمت آن در مثلث بندر لافت، روستای كوران و منطقه گازی گورزین خودنمایی می‌کند.

 

102

کد خبر: 31228

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0