20 آبان 1400 - 10:51 ق.ظ

مسجد نصیرالملک شیراز، رنگین کمانی زیبا و باشکوه

شیراز شهری چهار فصل است که جاذبه های این زیبای دوست داشتنی، یک به یک دست به دست هم داده اند تا این شهر را به یکی از قدرتمندترین قطب های گردشگری تبدیل کنند که در این میان مسجد نصیرالملک خیابان لطفعلی خان با آن رنگ و روی افسانه ای خود از این قاعده مستثنا نیست.

به گزارش یاقوت وطن، قبل از اینکه سراغ بخش های مختلف مسجد نصیرالملک و توصیف زیبایی های چشم نواز این محل برویم بیایید کمی از دور آن را نظاره کنیم . مسجد نصیرالملک در زمینی به وسعت 2890 مترمربع بنا شده که زیربنای آن 2216 مترمربع است. یکی از ویژگی‌های بارز مسجد نصیرالملک کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری آن است. از این حیث مسجد نصیرالملک یکی از ارزنده‌ترین مساجد ایران محسوب می‌شود. نکته جالب توجه نبود گنبد در این مسجد است؛ که همین امر نشان می‌دهد این بنای مذهبی،کاملاً شخصی بوده و عموم مردم از آن استفاده نمی‌کردند. جالب است بدانید کاشی‌کاری مسجد نصیرالملک بسیار تماشایی است و نمونه آن در جای دیگری دیده نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های این کاشی‌کاری استفاده از رنگ صورتی به منزله رنگ غالب است که در هیچ مسجد ایرانی دیگری به چشم نمی‌خورد.

همچنین یکی از بهترین توصیفاتی که راجع به این مسجد می توان گفت، بازی رنگ و نور است؛ از آنجا که ترکیب این دو همیشه با هم شگفت انگیز است پس بهترین لقب ممکن برای مسجد نصیر الملک در شیراز جایی برای بازی رنگ و نور است. تماشایی‌ترین قسمت مسجد نصیرالملک نیز شبستان غربی یا شبستان تابستانه آن است. شبستان غربی مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین شبستان‌های مساجد ایران به شمار می‌رود. در این قسمت، از سنگ گندمک استفاده شده است و در سنگ تراشی و تزیین آن الگوبرداری از مسجد وکیل شیراز  به چشم می خورد. طاق و دیوارهای شبستان غربی با کاشی‌کاری‌های زیبا مزین شده و کف مسجد پوشیده از کاشی‌های فیروزه‌ای و نمای آن نیز آجری است. روی سقف نیز نقش گل و بوته، نقوش اسلیمی و آیات قرآنی به خط ثلث عالی به چشم می‌خورد.

ستون‌های شبستان غربی مسجد نصیرالملک دو ردیف شش‌تایی هستند که تعدادشان یادآور دوازده امام است. مارپیچ‌های روی ستون‌ها همیشه توجه توریست‌ها را جلب می‌کنند. بین این ستون‌های جذاب، هفت طاق چشمه‌ای قرار گرفته است که درمجموع، منظره‌ ای دل چسب به ‌وجود آورده‌اند. در امتداد ستون های شبستان غربی، محراب مسجد به چشم می خورد. کف این محراب کمی پایین‌تر از سطح شبستان قرار دارد و با سنگ مرمر مفرش شده است. این همه زیبایی در مسجد نصیرالملک تکمیل نمی شود مگر با پرتو های نوری که از شیشه های رنگی زاییده شده و بر زمین فیروزه ای آرام گرفته اند.

  • بهترین زمان بازدید از مسجد نصیر الملک

بهترین زمان بازدید از این مسجد در فصل پاییز و زمستان است چون در فصل های گرم سال (اواخر بهار و تابستان) برای آسیب نرسیدن به کاشی ها، پرده ها را می کشند و در نتیجه نمی توانید چیزی از زیبایی رنگ ها ببینید. همچنین لازم به ذکر است این بنا برای آفتاب صبح ساخته شده است، پس بعد از ظهر را برای بازدید فراموش کنید. مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی در سال ۱۳۵۸ با حضور انجمن آثار ملی و باستان شناسی ایران به شماره‌ی ۳۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

102

کد خبر: 30901

نویسنده: آرزو غفوری

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0