تهدید سلامت روان ایرانیان در جهان پرهیاهوی امروز

اختلالات روانی به عنوان بارزترین چالش حال حاضر سلامت جهانی، نگرانی های بسیاری را برای نظام های سلامت، متخصصین و سیاستگذاران حوزه سلامت به وجود آورده و عامل اصلی رشد عوارض و ناتوانی های ناشی از عدم سلامت در جهان به شمار می رود.

یاقوت نیوز – خدیجه توسلی دینانی

اختلالات روانی از بیماری‌های شایع در دنیا و البته در ایران است. از این میان، افسردگی و اضطراب شایع‌تر از سایر اختلالات روانی است؛ تا جایی که حدود 581 میلیون نفر در جهان از از این دو نوع اختلال رنج می‌برند. میلیون‌ها نفر در در جهان با اختلال روانی از جمله افسردگی، اضطراب و دوقطبی بودن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد مبتلا به اختلالات روانی، خدمات درمانی دریافت می‌کنند و برخی هم نه. گزارش‌ سازمان بهداشت جهانی در سال 2022 نشان می‌دهد که حدود 970 میلیون نفر اختلال روانی دارند. یعنی تقریبا از هر هشت نفر یک نفر در جهان، اختلال روانی دارند؛ رقمی بزرگ که لزوم توجه به سلامت روان را گوشزد می‌کند.

581 میلیون نفر افسردگی و اضطراب دارند

 

به طور کلی اختلالات روانی از بیماری‌های شایع در دنیا و البته در ایران است. از میان این نوع اختلالات، افسردگی و اضطراب شایع‌تر از سایر موارد است. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که 301 میلیون نفر در جهان با اختلال اضطرابی زندگی می‌کنند. همه رده‌های سنی ممکن است با این نوع اختلال مواجه شوند از جمله کودکان و نوجوانان. از سوی دیگر 280 میلیون نفر هم از اختلال افسردگی رنج می‌برند. به عبارتی حدود 581 میلیون نفر با این دو نوع اختلال زندگی می‌کنند.

 

افسردگی بر اقتصاد کشورها اثر می‌گذارد

 

داشتن هر نوع بیماری می‌تواند بر کارکرد جسمی یا ذهنی افراد اثرگذار باشد. راندمان کاری افراد را پایین آورد یا حتی مانعی برای پیدا کردن شغل شود. برای مثال افراد افسرده‌ای که دیگر از بازار کار و پیدا کردن شغل ناامید شده و خانه‌نشین شده‌اند. یا آنها که شاغل هم هستند اما بنا بر اختلالی که با آن مواجه هستند، آنطور که باید دست و دلشان به کار نمی‌رود. حالا جمعیتی تقریبا 581 میلیون نفری را در نظر بگیرید که اختلال افسردگی و اضطراب دارند. یعنی سایر اختلالات را هم کنار بگذاریم. میلیون‌ها نفر که در سازمان‌ها، شرکت‌ها، کارگاه‌ها و… مشغول به کار هستند یا آنکه بیکار هستند و هزینه‌های زندگی روی دوش دیگران است. علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران گفت: «اضطراب و افسردگی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشورها بگذارد. آنچه که می‌گویم فقط نمونه‌ای از تاثیر این اختلال بر اقتصاد است. در کشور ما هم جز این نخواهد بود و تاثیر .

افزایش اختلال افسردگی در ایران

 

ایرانی‌های دو برابر میانگین جهانی با اختلالات روانی مواجه هستند. در این مورد حمید پیروی، نایب رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی گفت: «به طور میانگین 33 درصد از جمعیت ایران اختلال روانشناختی دارند، در حالی‌که میانگین جهانی 5/12 درصد است.» سال 1396 نیز پیمایشی درباره بار بیماری‌ها در ایران انجام شد. یعنی بیشترین ناتوانی‌ها ناشی از کدام یک مشکلات حوزه سلامت است. رتبه‌بندی بار بیماری‌ها در سال 1396 نشان داد که سردرد در رتبه اول، کمردرد در رتبه دوم، افسردگی در رتبه سوم، اختلالات مربوط به مصرف مواد مخدر در رتبه چهارم و اختلال اضطراب در جایگاه پنجم قرار دارد. آنطور که این گزارش نشان می‌دهد میزان ابتلا به این بیماری‌ها نسبت به سال 1386 افزایش داشته‌اند. برای مثال افسردگی در سال 1396 نسبت به سال 1386، حدود 23 درصد افزایش داشت؛ یعنی در یک دهه.

 

ابتلا ۲ برابری زنان به افسردگی

 

دبیر علمی سی و نهمین کنگره روانپزشکان ایران افسردگی را یکی از رایج‌ترین اختلالات روانپزشکی دانسته و در این خصوص بیان کرده است: در کشور ما تعداد مبتلایان به افسردگی در زنان دو برابر مردان است. علی ناظری از بیماری افسردگی به عنوان یکی از رایج‌ترین اختلالات روانپزشکی نامبرد و توضیح داد: افسردگی نوعی از اختلال خلق است که در آن فرد به واسطه غم و اندوه مداوم علاقه خود را نسبت به موارد و داشته‌هایی که زمانی برای او لذت‌بخش بوده است از دست می‌دهد. وی ادامه داد: این اختلال در زمانی خواهد بود، که فرد بیمار این حالت‌ها و احساسات را به مدتی بیش از دو هفته و یا در همراهی سایر علائم بالینی داشته باشد و دچار اختلال عملکرد در فعالیت‌های روزانه خود شود. این متخصص روانپزشکی افزود: نقص در حافظه و تمرکز، اضطراب، تحریک پذیری و کاهش آستانه خشم، پرخاشگری، خستگی مداوم، بی‌میلی به فعالیت‌های لذت‌بخش، عذاب وجدان، دردهای جسمانی بدون منشاء، افکار منفی و حتی خودکشی از علائم بیماری افسردگی به حساب می‌آیند که در زندگی فردی و اجتماعی بیمار تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت که درصورت شیوع بالا در جامعه می‌تواند آسیب‌هایی به مراتب سنگین‌تر به بدنه جامعه وارد کند. ناظری با اشاره به این مهم که در حال حاضر بیماری افسردگی به یکی از مهمترین معضلات جوامع پیشرفته و در حال توسعه تبدیل شده است، گفت: طبق آخرین آمار جهانی، ابتلا به بیماری افسردگی در هر۱۰۰هزار نفر از جمعیت مردان بیش ۳۵۰۰ ابتلا و در جمعیت زنان نزدیک به ۵۰۰۰ مورد است. وی گفت: این آمار در کشور ما ارقام بیشتری را نشان می‌دهد به طوری که تعداد مبتلایان در زنان ۲ برابر مردان است.

 

تهران پایتخت افسرده‌ها شد

 

به گزارش انجمن روانپزشکان ایران، این متخصص روانپزشکی ضمن اشاره به افزایش آمار افسردگی طی دهه‌های گذشته گفت: در مقایسه استانی به عمل آمده، تهران با بیشترین تعداد ابتلا در صدر استان‌های کشور قرار می‌گیرد و در مقابل استان‌های گیلان و یزد نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مطلوب‌تری برخوردارند. 7/99‌درصد تهرانی ها «سرزنده» نیستند. در سال ۱۴۰۱ برای دومین سال متوالی، کیفیت زندگی در شهر تهران، نمره مردودی دریافت کرده است. گزارش اخیر مرکز مطالعات و برنامه‌‌‌ریزی شهر تهران با عنوان «سرزندگی شهری در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران؛ از ارزیابی تا مداخلات اصلاحی»، هشدار مهم «نارضایتی شهروندان از مدیریت شهری» و «شرایط نامطلوب زندگی در پایتخت» را در خود جای داده است. نتایج این پژوهش که در سال گذشته انجام شده و به تازگی از سوی این نهاد رسمی منتشر شده است، نشان می‌دهد 7/99‌درصد تهرانی‌ها «سرزنده» نیستند. پیش‌تر، مرکز پژوهش‌های مجلس با انجام مطالعه‌ای با موضوع مشابه درباره وضعیت «کیفیت زندگی» در تهران اعلام کرد وضعیت شاخص «فشار محیط زیستی» در تهران عدد میانگین ۳۲۳ است که به معنای «اوج بحران عدم‌دسترسی به محیط زیست و خدمات شهری مناسب» است؛ در آن گزارش اعلام شده بود که اگر این شاخص در سطح ۱۰۰ باشد «مطلوب» است، اما عدد بالای ۳۰۰ به معنای «فشار زیاد» و رضایت بخش نبودن وضعیت سکونت است. محتوای این گزارش بر اساس سنجش میزان «سرزندگی شهری» شهروندان تهرانی (بر اساس شاخص سرزندگی)، نشان می‌دهد، 7/99‌درصد تهرانی‌ها افسرده هستند، به این معنا که فقط 3/0 درصد از جمعیت ساکن تهران بر اساس این شاخص، سطح مطلوبی از سرزندگی شهری دارند. شاخص «سرزندگی» نمایانگر میزان نشاط روحی یا برعکس، افسردگی است. همچنین سطح نامطلوب این شاخص بیانگر «پایین بودن کیفیت زندگی» است و تغییرات این شاخص با «سطح رضایت یا نارضایتی عمومی» شهروندان ارتباط دارد. بر اساس این گزارش، شاخص سرزندگی در تهران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. در مجموع8/80 ‌درصد شهروندان تهرانی سر زندگی پایین را گزارش کرده اند. 9/18‌درصد سرزندگی در سطح متوسط و تنها 3/0‌درصد سرزندگی بالا را گزارش داده اند.

کد خبر: 86944

نویسنده: : خدیجه توسلی دینانی

منبع: یاقوت‌نیوز

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0