21 مرداد 1402 - 1:00 ب.ظ

بهینه‌سازی انرژی، موضوعی فرادستگاهی و نیازمند آسیب‌شناسی است

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، موضوع بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی را فرادستگاهی و فرابخشی برشمرد و گفت: بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی در کشور ما شرایط خوبی ندارد و نیازمند آسیب شناسی است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ «حسین آبنیکی» امروز (شنبه) در نشست خبری افزود: مصرف انرژی در ایران، بیش از ۲ برابر میانگین مصرف جهانی و سه تا چهار برابر کشورهایی است که در زمینه بهینه‌سازی شرایط خوبی دارند.

وی با بیان اینکه خودروهای ایرانی ۲ برابر خودروهای مشابه مصرف دارند، یادآوری کرد: در حوزه ساختمان، برق و گاز هم وضعیت خوبی از نظر بهینه‌سازی نداریم، به طوری که بخاری‌ها ۲ برابر استاندارد مصرف می‌کنند و کولرهای آبی و گازی هم پرمصرف هستند. همچنین نیروگاه‌ها، صنایع کشاورزی و تبدیلی نیز مصرف انرژی بالایی دارند.

آبنیکی ادامه داد: همه نهادها و مردم درگیر موضوع بهینه‌سازی انرژی هستند. برخی بخش‌ها مانند وزارت نفت و وزارت نیرو در سمت تولید هستند و برخی مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت و وزارت کشور نیز در سمت مصرف قرار دارند.

وی بیان داشت: در ۱۰ سال گذشته، در حوزه سیاستگذاری و اجرا در زمینه بهینه‌سازی اقداماتی انجام شده است که نیازمند آسیب‌شناسی است.

آبنیکی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه در حال حاضر در مجلس مراحل تصویب را می‌گذراند، به برگزاری کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران اشاره و اضافه کرد: قصد داریم جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده در این همایش را در اختیار مجلس قرار دهیم، همچنین تلاش می شود از نظرات نخبگان در این زمینه در سیاستگذاری‌های کلان کشور استفاده شود.

لزوم استفاده از تجربیات بین‌المللی

وی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم در این رویداد فرصتی برای بیان برخی از تجربیات موفق بین‌المللی فراهم و راهکارهای گوناگون در زمینه سیاستگذاری، روش‌های به کار گرفته‌شده و تأمین مالی بیان شود و مجموعه‌های مرتبط از جمله اندیشکده‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و بخش حکمرانی کشور حضور فعال داشته باشند.

بهینه‌سازی انرژی، موضوعی فرادستگاهی و نیازمند آسیب‌شناسی است

نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران

به گزارش ایرنا، این همایش که در سال‌های گذشته توسط انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار می‌شد، امسال در روزهای ۲۳ و ۲۴ مرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.

«سید مسلم موسوی» دبیر کنفرانس، درباره پنل‌های این رویداد به شرح زیر توضیح داد:

۱. حکمرانی بهینه‌سازی انرژی و ساختار تصمیم‌گیری در کشور (با توجه به نبود متولی واحد در حوزه انرژی و ضرورت انجام اصلاحات جدی در نظام حکمرانی بهینه‌سازی کشور)

۲. تأمین مالی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهینه‌سازی مصرف سوخت به بخش خصوصی

۳. راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی از سوی صنایع بزرگ

۴. نقش فناوری‌های نوین (اینترنت اشیا و …) در زمینه بهینه‌سازی

۵. تجربیات بین‌المللی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی

موسوی از حضور رئیس شبکه جهانی اِسکو (esco)، شرکت‌های خدمات انرژی، رئیس مؤسسه اقتصاد ژاپن همچنین مدعوینی از کشورهای بلژیک و ترکیه برای بیان تجربیات خود در زمینه بهینه‌سازی خبر داد.

وی گفت: این همایش محلی برای شبکه‌سازی بین بخش خصوصی، سیاستگذاران و متخصصان دانشگاهی است.

کد خبر: 79065

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0