29 شهریور 1401 - 12:00 ق.ظ

امضای تفاهم‌نامه بازارپردازی فرهنگی بین شورای فرهنگ عمومی و وزارت صمت

جهت تحقق بازارپردازی فرهنگی تفاهم نامه ای بین شورای فرهنگ عمومی کشور و وزارت صمت به مدت ۳ سال به امضا رسید.

به نقل از شورای فرهنگ عمومی با توجه به فعالیت‌ها و اقدامات مهم شورای فرهنگ عمومی در جهت تحقق بازارپردازی فرهنگی و رسالت های وزارت صمت در این حوزه تفاهم نامه ای بین شورای فرهنگ عمومی و وزارت صمت به مدت ۳ سال به امضا رسید.

از آنجائیکه صنایع خلاق فرهنگی نقشی بسیار مهم در تجاری‌سازی محصولات و خدمات فرهنگی و هنری جامعه دارد و بکارگیری فناوری‌های نوین برای تعامل موثر با مخاطبان و رفع نیازهای آنها اهمیتی ویژه دارد و از سویی تحول در رفتارهای فرهنگی و سبک زندگی، تابعی از مصرف محصولات و خدمات فرهنگی است، توجه به توسعه صنایع فرهنگی به منظور ارتقا کمی و کیفی محصولات و خدمات فرهنگی مهمترین راهبرد برای ارتقا فرهنگ عمومی در جامعه است. در این راستا، شکل‌دهی زنجیره ارزش صنایع فرهنگی، توسعه کسب و کارهای  فرهنگی، تجاری‌سازی محصولات و خدمات فرهنگی، توسعه ویژند(برند) های بومی در بازارهای فرهنگی، مهمترین اقدام برای توسعه صنایع فرهنگی است.

بر این اساس و با توجه به ماموریت های دو نهاد نامبرده تفاهم‌نامه ای بین دبیرخانه شورای فرهنگ‌ عمومی کشور به نمایندگی سیدمجید امامی به عنوان دبیر شورا و وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی علیرضا شاهمیرزایی به عنوان معاون تجارت و خدمات وزارت صمت به امضا رسید.

این تفاهم نامه در پی اهداف زیر بین شورای فرهنگ عمومی و وزارت صمت منعقد گردید:

– ارتقا و توسعه زنجیره صنایع فرهنگی کشور مبتنی بر ظرفیت‌های بنیادی فرهنگی و صنعتی در کشور

– ارتقا و توسعه کسب وکارهای فرهنگی و مبتنی بر فناوری‌های فرهنگی

– زمینه‌سازی برای رشد و فراگیر شدن ویژندهای ملی و فراملی در حوزه صنایع فرهنگی با رویکرد ایجاد اشتغال مولد و افزایش کاربری فناوری و صنعت دانش‌بنیان فرهنگی

این تفاهم نامه همچنین تعهدات و اقداماتی را برای دو طرف مشخص نموده است که اهم این تعهدات به شرح زیر است:

تعهدات و اقدامات اقدامات دبیرخانه شورا فرهنگ عمومی

– طرح‌ریزی بسته برنامه توسعه صنایع فرهنگی مبتنی بر بازآفرینی بن‌مایه‌های فرهنگ ملی و هویت اقوام

– هم‌افزاسازی ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی عضو شورای فرهنگ عمومی کشور به منظور توسعه صنایع فرهنگی در کشور و تاثیرگذاری بر رفتار فرهنگی از طریق ساماندهی مصرف محصولات فرهنگی

– هم‌گراسازی ظرفیت شوراهای فرهنگی استانی و شهرستانی برای توجه ویژه به بهره‌برداری از بن‌مایه‌های فرهنگی بومی

تعهدات و قدامات وزارت صمت

– تنظیم و ارائه بسته خدمات تنظیم‌گری، هدایت، ارزیابی و حمایت از توسعه شرکت‌های نوآور و خلاق

– مشارکت در برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های توسعه صنایع فرهنگی در کشور

– مشارکت در  شکل‌دهی شرکت های تخصصی خدمات تامین مالی حوزه صنایع فرهنگی

– مشارکت در بسترسازی توسعه هاب‌های صنایع فرهنگی بومی و منطقه‌ای

به منظور پیاده‌سازی این تفاهم‌نامه، کارگروهی متشکل نمایندگان‌ طرف‌های تفاهم‌نامه به صورت ماهانه گزارش عملکرد اجرای تفاهم‌نامه را به مسئولان طرف‌های تفاهم‌نامه ارائه می‌دهند.

کد خبر: 74658

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0