امضای تفاهمنامه بازارپردازی فرهنگی بین شورای فرهنگ عمومی و وزارت صمت
جهت تحقق بازارپردازی فرهنگی تفاهم نامه ای بین شورای فرهنگ عمومی کشور و وزارت صمت به مدت ۳ سال به امضا رسید.
به نقل از شورای فرهنگ عمومی با توجه به فعالیتها و اقدامات مهم شورای فرهنگ عمومی در جهت تحقق بازارپردازی فرهنگی و رسالت های وزارت صمت در این حوزه تفاهم نامه ای بین شورای فرهنگ عمومی و وزارت صمت به مدت ۳ سال به امضا رسید.
از آنجائیکه صنایع خلاق فرهنگی نقشی بسیار مهم در تجاریسازی محصولات و خدمات فرهنگی و هنری جامعه دارد و بکارگیری فناوریهای نوین برای تعامل موثر با مخاطبان و رفع نیازهای آنها اهمیتی ویژه دارد و از سویی تحول در رفتارهای فرهنگی و سبک زندگی، تابعی از مصرف محصولات و خدمات فرهنگی است، توجه به توسعه صنایع فرهنگی به منظور ارتقا کمی و کیفی محصولات و خدمات فرهنگی مهمترین راهبرد برای ارتقا فرهنگ عمومی در جامعه است. در این راستا، شکلدهی زنجیره ارزش صنایع فرهنگی، توسعه کسب و کارهای فرهنگی، تجاریسازی محصولات و خدمات فرهنگی، توسعه ویژند(برند) های بومی در بازارهای فرهنگی، مهمترین اقدام برای توسعه صنایع فرهنگی است.
بر این اساس و با توجه به ماموریت های دو نهاد نامبرده تفاهمنامه ای بین دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور به نمایندگی سیدمجید امامی به عنوان دبیر شورا و وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی علیرضا شاهمیرزایی به عنوان معاون تجارت و خدمات وزارت صمت به امضا رسید.
این تفاهم نامه در پی اهداف زیر بین شورای فرهنگ عمومی و وزارت صمت منعقد گردید:
– ارتقا و توسعه زنجیره صنایع فرهنگی کشور مبتنی بر ظرفیتهای بنیادی فرهنگی و صنعتی در کشور
– ارتقا و توسعه کسب وکارهای فرهنگی و مبتنی بر فناوریهای فرهنگی
– زمینهسازی برای رشد و فراگیر شدن ویژندهای ملی و فراملی در حوزه صنایع فرهنگی با رویکرد ایجاد اشتغال مولد و افزایش کاربری فناوری و صنعت دانشبنیان فرهنگی
این تفاهم نامه همچنین تعهدات و اقداماتی را برای دو طرف مشخص نموده است که اهم این تعهدات به شرح زیر است:
تعهدات و اقدامات اقدامات دبیرخانه شورا فرهنگ عمومی
– طرحریزی بسته برنامه توسعه صنایع فرهنگی مبتنی بر بازآفرینی بنمایههای فرهنگ ملی و هویت اقوام
– همافزاسازی ظرفیت نهادها و سازمانهای فرهنگی عضو شورای فرهنگ عمومی کشور به منظور توسعه صنایع فرهنگی در کشور و تاثیرگذاری بر رفتار فرهنگی از طریق ساماندهی مصرف محصولات فرهنگی
– همگراسازی ظرفیت شوراهای فرهنگی استانی و شهرستانی برای توجه ویژه به بهرهبرداری از بنمایههای فرهنگی بومی
تعهدات و قدامات وزارت صمت
– تنظیم و ارائه بسته خدمات تنظیمگری، هدایت، ارزیابی و حمایت از توسعه شرکتهای نوآور و خلاق
– مشارکت در برگزاری رویدادها و نمایشگاههای توسعه صنایع فرهنگی در کشور
– مشارکت در شکلدهی شرکت های تخصصی خدمات تامین مالی حوزه صنایع فرهنگی
– مشارکت در بسترسازی توسعه هابهای صنایع فرهنگی بومی و منطقهای
به منظور پیادهسازی این تفاهمنامه، کارگروهی متشکل نمایندگان طرفهای تفاهمنامه به صورت ماهانه گزارش عملکرد اجرای تفاهمنامه را به مسئولان طرفهای تفاهمنامه ارائه میدهند.
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد