2 مرداد 1401 - 2:00 ب.ظ

معامله برد- برد ایران و روسیه با اجرای تفاهم‌نامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از تفاهم نامه مشترک امضا شده میان ایران و روسیه به عنوان مصداق معامله برد- برد یاد کرد و گفت: این تفاهم نامه فصل جدیدی از روابط را میان دو کشور باز خواهد کرد.

«ابوذر شریفی» درباره تفاهم‌نامه اخیر میان شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه، افزود: امضای این یادداشت تفاهم و اجرایی‌شدن آن می‌تواند تحولات مثبتی را در صنعت نفت و گاز ایران به‌ویژه میادین گازی فراهم آورد.

وی اضافه‌کرد: پیگیری این تفاهم‌نامه و به نتیجه رسیدن آن باید در اولویت اقدامات شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه نیاز امروز صنعت نفت و گاز کشور، سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌های پیشرفته و نیاز امروز روسیه راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب برای سوآپ فرآورده‌های نفتی است، ابراز امیدواری کرد: این تفاهم‌نامه بتواند گام موثری در تحقق اهداف طرفین باشد.

وی یادآور شد: به مدد این همکاری‌های مشترک، کشور علاوه بر بهره‌مندی از عواید انتقال فرآورده‌های نفتی، گاز و حتی نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر به دریای عمان و آب‌های آزاد، می‌تواند از سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه میادین نفت و گاز بخصوص میادین مشترک بهره‌مند شود.

شریفی تصریح‌کرد: البته در این راستا لازم است قراردادهای موجود آسیب‌شناسی شده و با انجام تغییرات لازم متناسب با شرایط میادین مورد توسعه، از قابلیت فناورانه و تجارب شرکت‌های معتبر بین‌المللی روسی استفاده شود.

به گزارش ایرنا، با امضای تفاهم‌نامه مشارکت ۴۰ میلیارد دلاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه، گام بلندی در مسیر توسعه میادین نفت و گاز ایران و تامین مالی پروژه‌های ال‌ان‌جی، جمع‌آوری گازهای مشعل و غیره برداشته خواهد شد.

با اجرایی شدن مفاد این تفاهم‌نامه و منتهی‌شدن به قرارداد، پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه میادین گازی و تکمیل پروژه‌های ال‌ان‌جی و جمع‌آوری گازهای مشعل و ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه ۶ میدان نفتی در نظر گرفته شود که میادین کرنج، آذر، چنگوله، آب تیمور و منصوری از جمله این میادین هستند.

در عین حال به گفته «محسن خجسته‌مهر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مقرر شده تا به سرعت اجرایی‌شدن مفاد تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسیده است، پیگیری شده و در صورت موافقت شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد فنی و اقتصادی طرف سرمایه‌گذار (شرکت گازپروم)، قراردادهای توسعه‌ای موردنظر که متضمن همکاری‌های بلندمدت است، امضا شود.

کد خبر: 72523

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0