9 فروردین 1403 - 11:00 ق.ظ

رییس پارک ملی توران:

آمار تصادف با یوزپلنگ از ابتدای نوروز در جاده میامی – عباس آباد صفر بوده است

یاقوت نیوز- رییس پارک ملی توران با اشاره به اینکه از ابتدای تعطیلات نوروز تا امروز آمار تصادف با یوز در جاده میامی - عباس آباد صفر بوده لست، گفت: تا سال گذشته هر سال به طور میانگین ۷ تا ۸ تصادف در این محور داشتیم که امسال تا امروز ( ٩ فروردین) هیچ تصادفی در این جاده رخ نداده است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی اکبر قربانلو تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر از ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ و همزمان با آغاز طرح مردمی حفاظت از یوز ایرانی در جاده میامی-عباس آباد در این طرح مشارکت داشتند.

وی افزود: برآورد ما این است که این میزان تا پایان طرح یعنی تا پایان روز ۱۴ فروردین به بیش از ۴۰۰ نفر برسد و این رقم مشارکت در تاریخ حفاظت مردمی از این گونه در ایام نوروز در این منطقه بی سابقه است.

رییس پارک ملی توران تاکید کرد: تمامی این افراد با هزینه شخصی و همراه با وسیله نقلیه شخصی از بیش از ۱۰ استان کشور از تمامی نقاط کشور حضور داشتند که این امر باعث دلگرمی ما در این منطقه شده است.

وی بیان داشت: بیش از ۵۰۰ نفر نیز در صف انتظار برای حضور در این جاده بودند که به دلیل ازدیاد افراد ثبت نام کننده در این طرح، نتوانستیم از حضور آنها بهره مند شویم. همچنین عمده این افراد به دلیل اینکه از استان های دور از جمله خوزستان، آذربایجان، کردستان و سیستان و بلوچستان بودند از آنها درخواست کردیم تا به طرف این جاده حرکت نکنند و در زمان دیگری از حضور آنها بهره ببریم.

آمار تصادف با یوزپلنگ از ابتدای نوروز در جاده میامی - عباس آباد صفر بوده است

 

قربانلو ادامه داد: سال گذشته یک خانواده از بوشهر همراه یک دختر بچه برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی به ما مراجعه کردند و چند شب با ماشین شخصی و هزینه شخصی در کنار جاده ماندند تا از تصادف احتمالی خودروها با یوزها جلوگیری کنند که ما روز آخر متوجه شدیم کودک آنها یک بیماری داشت که هر روز به نزدیکترین کلینیک مراجعه می کرد تا آمپول و سرم او را تزریق کنند و دوباره به جاده برگردند.

وی این عشق وصف ناپذیر مردم برای حفاظت از آخرین بازمانده های یکی از ارزشمندترین گربه سانان جهان را نشان از عشق و علاقه همه مردم ایران برای حفاظت از یوز دانست و گفت: این حجم از محبت و علاقه مردم با حفاظت از یوز و کمک به ما برای این امر انگیزه ما را برای حفاظت از این گونه بی نهایت بار افزایش داده است و این چیزی نیست که بتوان آن را با کلمات توضیح داد.

وی اضافه کرد: هر روز به طور میانگین ۸ تا ۱۰ خودرو در این جاده حضور دارند و تمامی اینها با هماهنگی انجام می گیرد که به طور میانگین در هر خودرو ۲ نفر حضور دارند.

رییس پارک ملی توران عنوان داشت: ما تا سال گذشته هر سال به طور میانگین ۷ تا ۸ تصادف در این محور داشتیم که امسال تا امروز ( ٩ فروردین) هیچ تصادفی در این جاده رخ نداده است و این عمدتا به تلاش این گروه ها مردمی برای اطلاع رسانی جهت رانندگی با سرعت مطمینه در این جاده بوده است.

وی گفت: اداره کل محیط زیست استان سمنان نیز نقش پشتیبانی و ارایه مکان مناسب برای استراحت و تامین تغذیه این افراد در طی روزها و شب های کشیک بر عهده داشت که خوشبختانه توانستیم پشتیبانی رضایت بخشی را از هموطنان عزیز داشته باشیم.

تصادف نقش مهمی در تهدید جان یوزپلنگ دارد و محور میاندشت- عباس آباد در شرق استان سمنان به عنوان محور ارتباطی و مهاجرت حیات وحش بین زیستگاه‌های توران، خوش ییلاق و میاندشت به علت چهاربانده شدن و فراهم شدن امکان افزایش سرعت خودروها، به قتلگاه گونه‌های نادر کشور تبدیل شده و تابلوهایی با هدف اعلام هشدار به رانندگان نصب شده، اما این اقدام بدون اتخاذ تمهیدات قانونی برای کاهش سرعت خودرو در محدوده قلمرو یوزپلنگ کافی نیست.

حصارکشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران – مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی است.

کد خبر: 89735

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0