28 آذر 1402 - 2:00 ب.ظ

معرفی صنایع سبز؛ چالش‌های محیط زیستی از کارهای انباشته ناشی می‌شوند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قوانین خوبی در زمینه آب ، خاک و هوا در کشور داریم اما کارهای انجام نشده و انباشت شده روی هم، موضوعات محیط زیستی را به چالش تبدیل کرده است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ ایرج حشتمی روز سه شنبه در بیست و چهارمین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروزه چالش‌های زیادی همچون خشکسالی، انقراض گونه‌های بومی، مصرف زیاد انرژی، کم‌بارشی و خشکسالی در کشور وجود دارد که مشکلات زیادی از جمله آلودگی هوا را ایجاد کرده است؛ متاسفانه آلودگی هوا در شرایطی است که دیگر قابل پیش‌بینی نیست و در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

وی اظهار داشت: تا قبل از سال ۱۹۶۰ میلادی واژه بوم‌شناسی چندان برای مردم آشنا نبود و آشنایی با محیط زیست به معنای امروزی وجود نداشت اما به مرور مشکلاتی که برای محیط زیست به وجود آمد، موجب شد تا دیدگاه‌های دوگانه‌ای نسبت به محیط زیست به وجود آید چرا که گروهی طرفداران محیط زیست و گروهی دیگر طرفدار توسعه و صنعت بودند.

حشمتی ادامه داد: اجلاس‌ و کنفرانس‌های بسیاری برای محیط زیست برگزار شد که هدف همه آن‌ها در راستای توسعه پایدار مقابله با همه چالش‌های موجود بود که راهبرد اصلی همه آن‌ها این است که در کشوری که می‌خواهد توسعه پایدار داشته باشد باید در کنار تمام توسعه‌ها نظم اجتماعی را حفظ کند و حقوق نسل‌های آینده را پایمال نکند.

وی ادامه داد: در راستای حفاظت از محیط زیست قوانین مختلف و مصوبات بسیار مناسبی همچون قوانین مدیریت پسماند، هوای پاک، توسعه حمل و نقل عمومی و حفاظت از خاک وجود دارد اما تکالیف انباشت شده موجب شده که کنترل شرایط موجود بسیار سخت‌تر شود.

حشمتی افزود: در چنین شرایطی باید اندیشه و تفکرمان کمک کند تا از این وضعیت بحرانی خارج شویم، بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست بر عهده تمام آحاد جامعه است و ما به عنوان دستگاه نظارتی پایش‌های بسیار زیادی در استان‌ها انجام می‌دهیم و اخطارهای بسیار زیادی نیز داده ایم همچنین واحدهای صنعتی که موجب تهدید سلامت مردم و محیط زیست می‌شوند را پلمب می‌کنیم اما تا چه زمانی می توان به این شیوه ادامه داد؟ تا چه زمانی با اخطار و پلمب کارها را پیش ببریم؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره چگونگی انتخاب‌ واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی در این همایش گفت: اولین همایش در سال ۱۳۷۷ برگزار شد ، بعد از آن در سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار در خصوص واحدهای صنعتی فرایند انتخاب شکل گرفت، در ادامه در سال ۱۳۹۷ شاخص های انتخاب فرایند صنایع با توجه به شرایط جدید محیط زیست و روند توسعه در کشور تغییر کرد و شاخص های جدید و به روزتری برای انتخاب صنایع سبز در نظر گرفته شد، واحدهای خدماتی هم در سال ۱۳۸۴ و واحدهای معدنی در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار مورد ممیزی قرار گرفتند و به شاخص های این همایش اضافه شدند.

وی افزود: در این دوره ۳۰۵ واحد متقاضی شرکت کردند که از میان آن‌ها ۲۱۴ واحد صنعتی ۸۱ واحد خدماتی و ۱۰ واحد معدنی ثبت نام کردند که در ثبت نام آن‌ها شاخص‌های مختلف عمومی و تخصصی مد نظر قرار گرفت.

حشمتی گفت: بعد از اتمام فرایند ثبت‌نام، تمام صنایع توسط کارگروه‌های تخصصی در سازمان حفاظت محیط زیست تحت نظر دبیرخانه بررسی شدند و ۳۳ واحد برتر حائز دریافت لوح تقدیر شدند که از میان آنها ۸ واحد خدماتی، یک واحد معدنی و ۲۴ واحد صنعتی هستند، همچنین ۴ واحد برگزیده در این همایش لوح صنعت سبز را دریافت می‌کنند. دز واقع ۱۰ درصد از متقاضیان موفق به دریافت لوح سبز تقدیر شدند.

کد خبر: 85612

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0