5 آذر 1402 - 12:00 ق.ظ

۲ قلم انسولین ۱۰۰۰ میلیارد تومان

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بالاترین هزینه دارویی سازمان بیمه سلامت در سال جاری متعلق به ۲ قلم انسولین به میزان یک هزار میلیارد تومان است که نشانه هزینه‌های رو به افزایش داروهای بیماران دیابتی است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، فرشید عابدی درباره اقدامات صورت گرفته در پیشگیری از دیابت اظهارداشت: مهمترین عامل در پیشگیری از دیابت اصلاح سبک زندگی است، در این مساله چند حوزه اهمیت دارد. درگام اول تغذیه سالم مورد توجه بوده و باید بپذیریم که تغذیه سالم و مبتنی بر سبد غذایی بومی یکی از مهم ترین اصلاحاتی است که باید انجام شود.

وی تاکید کرد: طبق آمار ارائه شده در بحث اضافه وزن در کودکان در بین کشورهای دنیا رتبه پنجم و در منطقه رتبه اول را داریم، بدون تردید برای جلوگیری از دیابت باید غذای کودکان دارای کالری مناسب بوده و از مصرف غذاهای پرکالری اجتناب گردد.

عابدی تصریح کرد: گام دوم در پیشگیری از دیابت فعالیت های فیزیکی و ورزش است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، البته باید امکانات و الزامات لازم را در این خصوص فراهم کرد.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: همچنین باید آموزش را به عنوان تغییر نگاه و نگرش در بیماران دیابتی در اولویت قرار داد. تا به این مساله توجه نشود، پیشگیری در دیابت رخ نخواهد داد. آموزش و اطلاع رسانی همسو بوده و زمانی اطلاع رسانی موفق است که منجر به یادگیری در افراد شود.

وی گفت: شناسایی افراد در معرض ابتلا به دیابت هم باید مد نظر قرار گیرد. لذا در این رابطه استفاده از ظرفیت پزشک خانواده نیز اهمیت دارد، طبق آمار بالاترین هزینه دارویی سازمان بیمه سلامت در سال جاری متعلق به ۲ قلم انسولین به میزان یک هزار میلیارد تومان بوده که نشانه هزینه های رو به افزایش داروهای بیماران دیابتی است. همچنین در سال گذشته حدود ۲ همت برای همه انسولین ها هزینه پرداخت شده است.

 

بهره مندی از ظرفیت پزشک خانواده در مسیر پیشگیری از دیابت و کنترل هزینه ها را اولویت قرار دادیم

عابدی با اشاره به اینکه معاونت پیشگیری سازمان بیمه سلامت ایران با نگاه و رویکرد منطقی مبنی بر ارتقاء حوزه پیشگیری در کشور و تغییر سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این سمت تشکیل شده است ،گفت: با توجه به تاکیدات و نگاه مدیرعامل سازمان، این معاونت در سطح بیمه سلامت در سال جاری تشکیل شد.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: هدف از تشکیل این معاونت طراحی کلیه اقداماتی است که بتواند باعث کاهش هزینه های نظام سلامت سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی شود اما از سوی دیگر در این هدف گذاری باید بتوانیم مردم و کارکنان نظام سلامت که در حوزه پیشگیری از بیماری ها تلاش می کنند را شناسایی کرده و مورد تشویق قرار دهیم.

وی تصریح کرد: پیشگیری نخستین یا اساسی به عنوان اولین سطح پیشگیری در این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است، در این سطح از پیشگیری هزار روز اول زندگی یک کودک (از زمان زندگی جنینی تا ۲ سال اول زندگی) از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ این زمان تاثیرگذارترین زمانی است که می توانیم در بحث پیشگیری نخستین فعالیت کنیم. همچنین پیشگیری سطح چهارم نیز دارای اهمیت بوده و به این معنی است که پیشگیری از اقدامات تشخیصی و درمانی است که می تواند موجب ضرر و زیان به بیمار شود.

عابدی ادامه داد: در پیشگیری سطح چهارم می توانیم از کمک سازمان های مردم نهاد به بیمه سلامت استفاده کنیم، بدون شک باید بتوانیم با پیاده سازی پیشگیری سطح چهار باعث حفظ منابع مالی سازمان و هزینه کرد آن در سایر حوزه های پیشگیری شویم.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، در رابطه با اقدامات عملیاتی در حوزه پیشگیری افزود: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که طرح آماده شده پیشگیری نخستین را در سه شهرستان و مناطق کم برخوردار به صورت پایلوت اجرایی نماییم. امیدواریم منابع مالی این طرح ظرف چند هفته آینده نهایی شده و به مرحله اجرا درآید. بدون شک پیشگیری هزینه کمتری نسبت به درمان دارد. همچنین به دنبال آن هستیم فعالیت بدنی برای خانم های بالای ۳۰ سال و کودکان در قالب یک بسته خدمت آماده شود.

وی همچنین شروع تدوین بسته خدمتی پیشگیری از دخانیات را به عنوان یکی دیگر از فعالیت های معاونت پیشگیری اعلام کرد.

کد خبر: 84637

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0