27 بهمن 1400 - 8:45 ق.ظ

گیلوان، بهترین روستا برای گردشگری و تحقیق

روستای گیلوان دقیقاً در مرز استان‌ های اردبیل و گیلان، بین شهرهای خلخال و رشت واقع شده است. این روستا جاذبه های طبیعی بسیاری دارد که از جمله آنها میتوان به رودخانه گیلوان، فضای سبز، مناظر و ارتفاعات کوهستانی اطراف، مزارع گندم و باغهای سرسبز میوه های آبدار و خوشمزه تابستانی و بهاری اشاره کرد.

به گزارش یاقوت نیوز،

اقتصاد روستای گیلوان بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغ‌داری، دام‌داری و صنایع دستی استوار است. زراعت عمده روستا، کشت دیم است و گندم مهم‌ترین محصول دیمی آن است.

توتون، ذرت، سیب‌زمینی، یونجه و لوبیا از دیگر محصولات زراعی روستاست.

زردآلو، سیب، به و گلابی از محصولات باغی آن است. همچنین مردم روستا به ویژه زنان، با بافت و تولید صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم، شال و جوراب در بهبود وضعیت اقتصادی خانوار نقش مهمی ایفا می‌ کنند.

جالب است بدانید؛ معماری روستای گیلوان به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی، از دیگر روستاهای استان اردبیل متفاوت است. سقف خانه‌ ها گلی است و درهای ورودی و پنجره‌ ها، برای جلوگیری از سرما کوچک انتخاب شده‌ اند.

  • جاذبه‏‌های گردشگری گیلوان

در ادامه و در مورد جاذبه های گردشگری این روستای زیبا باید گفت.

چشم ‏‌انداز رودخانه پرآب گیلوان، ارتفاعات پیرامون روستا، جنگل ‏‌های انبوه و سرسبز و هوای مه‌ آلود، تصویری رویایی پیش روی گردشگران روستای گیلوان ترسیم می‌کند.

مراتع سرسبز و مزارع طلایی گندم، گرداگرد روستای گیلوان را در برگرفته‌ اند.

باغ‏‌ های انبوه و پربار میوه از دیگر جاذبه‏‌ های طبیعی این روستاست. مراتع زیبای روستا همانند گردنبند زیبایی روستا را در میان گرفته‌ اند و درختان میوه و مزارع گندم جاذبه‌ های آن را دو چندان کرده‌ اند.

از جاذبه های تاریخی گیلوان نیز قلعه خشتی است. این قلعه متعلق به دوران هخامنشیان در وسعتی حدود ۶ هکتار ساخته شده است.

بدلیل مرمت نکردن و کاوش های غیر اصولی در این منطقه بخش های اصلی قلعه از بین رفته است.

همچنین در سال ۱۳۸۵ در حین خاکبرداری از جاده ماسال گیلوان با کشف بقایای مربوط به اسکلت کاوش ها در این منطقه شدت گرفت فصل اول این مرحله کاوش ها در منطقه ای حدود ۱۰ در ۱۵ متر با کشف ۱۵ اسکلت آغاز شد.

در حال حاضر فصل چهارم کاوش با کشف ۴ گور باستانی ادامه دارد.گورهای کشف شده متعلق به دوران مفرغ می باشند.

  • آداب و رسوم گیلوان

مراسم عید نوروز، جشن سده و روز آبانگان، همانند سایر نقاط ایران در این روستا برگزار می‌ شود.

روز سلطان، دروزه، ۴۵ نوروز و بنجک از جمله مراسم ویژه فصل بهار است و مراسم شب یلدا با رسوم یوله چله، قصه چله و سیومو برگزار می‌ شود.

اجرای ترانه‏‌ های عاشیقی به زبان آذری، به ویژه در مراسم عروسی روستا متداول است.

سرنا و دهل سازهای محلی این روستاست که در اجرای برخی آوازها و رقص‌ های محلی نواخته می‌ شوند.

در مورد پوشاک این خطه زیبا از کشورمان هم جالب است بدانید؛ پوشاک غالب مردم روستای گیلوان، لباس‌ های محلی مشابه لباس‌ های تالشی است.

مردان از کلاه، شلوار، پیراهن جلو بسته با یقه هفت یا بسته، نیم تنه یا جلیقه پشمی، شال و دستکش (در فصول سرد سال) استفاده می‌ کنند.

زنان روستا مانند زنان تالشی لباس می‌ پوشند که شامل پیراهن بلند با دامن پرچین، جلیقه با رنگ تیره، پیژامه طرح‌دار و روسری‌ های رنگی و نقش دار می‌ باشد.

استفاده از پارچه‌ های رنگی و روشن، ویژگی پوشاک زنان روستا است. کودکان روستای گیلوان نیز از پوشاک محلی و معمولی استفاده می‌ کنند.

کد خبر: 48919

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0