کشف جدید به جلوگیری از انقراض حیوانات یاری می‌رساند

مورچه‌خوارهای پولک‌دار (Pangolins) از جمله حیواناتی در جهان هستند که بطور گسترده‌ای شکار می‌شوند و با تهدید و خطر انقراض رو به رو هستند اما کشف یک گونه اسرارآمیز که برای حوزه علم جدید است، می‌تواند به مبارزه با انقراض این حیوان و دیگر گونه‌های در خطر یاری برساند.

به گزراش یاقوت نیوز؛ از «سی اِن اِن»‌، در گذشته هشت گونه از مورچه‌خوارهای پولک‌دار شناسایی شده است که چهار تای آنها در آسیا و چهار تای دیگر در آفریقا هستند. این پستانداران تنها و منزوی برای گوشت و همچنین پولک‌های زره‌مانندی که دارند و برخی از مردم ارزش دارویی برای آنها متصور هستند، بطور غیرقانونی شکار و قاچاق می‌شوند.

در این حال دانشمندان با مطالعه حیوانات قاچاق و مصادره شده در هنگ کنگ و استان «یونان» چین بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹، نشانگرهای ژنتیکی جدیدی شناسایی کردند که در گونه‌های شناخته شده قبلی وجود ندارد. تحلیل ژنومیک آنها وجود یک گونه جدید و مهم را مشخص کرد که این دانشمندان نام آن را «مانیس میستریا» (Manis mysteria) گذاشتند.

 

کشف جدید به جلوگیری از انقراض حیوانات یاری می‌رساند

 

این محققان یافته‌های خود را در مقاله‌ای در نشریه PNAS تشریح کردند. «جینگ – یان هو» از محققان آزمایشگاه حفاظت از منابع زیستی در دانشگاه «یونان» چین گفت: ما کاملا شگفت‌زده شدیم زیرا انتظار شناسایی یک گونه جدید از پولک‌های مصادره شده را نداشتیم.

این تیم تحقیقاتی ۳۳ نمونه از پولک‌ها از چندین محموله مجزای مصادره شده را تحلیل ساختاری کرد.

 

ژنومیک می‌تواند به محافظت از گونه‌های در معرض تهدید کمک کند

شکل این پولک‌ها در ابتدا حاکی از تعلق داشتن آنها به یکی از چهار گونه آسیایی بود اما تحلیل «دی ان ای» نشان داد که داده‌های ژنومیک آنها متمایز از گونه‌های شناخته شده قبلی است.

دکتر «آرین ویلدر» محقق متخصص در حوزه ژنتیک حفاظت از گونه‌ها از موسسه «ائتلاف حیات وحش» باغ وحش «سان دیه‌گو» گفت: پیدا کردن یک «پستاندار بزرگ جثه» اتفاقی نیست که هر روز روی بدهد. ویلدر خاطرنشان کرد: یکی از تازه‌ترین موارد چنین کشفی از طریق ژنومیک مربوط به سال ۲۰۱۷ است که یک گونه جدید از «اورانگوتان» شناسایی شد.

این در حالی است که آگاهی زیادی درباره گونه جدید موسوم به مانیس میستریا وجود ندارد اما اکنون وجود این گونه مشخص شده است و محافظان حیات وحش می‌توانند برای محافظت از آن وارد کار شوند.

«هو» خاطرنشان کرد: کشف نهمین گونه از این حیوان مساله قابل ملاحظه‌ای است و موجب افزایش دانش و آگاهی موجود درباره تنوع و تکامل مورچه‌خوارهای پولک‌دار می‌شود. ویلدر نیز در همین ارتباط تاکید کرد: این کشف بسیار مهم است و شناسایی این گونه جدید به محافظت‌گرایان اجازه می‌دهد تا تلاش های مدیریتی خود را بر جلوگیری از انقراض آن متمرکز سازند.

وی گفت: انقراض در سطح گونه تعریف می‌شود. زمانی که یک گونه منقرض شود، تنوع زیستی منحصر به فرد آن از دست می‌رود. با کشف یک گونه جدید از این مورچه‌خوارها که احتمالا در خطر انقراض قرار دارد و با انجام تحقیقات بیشتر برای آگاهی یافتن از اکولوژی و سابقه زندگی آن، راهبردهای حفاظتی مشخصی مطابق با آن برای حفظ و بقای این گونه می‌توان مشخص کرد.

 

انقراض ششم جهانی شدیدتر از برآوردها بوده است

این در حالی است که بنا به نتایج تازه‌ترین تحقیقات، اقدامات انسان ها انقراض گونه‌ها را تشدید کرده است؛ بطوری که انقراض مورد انتظار در مدت ۱۸ هزار سال، تنها در پنج دهه گذشته روی داده است. یک مطالعه جدید حاکی از این است که اقدامات انسان در حال تشدید انقراض جاری است که به عنوان ششمین انقراض گسترده جهانی شناخته می‌شود. میزان کنونی انقراض دسته مهره داران یا حیوانات دارای ستون فقرات ۳۵ بار بیشتر از مدت یک میلیون سال گذشته است.

دسته (genus) به یک گروه از حیوانات یا گیاهان گفته می شود که مشخصه‌های مشترکی دارند؛ مثل سگ ها و گرگ ها که در دسته مشترک Canis قرار دارند. این مطالعه انتشاریافته در نشریه PNAS حاکی است که بین‌ سال های ۱۵۰۰ تا ۲۰۲۲ میلادی ۷۳ دسته از مهره داران (بجز ماهیان) منقرض شده اند. «جراردو سبایوس» محقق ارشد در موسسه اکولوژی در دانشگاه ملی مکزیک و یکی از مولفان این گزارش تحقیقی می گوید: انسان ها بر تکامل حیات روی سیاره زمین در بلندمدت تاثیر بزرگی می گذارند.

وی افزود: اما همچنین در این قرن کاری که با «درخت زندگی» (نماینده روابط تکاملی در بین گروه های گیاهان، حیوانات و همه اشکال دیگر زندگی) می‌کنیم، موجب صدمات زیادی برای انسان ها خواهد شد.

 

کشف جدید به جلوگیری از انقراض حیوانات یاری می‌رساند

مطالعات قبلی بر انقراض گونه‌ها تمرکز داشتند و کشف کردند که هزاران گونه و جمعیت‌های بی شمار از بین رفته‌اند. برای مثال، حدود ۱۰ میلیون فیل آفریقایی در ابتدای قرن بیستم روی زمین می زیستند اما در حال حاضر تنها حدود ۴۵۰ هزار فیل باقی مانده است.

برای به دست آوردن شناختی از الگوهای انقراض فراتر از گونه ها، محققانی از آمریکا و مکزیک این مساله را بررسی کردند که بحران انقراض کنونی چه تاثیری بر مهره داران خشکی در سطح گروه یا دسته (generic) دارد. تحلیل آنها نشان داد ۷۳ دسته از مهره داران ساکن خشکی از سال ۱۵۰۰ تاکنون ناپدید شده اند.

این محققان می گویند انسان ها در مدت پنج دهه موجب تشدید انقراض تا حدی شده اند که بدون اقدامات انسان، ۱۸ هزار سال طول می کشید تا روی دهد. از دست رفتن یک دسته از حیوانات می تواند بر عملکرد کل یک زیست بوم تاثیر بگذارد. به عنوان مثال زمانی که کبوترهای مسافر منقرض شدند، این مساله موجب محدود شدن منابع غذایی انسان در مناطق شمال شرقی آمریکای شمالی شد و ساختار زیست بوم را تغییر داد و این منطقه بیشتر مستعد شیوع بیماری های عفونی و انتقال بیماری از حیوانات به انسان شد.

 

بحران طبیعت در انگلیس/یک مورد از هر ۶ گونه در انگلیس در خطر انقراض است

در همین ارتباط شبکه خبری «بی بی سی» گزارش داده که با ادامه بحران از دست رفتن طبیعت در کشور انگلیس، تعداد حیوانات و گیاهان در حال انقراض در این کشور رو به افزایش است. گزارش جدید «وضعیت طبیعت» حاکی است که ۱۶ درصد از ۱۰ هزار پستاندار، گیاه، حشره و دوزیست ارزیابی شده در انگلیس در خطر قرار دارد.

هر چند دولت این کشور وعده افزایش زیستگاه ها برای بقای طبیعت را داده اما سازمان‌های حفاظت از محیط زیست می‌گویند سرمایه‌گذاری بیشتر و تغییر شیوه‌های کشاورزی و ماهیگیری سازگارتر با حیات وحش بطور فوری مورد نیاز است.

 

کشف جدید به جلوگیری از انقراض حیوانات یاری می‌رساند

 

یک مقاله جدید انتشاریافته در نشریه «نیچر» نیز حاکی است که در سطح جهان ۲ مورد از هر پنج گونه حیوانات دوزیست با خطر انقراض رو به رو هستند. محققان وضعیت سلامتی و حیات بیش از هشت هزار گونه دوزیست را بررسی و مشخص کردند که نزدیک به ۴۱ درصد از آنها در سطح جهانی با خطر رو به رو هستند.

این در حالی است که از دست رفتن زیستگاه ها، تغییرات آب و هوایی و بیماری موجب می‌شود حیوانات بیشتری به لبه پرتگاه انقراض بروند.

کد خبر: 82338

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0