25 بهمن 1400 - 1:30 ب.ظ

کاخ موزه ملت سعدآباد گنجينه‌ای از ميراث هنری

اگر به تهرانگردی علاقه دارید حتما به دیدن مجموعه کاخ سعدآباد که از نظر وسعت یکی از بزرگترین و زیباترین کاخ‌های تهران است بروید. این کاخ علاوه بر اینکه از نظر قدمت و تاریخچه‌ ارزشمند است، طبیعت بسیار زیبایی نیز دارد. چنارهای معروف تهران که هم طراوت‌بخش محیط هستند هم مکانی زیبا برای گرفتن عکس‌های یادگاری جلوه‌ای جذاب و دلربا به این مکان داده است.

به گزارش یاقوت نیوز،

در این مجموعه به کاخ موزه‌ ملت با دو طبقه و زیر بنایی به مساحت 5000 مترمربع که بزرگترین کاخ سعدآباد است می‌رویم. کاخی که به خاطر نمای سفیدی که دارد به کاخ سفید هم شهرت دارد.

در دوران پهلوی این کاخ علاوه بر کاربرد اداری و تشریفاتیش، به عنوان اقامتگاه تابستانی محمدرضا پهلوی و فرح دیبا نیز محسوب می‌شد. نقشه‌ی کاخ موزه‌ ملت (کاخ سفید) توسط مهندس خرسندی، لئون طاطاووسیان و بوریس روسی تهیه و در طی سال 1315-1310 عملیات اجرایی آن انجام گردید، همچنین در تزیینات و گچ‌بری‌های زیبای کاخ از ذوق هنری هنرمندان و صنعتگران ایرانی چون عبدالکریم شیخان، رضا ملائکه، حسین کاشی و غلامرضا پهلوان استفاده شد.

همچنین نمای بیرونی کاخ به سبک ایرانی –رومی است و از چهار ستون بزرگ در چهارسوی سرسرا و چهار نورگیر در اطراف سقف‌های مرکزی تشکیل شده‌است.

در طبقه‌ی اول کاخ موزه ملت، پرده‌های بزرگ نقاشی با موضوعات شاهنامه توسط استاد بهزاد و شاگردانش با رنگ روغن در اطراف نورگیرهای سرسرا که طراحیشان تا سال 1320 طول کشید را می‌بینید.

در تالارهای بزرگ و زیبای کاخ موزه ملت که برای مراسمات تشریفاتی اختصاص دارد از سبک اشرافی فرانسه بهره گرفتند.

همچنین شما می‌توانید باارزش‌ترین گنجینه‌های ایرانی به‌خصوص فرش‌های نفیس ایرانی، سفالینه‌ها، کریستال‌ها، پارچه‌های نفیس ابریشمی و اطلس که به دست بافندگان و هنرمندان ایرانی طراحی شدند را هم در تالارهای کاخ موزه ملت تماشا کنید.

جالب است بدانید برای روشنایی این کاخ (کاخ موزه سفید) از لوسترهای ساخت ایتالیا، فرانسه و چک اسلواکی استفاده می‌شود.

آثاری که در تزئين اين کاخ به کار گرفته شده، گنجينه‌ای گران‌بها از ميراث هنری ايران و جهان است. فرش‌های با ارزش این مجموعه به سفارش رضاخان در کارگاه‌های قالی‌بافی تبريز، ارجمند کرمان و عمواوغلی مشهد، ويژه‌ی تالارها بافته شده‌اند.

بزرگ‌ترين فرش اين کاخ به مساحت ۱۴۵ مترمربع و ۱۴۰ رج، بافت کارگاه عمواوغلی مشهد است که با نقش مايه شمسه و قنديل (طرح شيخ صفی اردبيلی) زينت‌بخش سفره‌خانه است.

در دو ويترين سرسرای طبقه‌ی هم‌کف، مجموعه‌ای از سفالينه‌های ايران از هزاره‌ی چهارم پيش از ميلاد تا سده‌ی هفتم هجری و اشيای نقاشی لاکی روغنی «پاپيه ماشه» شامل قلمدان، قاب آئينه، جعبه و نسخه‌های خطی قرآن مجيد، دعای کميل، شاهنامه و ديوان حافظ مربوط به سده‌های ۱۲ تا ۱۴ هجری قمری نگهداری می‌شود.

از دیگر آثار با ارزش این کاخ دو تابلوی سوخت روی چرم به سبک مینیاتور مکتب اصفهان دوره صفویه, کاری گروهی از هنرمندان اصفهان در کارگاه ذوالفنون اسفرجانی است که بر دیوار اتاق انتظار طبقه هم کف نصب شده است.

تابلوهای ارزنده‌ای از آثار هنرمندان ایران و سراسر جهان مانند مارک شاگال, پل گوگن و فرشچیان نیز زینت بخش این کاخ است.

همچنین قدیمی‌ترین پرده نقاشی رنگ و روغن این کاخ به نام نبرد لوتزن، اثر آنیه لوفالکوته، هنرمند سده ۱۷ میلادی ایتالیا است. اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت بهترین زمان سال برای بازدید از این کاخ موزه استثنایی است.

برگ‌ریزان فصل پاییز هم فرصت خوبی برای قدم‌زدن و عکاسی به بازدیدکنندگان می‌دهد.

کد خبر: 48834

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0