27 مرداد 1402 - 6:22 ب.ظ

پیام‌های تسلیت درگذشت سیدجلال شباهنگی

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان هنر در پیام‌هایی، درگذشت سیدجلال شباهنگی هنرمند پیشکسوت را تسلیت گفتند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی درگذشت استاد سیدجلال شباهنگی، هنرمند شاخص رشته‌های نقاشی، طراحی گرافیک و مجسمه‌سازی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، پیام تسلیتی را صادر کرد.

در این پیام تسلیت آمده است:‌ با کمال تاثر و اندوه، خبر درگذشت هنرمند گرانقدر عرصه هنرهای تجسمی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، استاد زنده‌یاد جلال شباهنگی را دریافت کردم.

«زنده‌یاد شباهنگی، اختری فروزان در سپهر پرستاره هنر معاصر سرزمین عزیزمان ایران بود که در طول حیات پربار خویش، افزون بر خلق آثار هنری ماندگار، به تعلیم و تربیت خیل انبوهی از مشتاقان هنر همت گماشت و بسیاری از شاگردان او، اینک ستاره‌ای درخشان در آسمان هنر ایران محسوب می‌شوند.:

خراسانی زاده افزود: زسادگی و صمیمیت جاری در منظره‌نگاری‌های زیبا و چشم‌نواز زنده‌یاد شباهنگی در کنار ترکیب‌بندی‌های بدیع و متمایز او از کوه‌ها، کویرها و دشت‌های بکر این جغرافیای پرگهر، ایجاب می‌کند که به حق، او را نقاش سرزمین رویایی ایران بنامیم.

«اینجانب ضمن تسلیت به خانواده ارجمند شباهنگی، فقدان سراسر اندوه این هنرمند گرانقدر را به جامعه هنرهای تجسمی کشور و تمامی دوست‌داران و شاگردان ایشان تعزیت می‌گویم و از خداوند بخشایشگر برای همه عزیزان سوگوار، اجر و بردباری و برای آن فقید فرهیخته، علوّ درجات را مسئلت می‌نمایم.»

پیام تسلیت فرهنگستان هنر

همچنین فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در پیامی درگذشت استاد جلال شباهنگی عضو پیوسته و عضو گروه هنرهای تجسمی این فرهنگستان را به اهالی فرهنگ و هنر تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت فرهنگستان هنر آمده است: خبر درگذشت استاد جلال شباهنگی که از هنرمندان ارزشمند این مرز بوم بود، جامعه هنری را متأثر ساخت. استاد شباهنگی هنرمندی چیره‌دست و استادی توانمند بود که سال‌های متمادی هنر خود را بی‌کم‌ و کاست به دانشجویانش آموزش داد و از آنها هنرمندانی توانا ساخت. او عاشق هنر و سرزمینش بود و توانست به زیبایی دشت‌های فراخ، باغ‌های سبز و مناظر زیبای کشورش را ترسیم کند.

وی هنرمندی فرهیخته، انسانی شریف و پرتلاش بود و دست کم نیم قرن آثار بسیاری از خود به یادگار گذاشت که در عین سادگی، دارای سبک مخصوص به خود، روح‌نواز و برجسته بودند و از همین روی بسیاری از هنرمندان این عشق و علاقه او را می‌ستودند. فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران درگذشت این هنرمند پیشکسوت را به جامعه هنری، خانواده معزز ایشان و دانشجویانش تسلیت گفته و از درگاه پروردگار متعال برای ایشان طلب مغفرت و برای بازماندگانش صبر مسئلت دارد.»

به گزارش ایرنا، سیدجلال شباهنگی هنرمند نقاش، گرافیست، مجسمه‌ساز پیشکسوت، استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر ۲۶ مردادماه در ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی متولد ۲۴ آذر سال ۱۳۱۴ در تهران، فارغ‌التحصیل دانشگاه سن‌خوزه در ایالت کالیفرنیا آمریکا و دارای درجه کارشناسی ارشد طراحی گرافیک و نقاشی معاصر و کارشناسی تبلیغات گرافیکی از این دانشگاه بود.

زنده‌یاد شباهنگی سابقه بیش از ۳۰ سال تدریس در عرصه آموزش نقاشی در ایران و جهان را داشت.

وی سال ۱۳۴۷ به عضویت هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا درآمد و سال ۱۳۸۱ بازنشسته شد.

عضو شورای تحصیلات تکمیلی گروه هنرهای تجسمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و عضو و نماینده دانشگاه تهران در طرح و برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش هنر و حضور در نمایشگاه‌های متعدد و معتبر نقاشی و گرافیک در ایران و جهان از سوابق این هنرمند فقید است.

کد خبر: 79397

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0