17 مرداد 1402 - 9:00 ق.ظ

به مناسبت روز خبرنگار

پای هوش مصنوعی به روزنامه‌نگاری هم باز می‌شود؟

هوش مصنوعی با سرعت رشدی که دارد، سازمان‌های خبری را متحول و تولید محتوا را خودکار می‌کند. با این حال، نگرانی‌های اخلاقی را افزایش می‌دهد و ممکن است بر امنیت شغلی روزنامه‌نگاران نیز تأثیر بگذارد؛‌ در این بین ایجاد تعادل بین کارایی هوش مصنوعی و بینش انسانی کلیدی برای آینده روزنامه‌نگاری است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ هوش مصنوعی (AI) تحول سریعی را در نحوه عملکرد سازمان‌های خبری ایجاد کرده است. استفاده از الگوریتم‌هایی که فرآیند نوشتن را خودکار می‌کنند، سؤالاتی را در مورد تأثیر محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی بر اخلاق روزنامه‌نگاری ایجاد می‌کند. همچنین به طور چشمگیری بر نقش خبرنگاران و امنیت شغلی آنها تأثیر خواهد گذاشت. استفاده از هوش مصنوعی به صورت مبتدی در تولید محتوا، جدید نیست و تقریباً یک دهه است که در برخی از اتاق‌های خبر رایج بوده است، اما هوش مصنوعیِ مولد – که به طور خودکار متن و تصاویر را در پاسخ به درخواست‌ها تولید می‌کند – شروع به تأثیرگذاری بر شیوه‌های روزنامه‌نگاری به روش‌های مختلف کرده است و چگونگی تکامل صنعت خبر را تعیین می‌کند.

 

صنعت اخبار و هوش مصنوعی چگونه با هم ترکیب می‌شوند؟

این اتفاق خیلی ساده رخ می‌دهد. اتاق های خبر خیلی سریع و به طور چشم‌گیری از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحقیق، تولید و توزیع محتوا استفاده می‌کنند زیرا سعی دارند که با رقبای خود همگام و هماهنگ شوند. تکنولوژی هوش مصنوعی روزنامه‌نگاران را قادر می‌سازد تا اخبار فوری و موضوعات پرطرفدار را از طیف وسیعی از منابع، مانند پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها به‌طور آنی ردیابی کنند. همچنین می‌تواند روندها و الگوهایی را در حجم زیادی از داده ها شناسایی کند که گزارشگران ممکن است زمانی برای تجزیه و تحلیل آن نداشته باشند. به این ترتیب، خبرنگاران می‌توانند با اطلاع از آخرین پیشرفت‌ها به روز بمانند و سوژه‌ها را کشف کنند و در عین حال تجزیه و تحلیل دقیق‌تر و عمیق‌تری را ارائه دهند. ضمنا، ابزارهای گفتار به متن به خبرنگاران این امکان را می‌دهد که فایل‌های صوتی و تصویری مصاحبه‌ها و رویدادها را در عرض چند دقیقه رونویسی کرده و کار پیاده کردن مصاحبه‌ها را خیلی راحت کنند.

 

هوش مصنوعی و تولید محتوا

 

پای هوش مصنوعی به روزنامه‌نگاری هم باز می‌شود؟

 

از آنجایی که الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل و محتواها را در چند ثانیه تولید کنند، خبرگزاری‌ها از آنها برای ایجاد مقالات و مطالب گوناگون بر اساس داده‌ها و آمارها مانند نتایج مسابقات ورزشی، گزارش‌های ترافیکی و پیش بینی آب و هوا و سایر اتفاقات روزمره استفاده می‌کنند. چنین ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های مربوطه را جمع‌آوری کنند و مقالات دقیقی را سریع‌تر از آنچه که یک انسان می‌تواند از طریق یک گزارش بخواند، تولید کند، در زمان صرفه‌جویی کرده و تعداد مقالات منتشر شده در یک روز را افزایش دهد.

توانمندی هوش مصنوعی همچنین به سازمان‌ها این مزیت را می‌دهد که در پوشش رخدادهای مختلف، قبل از رقبای خود عمل کنند. همچنین هوش مصنوعی به طور خودکار اطلاعات را در طبقات مختلف دسته‌بندی می‌کند؛ به عنوان مثال، برای تولید اینفوگرافیک می‌تواند داده‌های مختلف را دریافت و به مرور از آنها برای تولید محتوا در زمینه‌های مختلف استفاده کند.

 

شناسایی ذائقه مخاطب

سازمان‌های خبری از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رفتار و ترجیحات بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایشان استفاده می‌کنند. آنها می توانند جمعیت شناسی، محبوب‌ترین محتوا، نحوه دسترسی کاربران به محتوا و مدت زمان ماندن آنها در یک صفحه خاص را ردیابی کنند. سپس الگوریتم‌های محتوا و سیاست‌های خبری خود را تنظیم می‌کنند تا خوانندگان یا بینندگان را بر اساس علایق خود درگیر کنند. به این ترتیب می‌توانند بازدیدکنندگان خود را افزایش دهند. علاوه بر این، ربات‌های گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به طور خودکار به سوالات مخاطبان پاسخ دهند. در نتیجه، این شخصی‌سازی ارائه محتوا و خدمات به مخاطبان باعث می‌شود وفاداری افراد به سازمان‌های خبری بالا برود و همچنین مدت زمانی را که تیم‌های تولید باید برای چیدمان و طراحی محتوا صرف کنند، کاهش می دهد.

 

چالش‌های روزنامه‌نگاری در آینده

استدلال هایی وجود دارد که هوش مصنوعی به کاهش تعصبات انسانی در تفسیر داده‌ها و گزارش رویدادها کمک می کند. اما شخصی‌سازی ارائه محتوا به مخاطبان، به این معنی است که مصرف‌کنندگان فقط به محتوایی نگاه می‌کنند که دیدگاه‌های موجود آنها را تقویت می‌کند و دیدگاه‌های جایگزینی برای آنها فراهم نمی‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، سازمان‌های خبری باید راه‌هایی برای حفظ تنوع در محتوایی که ارائه می‌کنند بیابند تا مصرف‌کنندگان در معرض طیف وسیعی از دیدگاه‌ها قرار گیرند.

مساله حفظ حریم خصوصی مخاطبان هم وجود دارد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی، توانایی انسانی برای در نظر گرفتن تفاوت‌های ظریف مربوط به مسائل حریم خصوصی را ندارند، که می‌تواند منجر به نقض قوانین حریم خصوصی یا سایر مرزهای اخلاقی شود.

به طور کلی، برخی از سازمان های خبری شروع به انتشار محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بدون ذکر منبع روشن کرده‌اند. برخی تصمیم گرفته‌اند اعلام کنند که چه زمانی محتوا توسط هوش مصنوعی تولید شده است و برخی دیگر ترجیح داده اند از هوش مصنوعی در مقالات خود استفاده نکنند.

امنیت شغلی

 

پای هوش مصنوعی به روزنامه‌نگاری هم باز می‌شود؟

 

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به ساده‌سازی فرآیندهای جمع‌آوری و تولید اخبار کمک کنند و زمان را برای خبرنگاران آزاد بگذارند تا بر گزارش‌ها و تحلیل‌های پیچیده‌تر تمرکز کنند که به درک و خلاقیت انسانی نیاز دارد. با این حال، نگرانی‌هایی وجود دارد که تکثیر محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، منجر به بدتر شدن کیفیت روزنامه‌نگاری و از دست رفتن شغل‌ها شود زیرا سازمان‌ها تیم‌های گزارش‌دهنده را کوچک می‌کنند.

برخی در حال حاضر شروع به تعدیل یا محدود کردن استخدام‌های جدید کرده‌اند و به جای خبرنگاران به ابزارهای هوش مصنوعی تکیه می‌کنند. چندین کانال خبری تلویزیونی در سراسر جهان حتی شروع به اجرای برنامه‌های خبری با مجریان مبتنی بر هوش مصنوعی کرده‌اند. ماهیت نقش روزنامه‌نگار احتمالاً در طول زمان تغییر می‌کند و آنها را ملزم می‌کند که ابزارهای هوش مصنوعی را در جریان کاری خود بگنجانند. کسانی که قادر به کار با این ابزارها نیستند یا نمی خواهند شغل خود را در معرض تهدید قرار دهند احتمالا دیر یا زود شغل خود را از دست خواهند داد.

 

آینده هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری

استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، آینده صنعت خبر را شکل می‌دهد و نقش روزنامه‌نگاران را دوباره تعریف می‌کند. سازمان‌های خبری باید فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی خود را به گونه‌ای بررسی کنند که از این ابزارها استفاده مؤثری کرده و در عین حال شکلی از روزنامه‌نگاری اخلاقی، بی‌طرفانه و واقعی را حفظ کنند. همانطور که این فناوری همچنان در حال توسعه است، روزنامه‌نگاران باید گردش کار خود را با ابزارهای هوش مصنوعی تطبیق دهند و محدودیت‌های خود را نیز جبران کنند.

برای روزنامه نگاران تولید گزارش‌های تفسیری منحصر به فرد و روشنگرانه، گزارش‌های تحقیقی و ارائه یک بینش انحصاری از رویدادها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. آنها باید تفکر انتقادی را نشان دهند که سیستم‌های مبتنی بر رایانه و هوش مصنوعی نمی‌توانند جایگزین آن شوند. این کلید بقای یک صنعت رسانه‌ای پر جنب و جوش خواهد بود که مجموعه‌ای اصلی از ارزش‌ها و استانداردهای اخلاقی را حفظ می‌کند.

کد خبر: 78915

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0