5 دی 1402 - 11:00 ق.ظ

وضعیت نامطلوب اکثر صندوق‌های بازنشستگی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: بیشتر صندوق‌های بازنشستگی کشور در وضعیت نامطلوب قرار دارند و دولت سخاوتمندانه در این حوزه وارد شده و کمک می‌کند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ «حجت کاظمی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: بحران صندوق‌های بازنشستگی در سیاست‌های کلان جزو سومین بحران‌های مهم کشور است. در بحث صندوق‌های بازنشستگی نیازمند برنامه‌های کلان هستیم در قانون بودجه سال جاری ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ درصد بودجه ۳۴۰ هزار میلیارد تومان به حقوق مستمری‌بگیران سه صندوق اختصاص داده شده است.

وی گفت: در اکثر دنیا دولت به صندوق‌ها کمک نمی‌کند؛ بلکه صندوق‌ها هستند که به دولت کمک می‌کنند. اما در کشور ما دولت سخاوتمندانه وارد کار شده است. سال به سال وابستگی به این تعهدات در صندوق‌ها بیشتر می‌شود. اکثر صندوق‌های ما در وضعیت نامطلوب و در لبه ورشکستگی قرار دارند.

کاظمی خاطرنشان کرد: در دنیا یک شاخص برای ورشکستگی صندوق وجود دارد که به آن ضریب پشتیبانی می‌گویند ۶-۵ نفر بیمه‌پرداز و یک نفر مستمری‌بگیر دارد. در صندوق بازنشستگی کشوری ۷۰۰ هزار بیمه شده و ۱۶۰۰ مستمری‌بگیر داریم و ضریب پشتیبانی زیر یک است. اما در صندوق فولاد ما اصلاً ورودی جدید نداریم و به نوعی بازنشسته کامل هستیم. صندوق فولاد یک صندوق بسته است ۴ هزار نفر بیمه‌پرداز داریم که بین ۲۷ تا ۳۰ سال سابقه دارند و در ازای آن ۸۷ هزار مستمری‌بگیر داریم.

وی تاکید کرد: عاملی که باعث ورشکستگی یا وضعیت نامطلوب صندوق‌ها شده عدم رشد سن و سابقه همگام با دنیا است. در سیری که در دنیا رخ داده ما نتوانستیم کاری کنیم. قوانین ما به ۱۳۵۰ برمی‌گردد زمانی که امید به زندگی ۵۶ سال بود. الان این نرخ به ۸۷ سال رسیده است؛ اما متوسط سن بازنشستگی ۵۱ سال است. کشور ما آخرین کشوری محسوب می‌شود که بین امید به زندگی و سن بازنشستگی ۲۵ سال سابقه است که در کشورهای پیشرفته این سن حدود ۱۵ سال است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد افزود: مورد دیگر که به بحران در صندوق‌های بیمه‌ای منجر می‌شود، مدیریت دارایی‌ها است. چیزی که به داد صندوق می‌رسد حوزه سرمایه‌گذاری است که در کشور ما در این بخش موفق نبودیم. مساله دیگر تنظیم بخشی است. صندوق‌های ۱۸ گانه در کشور نیازمند نظام تنظیم بخشی در کشور هستند.

کاظمی تصریح کرد: برای کاهش بحران‌ها نیاز به عزم جدی است تا مشکل صندوق‌ها را حل کنیم. در برخی کشورهای دنیا نظام مالی صندوق‌ها حداقل ۶ ماه یکبار مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اما در ایران هنوز به همان قوانین ۵۰ سال قبل استناد می‌کنیم. نظام مالی در صندوق‌ها برنامه راهبُردی هستند که باید تغییر کنند و بازنگری شوند. البته دستورالعمل‌های آن در حال تدوین است.

وی ادامه داد: در ادوار گذشته دولت ۵۴هزار میلیارد تومان به صندوق بدهی داشت. اگر این بدهی‌ها در سال ۹۹ پرداخت می‌شد و صندوق بازنشستگی فولاد در حوزه‌هایی مانند بورس سرمایه‌گذاری می‌کرد و ما اکنون مشکل کمبود نقدینگی برای پرداخت حقوق نداشتیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد تصریح کرد: مساله دیگر که صندوق بازنشستگی فولاد را دچار مشکل کرد، بستن ورودی‌های صندوق در دهه ۸۰ تا ۹۰ بود. سه عامل ورودی، سرمایه‌گذاری و خروجی در پایداری صندوق‌ها اهمیت دارد. اکنون یکی از ضلع‌های ما (ورودی به صندوق) بسته شده است.

کاظمی تصریح کرد: اتکای ما اکنون به مدیریت دارایی‌ها است. در بخش مدیریت دارایی‌ها نیز خوب عمل نشده است. چهار شرکت مانند شرکت دخانیات و زغال‌سنگ را به صندوق بازنشستگی فولاد داده‌اند که همگی زیان‌ده شده‌اند. در ماه گذشته صندوق فولاد به شرکت زغال‌سنگ تزریق مالی انجام داد تا بتواند حقوق کارگران خود را بدهد، این در حالی است که آن‌ها باید به صندوق پول تزریق کنند.

وی بیان کرد: در برخی مواقع پرداخت حقوق بیمه‌شدگان با مشکل مواجه شد، اما در یک سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که توانستیم برخی مشکلات را حل کنیم که یکی از آن‌ها پرداخت حقوق سر موقع بود. یکی از خواسته‌های مهم بازنشستگان فولاد انتقال از جدول نوع متفرقه بودجه کلان به جدول هفت بوده است که این اتفاق رخ داد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد بیان داشت: تا کنون هیچ سالی به صندوق بازنشستگی فولاد بودجه واقعی از سمت دولت اختصاص پیدا نکرده است و یکی از دلایل تجمع بازنشستگان این بود که جایگاه آنها را در جدول بودجه تغییر دهند که این اتفاق در بودجه امسال رخ داد.

کاظمی تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بودجه تخصیصی به این صندوق بودجه واقعی نبود. در یک سال گذشته سعی کردیم تا در نهایت بودجه صندوق را به بیش از ۷۰ درصد رشد دهیم و اکنون بودجه از ۵.۶ همت به ۹.۸ همت رسیده است.

وی با اشاره به ۲ برابر شدن سرانه درمان، معاف شدن بیمه‌شدگان این صندوق از پرداخت فرانشیز در عمل‌ها و تزریق تجهیزات نو برای تسهیل درمان بازنشستگان فولاد، گفت: رضایتمندی دیگر این عزیزان این بود که در حوزه رفاهی به آن‌ها توجه نمی‌شود. در سال جاری یارانه ۵۰ درصد در سفرهای سیاحتی و زیارتی دیدیم که ۱۵ هزار نفر تا کنون استفاده کردند. حکمت کارت توزیع و شارژ شده و در حال انعقاد قرارداد با شرکت‌های رفاهی دیگر هستیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد بیان کرد: بحث دیگر نیز تسهیلات مربوط به این افراد است در این حوزه تقریباً تسهیلات را ۲ برابر کردیم. تمهیداتی اندیشیدیم که نه نیاز به مراجعه به بانک باشد نه ضامن. تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

کاظمی خاطرنشان کرد: این صندوق اگر قرار باشد پایدار بماند باید مدیریت دارایی‌ها را انجام دهد. سه شرکت ما از زیان خارج شده است، دخانیات چند ماه دیگر از زیان خارج می‌شوند و برخی شرکت‌ها نیز قرار است بورسی شوند که این اقدام بسیار قابل تامل است.

وی افزود: سال ۹۹ همسان‌سازی و متناسب‌سازی به تصویب رسید. به صندوق‌های دیگر گفتند دولت معوقه‌ها را پرداخت می‌کند در حالی که صندوق فولاد باید از منابع داخلی خود این همسان‌سازی و متناسب‌سازی را انجام می‌داد. خوشبختانه ما از معدود صندوق‌هایی بودیم که این کار را انجام دادیم و معوقه را نیز پرداخت کردیم. این معوقه بیش از ۱۰ همت بود آن‌هم برای صندوق فولادی که سال گذشته بودجه ۵ همتی داشته است، اما به هر نحوی که بود توانستیم تامین اعتبار و پرداخت کنیم. این روند ادامه دارد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: سنگ آهن مرکزی که در دل ایران قرار داد سنگ پر عیار خوبی نیز دارد و عیار آن به ۶۰ هم می‌رسد، متاسفانه خام فروشی انجام می‌دهند. در گذشته اقدام خاصی در این حوزه شکل نگرفته است. برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

کد خبر: 85874

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0