9 تیر 1400 - 3:04 ب.ظ

وزارت کار گل کاشت، وزیر کارت زرد گرفت/ قطع بیمه و تضییع حقوق قالیباف ها!

قطع بیمه بافندگان فرش باعث شد که وزیر کار یک امتیاز منفی دیگر در کارنامه‌اش ثبت شود.

 موضوع بیمه قالیبافان و بافندگان فرش با توجه به نیاز مبرم آنان به خدمات درمانی و مستمری بازنشستگی برای این قشر بسیار حایز اهمیت است.

با وجود اقداماتی که برای توسعه این صنعت صورت گرفته مشکلاتی چون بیمه، تسهیلات بانکی و معافیت‌های مالیاتی بر سر راه ارتقاء و پیشرفت کار قالیبافان ایرانی قرار گرفته است و مشکلات بیمه‌ای یکی از مهمترین دغدغه‌ها برای قالیبافان و مسئولان کشور است.

آیین نامه اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی توسط وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ ۲۲ آذر سال ۸۸ بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی و بازرگانی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد.

طبق این آیین نامه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور موظف شد براساس پیشنهاد وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی و بازرگانی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعتبار لازم برای اجرای این قانون را در لوایح بودجه سالانه پیش‌بینی کند.

اجرای این آیین‌نامه منوط به تأمین اعتبار در قوانین بودجه سالانه کشور شد و سازمان تأمین اجتماعی ملزم شد تا متناسب با اعتبار پیش‌بینی شده و تعداد افراد معرفی شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشمولان را بیمه کند.

براساس این آیین نامه مقرر شد تا بافندگان کشور از بیمه قالیبافان بهره‌مند شوند، اما برخورداری از این بیمه مشروط بر این بود که قالیبافان از سازمان فنی و حرفه‌ای گواهی مهارت بگیرند و ادارات صنعت و معدن که متولی فرش در سطح کشور هستند، این افراد را تایید کنند.

مزایای بیمه قالیبافی

در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون فعال مستمر و غیرمستمر در حوزه قالیبافی و مشاغل مرتبط در سراسر کشور فعال هستند که فقط حدود ۲۰۰ هزار نفر از آن‌ها تحت پوشش بیمه‌ هستند.

مزایای بیمه ای که برای قالیبافان در نظر گرفته شده است شامل یک سال بیمه تکمیلی، بیمه عمر، بیمه آتش سوزی، ارائه خدمات بیمه اجتماعی در خصوص بازنشستگی، پیری و از کارافتادگی کلی و فوت می‌شود که در گذشته پرداختی بیمه این صندوق به این صورت بود که ۵ درصد حق بیمه را خود فرد و ۱۰ درصد را دولت پرداخت می‌کرد، اما در طرح جدید برای قالیبافان به مدت یک سال ۱۵ درصد حق بیمه روستاییان را دولت پرداخت خواهد کرد و هر سال یک درصد به مشارکت قالیبافان در پرداخت حق بیمه افزوده خواهد شد تا به شرایط حد نصاب فعلی که ۵ درصد بیمه شده و ۱۰ درصد کارفرما بود، برسد.

با توجه به افزایش ۳۹ درصدی حداقل حق بیمه مبالغ زیر به عنوان حق بیمه قالیبافان اعلام شده است:

حق بیمه قالیبافان در ماه‌های ۳۰ روزه: ۱۷۸ هزار تومان

حق بیمه قالیبافان در ماه‌های ۳۱ روزه: ۱۸۳ هزار تومان

تضییع گسترده حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و قطع بیمه آن‌ها

سال گذشته شکایتی از طرف دولت و به طرفیت وزارت کار برای ابطال آیین نامه بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی در دیوان عدالت اداری مطرح شده که دیوان عدالت اداری اعلام کرد که بیمه قالیبافان ابطال نمی‌شود.

دولت به تعهدات خود در پرداخت حق بیمه قالیبافان عمل نکرد

علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت قطع بیمه قالیبافان و بافندگان فرش، اظهار کرد:  سازمان تأمین اجتماعی زمانی می‌تواند به تعهدات خود عمل کند که منابع مالی از سوی دولت تأمین شود.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی همیشه نسبت به اجرایی کردن تعهدات خود پایبند بوده ولی تحمیل یک سری زیر مجموعه‌ها به این سازمان و عدم تأمین منابع مالی آن سبب شده تا بیمه قالیبافان و بافندگان فرش قطع شود و اگر این روند از سوی دولت ادمه پیدا کند حتی در تأمین بیمه کارگران ساختمانی هم دچار مشکل خواهد شد.

حذف اعتبار بیمه قالیبافان و بافندگان فرش در بودجه ۱۴۰۰

در نظر نگرفتن منابع مالی کافی در بودجه سال ۱۴۰۰ برای تأمین بیمه قالیبافان و بافندگان فرش از سوی دولت سبب شد تا سازمان تأمین اجتماعی در ارائه خدمات بیمه‌ای خود کوتاهی و بیمه قالیبافان و بافندگان فرش را قطع کند که به موجب آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه خواستار تأمین منابع لازم برای بیمه قالیبافان و بافندگان فرش شد.

بیمه قالیبافان کار دست وزیر کار داد

به موجب استمرار قطعی بیمه قالیبافان و بافندگان فرش و عملی نشدن تعهدات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی، وزیر تعاون صبح امروز چهارشنبه نهم تیرماه در مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سوالات نمایندگان ملت درباره علت تضییع گسترده حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و قطع بیمه آنان، حاضر شد.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش نماینده تبریز مبنی بر اینکه «علت تضییع گسترده حقوق قالیبافان و بافندگان فرش و قطع بیمه آنان چیست؟» گفت: ماده ۳ بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی شناسه دار تکلیفی را بر عهده ما گذاشته است تا چنین عمل کنیم. در متن قانون آمده هزینه اجرای این قانون توسط دولت در سال ۸۸ از یکی از ردیف‌ها تأمین شود و در سال‌های بعد در صورت تأمین اعتبار قابل اجرا خواهد بود.

وی ادامه داد: هرچه به اقشار تولید کننده کشور به ویژه جامعه هنرمند و کارآفرین قالیبافان کمک کنیم کم انجام داده ایم. آن‌ها همراه محصولی که تولید می‌کنند، فرهنگ ایران را هم صادر می‌کنند.

شریعتمداری اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی برای کمک به اقشار گوناگون طی سال‌های دهه ۸۰ مصوبات گوناگونی وجود دارد تا ما از آن‎ها حمایت کنیم. در نتیجه سهمی را برای کسانی که بیمه هستند، تعیین کنیم. این امکان فراهم می‌شود که قالیبافان با پرداخت ۲۷ درصد از امکانات تأمین اجتماعی، چه بخش‌های اجتماعی در زمینه بازنشستگی و از کار افتادگی و چه بخش های درمانی بهره مند شوند.

وزیر کار افزود: قانونگذار تصمیم گرفته پایداری فعالیت اقتصادی صندوق بیمه تأمین اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن ۱۰ میلیون کارگر و در مجموع ۴۶ میلیون نفر با پرداخت منابع مصوب حفظ شود.

جواب وزیر کار در مجلس درباره بیمه قالیبافان نمایندگان را قانع نکرد و موجب شد که وزیر از مجلس کارت زرد دریافت کند.

بسیاری از قالیبافان و بافندگان فرش بار‌ها از مشکلات بیمه‌ای خود گله کرده اند، اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

اینکه تأمین اجتماعی در راستای طرح پالایش قالیبافان صوری، بیمه گذار جدیدی را که از قالیبافان واقعی هستند، بیمه نمی‌کند خود مشکلاتی را به این قشر می‌افزاید. آیا این قشر باید در شغل دیگری فعالیت کنند؟ در حالی که درخواست بیمه بعضی از آن‌ها که شاید ۶۰ تا ۷۰ سال عمر خود را در این حرفه گذراندند، از کوچکترین خواسته‌هایشان است.

توجه مسئولان و متولیان به قالیبافان و بافندگان فرش که عمر خود را صرف رج زدن و بافتن زیباترین نقش‌ها کرده‌اند موجب دلگرمی و ادامه راهشان در این مسیر می‌شود که این حداقل توجه می‌تواند به مشکلات بیمه‌ای این قشر سامان دهد تا این افراد بتوانند با امید به آینده‌ای بهتر و حمایت و پشت گرمی از بازنشستگی‌شان، با آرامش خاطر به فعالیت خود ادامه دهند.

کد خبر: 27748

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0