19 آذر 1401 - 7:00 ب.ظ

واژگان بازنشستگی و فارغ‌التحصیلی تغییر یابند

رئیس جمهوری گفت: باید مفاهیم واژگانی مثل بازنشستگی یا فارغ التحصیلی عوض شود، این واژه‌ها که عجیب است، افراد را متوقف می‌کند و حتما باید بازنگاهی به آنها شود، مفهوم سازی‌ها بسیار مهم است.

سیدابراهیم رئیسی طی سخنانی در مراسم سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: لازم است نگاهی داشته باشیم به آنچه که تاکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن عمل کرده است، در واقع به وضع موجود و مطلوب نگاه کنیم و اگر فاصله ای است آن را کم کنیم. نگاهی باید نقادانه و کارشناسانه باشد به عبارتی آیا آنچه از شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار می رفت انجام شده است.

وی تصریح کرد: برای این که ببینیم شورای عالی انقلاب فرهنگی تا چه اندازه به انتظارات عمل کرده است باید به اسناد بالادستی نگاه کنیم و معلوم شود آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی در این ادوار براساس اسناد بالادستی چگونه عمل کرده در چه بخش هایی موفق بوده و از آن ها تقدیر و تشکر کرد.

رئیس قوه مجریه همچنین با تاکید بر این که نگاه تحولی در این امر بسیار مهم است، گفت: اگر اندیشه و انگیزه تحولی نباشد تحول هم اتفاق نمی افتد. در واقع باید بازنگاهی در فرآیندها داشته باشیم که آیا درخور است یا خیر؟ آیا این فرآیندها، فرآیندهایی است که یک کار تحولی همسازی انجام شده باشد؟

رئیسی خاطرنشان کرد: بخش های مختلفی متکلف علم هستند باید بازنگاهی نسبت به ساختارهای خودشان باشند اگر این نگاه انجام نشود تحول در ساختارها اتفاق نمی افتد آن چیزی که رهبری در جلسه اخیر با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی  تاکید کردند بالاتر از وظیفه سازمان ها بود باید دید موازی کار کجاست.

رئیس جمهور در ادامه بر ضرورت افزایش بهره وری تاکید کرد و افزود: بنده در جلسه با روسای دانشگاه و … گفتم ما در کشور نیازمند افزایش بهره وی هستیم این میزان از نیروی انسانی کارآمد به قولی ۸۰ هزار اعضای هیات علمی و به قولی ۱۰۱ هزار اعضای هیات علمی داریم باید به بهره وری در این مساله نگاه کرد و بعد بودجه و امکانتی که وجود دارد. معتقدم هزینه کردن در این بخش های نوعی سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: مقوله عدالت را نباید فراموش کرد، عدالت را محدود نبینیم ، ما در فرهنگ اسلامی هیچ مفهومی به گستردگی و فراگیری عدالت نداریم . باید عدالت را در همه حوزه ها ببینیم . در آموزش و پرورش عدالت به آموزش بیشتر تاکید داشته در حالی که تربیت نیز مقوله مهمی است.

رئیسی همچنین بیان کرد: بزرگی ۵۰ سال قبل در تعریف از بحث تربیت می گفت؛ تربیت احیاء تمایلات عالی انسانی نفسانی است . بنده چند هفته قبل بعد از مراسم ۱۳ آبان به اردوگاه شهید باهنر رفتم و در جمع دانش آموزان سمپادی حضور داشتم حرف های خوب و شنیدنی داشتیم، دانش آموزان می گفتند در مدارس سمپادی مطالب علمی را خوب آموزش می‌دهند، اما چرا زمانی برای پاسخ به سوالات سیاسی اختصاص داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: باید شناخت و بصیرت نسبت به مسائل وجود داشته باشد، نگرانی که رهبری دارند و در مقوله بصیرت بیان کردند، تنها برای مسائل مربوط به ۸۸ نبوده،‌ همواره وجود دارد، اکنون هم هست یعنی یک دانش آموز، دانشجو یا استاد در کنار علم افزایی تحلیل درستی هم داشته باشند.

رئیس جمهور به مساله هدایت فرهنگی از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: ساز و کارها وجود دارد، اما لازمه اش باز نگاهی است که در سازمان ها این هدایت فرهنگی چگونه انجام می شود.

رئیس جمهور با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان اظهار کرد: پرداخت حقوق یک مسئله بود، اما اصل حفظ شان و کرامت معلمان است، زیرا این شان و کرامت آنهاست که می‌تواند آینده دانش آموزان را بسازد. جامعه ارتباطی و اطلاعاتی را که نمی‌توانیم محدود کنیم، اما آنچه اثربخش است، مصون سازی جوان است. یعنی از جوان صیانت شود تا در برابر هجوم‌ها، فرهنگ، آداب، رسوم و باورهای خود را حفظ کنند.

رئیسی با اشاره به تاکیدات رهبری در زمینه اسراف نکردن و تاکید بر توان داخلی و محور ما می توانیم، گفت: اسراف، حرکت در خارج از محور عدالت است، ما می‌توانیم نیز حرکت بر مسیر عدالت است. جامعه دانش بنیان جامعه‌ای است که دانایی‌های خود را به توانایی‌هایش ضمیمه کرده و محصول دانش بنیان ارائه می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید مفاهیم واژگانی مثل بازنشستگی یا فارغ التحصیلی عوض شود، گفت: امام بعد از ۷۰ سالگی رهبری یک انقلاب بزرگ را بر عهده گرفت. حالا یک فرد ۵۰ ساله بازنشسته شده و به پارک می‌رود. این واژه‌ها که عجیب است، افراد را متوقف می‌کند و حتما باید بازنگاهی به آنها شود، مفهوم سازی‌ها بسیار مهم است. رهبری مفهوم‌سازی‌های بسیار زیبایی مثل اقتصاد مقاومتی در فرهنگ ما ایجاد کردند.

کد خبر: 75137

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0