18 آبان 1402 - 1:00 ب.ظ

هوش مصنوعی ارتباطات اجتماعی را ضعیف می‌کند

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه هوش مصنوعی فضای ارتباطات اجتماعی انسانها را تضعیف و حذف می کند، گفت: یکی از چالش ها در مسیر استفاده از هوش مصنوعی، کنترل کمتر انسان روی زندگی خود است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ حجت الاسلام سعیدرضا عاملی روز پنجشنبه در نشست تخصصی هوش مصنوعی و خلاقیت های انسانی گفت: حکمرانی اسلامی ایرانی مولد نوعی از حکمرانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی – ایرانی است که به صورت پویا و نوآورانه ظرفیت پاسخگویی به نیازها، چالش ها و اقتضائات زمانه را داشته باشد.

وی افزود: این مدل حکمرانی ظرفیتی برای اتصال نظام حکمرانی اسلامی – ایرانی پیشرفت به هوش مصنوعی مولد و بهره گیری از ظرفیت های داده ای شده است؛ از سوی دیگر با بیان ساده هوش مصنوعی از رفتار خلاقانه‌ای سخن می گوید که مثل انسان فکر و رفتار می‌کند که از قدرت فهم، آموختن، تحلیل و ترکیب و سنتزکردن داده‌ای برخوردار است.

استاد دانشگاه تهران گفت: هوش مصنوعی در یک نظام‌واره با خصوصیت شبکه‌ای بودن، موژولار بودن، لایه‌ای بودن و برخورداری از یک نظام یکپارچه از هوش همه هوش‌های شبکه ای شده بهره‌مند است که از خصیصه متراکم شدن ظرفیت داده ای با ظرفیت تصاعد هندسی و با توانش متمایل به بی نهایت و البته محدود در جهان داده برخوردار است. ظرفیت سناریوسازی‌های متنوع با منطق فازی و بر اساس الگوهای خواسته شده و ترسیم شده در چنین هوش مصنوعی وجود دارد.

عاملی افزود: باید توجه داشت که هوش مصنوعی از شبیه سازی از یک انسان نخبه دارای خلاقیت و نوآوری معطوف به حل مسئله سخن می گوید. از سوی دیگر هوش مصنوعی فازی شکلی از منطق چند ارزشی است که منطق ۰-۱ را به هر عدد حقیقی بین صفر و یک تبدیل می کند و ظرفیتی برای طیفی از قضاوت ها بین کاملا درست و کاملا غلط را فراهم می کند و به نوعی می تواند تقسیم ریزتری بین صفر و یک را در یک نظام هوشمند الگوریتمی بوجود بیاورد.

وی تاکید کرد: در نهایت هوش مصنوعی مولد نوعی هوش مصنوعی است که می تواند با بهره‌گیری از قالب های داده‌ای مثل نوشتار، صدا، تصویر، واقعیت مجازی، واقعیت گسترده و ریزداده های متکثر، ترکیب های جدید متناسب با اقتضائات سوال و عملکردهای الگوریتمی خلق کنش و واکنش‌های انسانی خلق کند.

این استاد دانشگاه تهران با طرح این سوال که آیا هوش مصنوعی یک امر خنثی بدون تمایل خاص ارزشی است یا قابلیت هدف‌گذاری بر مبنای نظام ارزشی و اهداف مشخص است؟ آیا این امکان وجود دارد که هوش مصنوعی ظرفیتی برای حکمرانی بر مبنای متغیرهای مستقل، میانی و وابسته باشد و پارامترهای فراوان بر اساس مدل های حکمرانی الگوریتمی تعریف کند؟ گفت: پاسخ به سوال اول منفی و به سوال دوم مثبت است.

عاملی در ادامه به چالش های هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: یکی از این چالش ها کنترل کمتر انسان روی زندگی خود است چرا که بسیاری از کارها را هوش مصنوعی انجام می دهد و عملا کاری برای زندگی کردن نداریم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از چالشها سوءاستفاده از داده های افراد است، توضیح داد: فراوان از داده های ما سوءاستفاده می شود؛ گوگل و یوتوپ و شبکه های نظیر آنها از طریق تجارت داده های کاربران برای خود سرمایه ایجاد کردند.

به گفته عاملی حوزه هوش مصنوعی ارتباط را کم می کند و ارتباط گر جای ارتباط گیر می نشیند. و حتی گاهی اوقات هم جای ارتباط گر و هم جای ارتباط گیر می نشیند.

وی گفت: اساسا در هوش مصنوعی فضای ارتباط اجتماعی انسانها حذف می شود. حتی برای خرید روزانه از هوش مصنوعی استفاده می کند و بعد محبوریم که درمانگاههای استفاده افراطی از هوش مصنوعی و اینترنت را بوجود بیاوریم بنابراین هوش مصنوعی ارتباطات اجتماعی را ضعیف می کند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه هوش مصنوعی جدا از فضای سایبری ، مجازی و شبکه رسانه ای نیست گفت: همه انها تابع الگوریتم های هوش مصنوعی است و در آن فضا صحبت می کنند.

عاملی گفت: چالش دیگر این حوزه یکسان سازی ناشی از الگوریتم های توصیه گر است. یعنی راه جلوی ما می گذارد و نمی گذارد که عقل کارکند و می گوید فلان دکمه را کلیک کن، این کار را انجام بده.

وی بیان کرد: مجموعه هوش مصنوعی چارچوب‌های رفتاری را ایجاد می‌کند که انسان را مثل یک ربات می‌کند انسان ربات می‌شود و در مقابل ربات یک حالت رباتیک پیدا می‌کند و ما در حال حاضر مواجه با انواع بیماری‌های ناشی از فضای توصیه‌گر هوش مصنوعی شده‌ایم.

نشست تخصصی هوش مصنوعی و خلاقیت‌های انسانی به همت اندیشکده علم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور اساتید دانشگاه ها برگزار شد.

کد خبر: 83904

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0