4 مرداد 1402 - 3:00 ب.ظ

هشدارهای پلیس مبارزه با مواد مخدر به زائران در سفر عتبات عالیات

هر سال تعداد معدودی از زائران حرمین شریفین در سفر عتبات عالیات به دلیل بی‌توجهی به قوانین و همراه داشتن دارو و مواد ممنوع دستگیر می‌شوند که پلیس مبارزه با مواد مخدر هشدارهایی برای سفر زائران در این زمینه دارد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ عتبات عالیات در ایام اربعین از جمله سفرهایی است که با سیلی از مشتاقان و متقاضیان ایرانی همراه است و جمعیت میلیونی عاشقان اباعبدالله الحسین گواه این مسئله است؛ عمدتا زیارت در این ایام از طریق مرزهای زمینی و به صورت پیاده روی است و در این میان برخی زائران به دلیل عدم آگاهی و اطلاع نداشتن از به همراه داشتن مواد ممنوعه که برخی از آنها در کشور قانونی است، توسط پلیس کشور عراق دستگیر شده و از سفر خود باز می‌مانند.

پلیس مبارزه با مواد مخدر به این افراد در حمل مواد ممنوع که عمدتا دارو است، هشدار داده و توصیه هایی دارد که این قوانین در زیر به تفکیک آمده است و رعایت آن برای همه زائران عتبات الزامی است.

طبق هشدار پلیس مبارزه با مواد مخدر، نگهداری، حمل و جابه‌جایی هرگونه مواد مخدر و روان‌گردان (تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس و ماری‌جوانا) جرم محسوب می‌شود و در صورت کشف برای زائران پرونده قضائی تشکیل و از خروج وی ممانعت می‌شود.

به استناد ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، چنانچه اتباع ایرانی با هر قصدی اقدام به نگهداری، حمل و قاچاق هر مقدار مواد مخدر به داخل یا خارج کشور کنند به مدت یک تا پنج سال گذرنامه آنان باطل و ممنوع‌الخروج می‌شوند و در صورت تکرار به مدت پنج تا ۱۵ سال گذرنامه آنان باطل و ممنوع الخروج خواهند شد.

هشدارهای پلیس مبارزه با مواد مخدر به زائران در سفر عتبات عالیات

پلیس مبارزه با مواد مخدر در همه مرزهای ورودی و خروجی کشور حضور فعال دارد و با همه امکانات از جمله دستگاه‌های اسکن بدن، سگ‌های موادیاب و بکارگیری نیروهای چهره‌زن به طور دقیق به رصد و بازرسی محموله‌های همراه زائران می‌پردازد و از ورود و خروج هرگونه مواد مخدر جلوگیری می‌کند.

پلیس مبارزه با مواد مخدر به زائران توصیه کرده است از همراه داشتن مواد مخدر به هر روش پرهیز کنند زیرا پلیس برای حفظ شأن و عزت شهروندان ایرانی و احتمال دستگیری آنان در عراق، همه توان خود را برای جلوگیری از خروج مواد مخدر بکار خواهد بست.

به دلیل سهولت و سرعت بخشیدن در بازرسی نیاز است زائران که احتیاج به مصرف داروهای خاص دارند مراتب را قبل از حضور در مرزهای زمینی و هوایی با پزشک سازمان حج و زیارت هماهنگ کرده و تاییدیه مربوط را به همراه داشته باشند.

همراه داشتن قرص‌های استامینوفن کدئین‌دار، دیازپام، فلورازپام، ترامادول، متادون و بوپرنورفین، داروهای بیماری صرع و سرطان که به نوعی از مواد مخدر تشکیل شده بر اساس قوانین داخلی عراق جرم محسوب می‌شود

طبق تاکید پلیس مبارزه با مواد مخدر، حمل مواد اسیدی مانند ترشیجات، آبلیمو، آبغوره، انواع اسپری، کپسول گاز، مواد محترقه و آتش‌زا، اشیاء بُرنده و اسباب بازی‌های به شکل سلاح برای ایمنی سفرهای هوایی به داخل هواپیما ممنوع است همچنین همراه داشتن قرص‌های استامینوفن کدئین‌دار، دیازپام، فلورازپام، ترامادول، متادون و بوپرنورفین، داروهای بیماری صرع و سرطان که به نوعی از مواد مخدر تشکیل شده بر اساس قوانین داخلی عراق جرم محسوب می‌شود و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضائی تشکیل و به مراجع قضائی عراق معرفی خواهد شد.

براساس قوانین کشور عراق هر فردی که در آن کشور نسبت به خرید، فروش، حمل، نگهداری و مصرف مواد مخدر، روانگردان‌ها(حتی کمتر از یک گرم) و داروهای ممنوع اقدام کند، پس از تشکیل پرونده قضائی از سوی پلیس عراق تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و به پرداخت جریمه نقدی (از ۱۰ تا ۳۰ میلیون دینار) و حبس(از ۶ تا یکسال) محکوم خواهد شد. این محکومیت شامل انواع داروهای مجاز دیگر در حجم زیاد و غیرمتعارف است.

هشدارهای پلیس مبارزه با مواد مخدر به زائران در سفر عتبات عالیات

زائران از حمل هرگونه داروی گیاهی مانند، شیرین بیان و حتی قره قروت که شباهت زیادی به مواد مخدر دارند و به دلیل عدم مصرف ممکن است در بین مردم عراق شناخته شده نباشد، خودداری کنند.

یکی از شگردهای قاچاقچیان و مصرف کنندگان مواد مخدر انتقال مواد توسط افراد ناآگاه است؛ بنابراین به هیچ عنوان باری را به صورت امانت از کسی قبول نکنید و دقت کنید تا وسائل و کیف دیگران را به دلیل شباهت‌های گوناگون به اشتباه حمل نکنند.

بازداشت هر یک از مرتکبان جرائم ذکر شده در عراق تابع کهولت سن و بیماری نیست.

پلیس مبارزه با مواد مخدر تاکید کرده است مدیران و عوامل اجرایی کاروان‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا زائران قبل از اعزام به کشور عراق نسبت به شناخت جرائم و تبعات مرتبط با مواد مخدر و روان‌گردان ‌ها و مرزهای خروجی توجیه شوند تا از انتقال احتمالی اینگونه مواد جلوگیری شود.

کد خبر: 78472

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0