28 شهریور 1401 - 1:00 ب.ظ

نقشه‌های تعاملی سفرهای خارق‌العاده پرندگان مهاجر را آشکار کرد

محققان یک موسسه زیست محیطی در آمریکا اقدام به تهیه نقشه‌های تعاملی بر اساس حجم زیادی از داده‌ها درباره پرندگان مهاجر کرد که می‌تواند به بهبود سیاست‌گذاری و افزایش آگاهی عمومی در زمینه محافظت از پرندگان مهاجر و اکوسیستم‌ کمک کند.

به نقل از تارنمای پاپیولار ساینسPopular Science)، مرغ‌های آوازخوان بلک‌برن  (blackburnian warbler) تابستان را در شمال شرقی آمریکا و بخش‌هایی از کانادا سپری می‌کنند. آنها در فصل زمستان به سمت آمریکای جنوبی پرواز می‌کنند و در مناطقی از کلمبیا روزگار را سپری و از حشراتی مانند عنکبوت و مورچه تغذیه می‌کنند.

جیل دپ مدیر ارشد تیم تحقیقاتی درمورد پرندگان در موسسه ای در اودوبون ایالت آیووا در آمریکا گفت:‌ پرندگان مهاجر واقعا مهم هستند. یک پرنده در طول یک سال می‌تواند حشرات آفت زا را بخورد و به طور مثال ۲۵ پوند قهوه کشت شده را در هر جریب زمین (نزدیک به پنج مترمربع) نجات بدهد.

نقشه‌های تعاملی سفرهای خارق‌العاده پرندگان مهاجر را آشکار کرد

 

بسیاری از پرندگان هر سال سفرهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند. چلچله دریایی قطبی ( Arctic tern)  هر سال از یک قطب به قطب دیگر مسافتی را به طول ۴۹ هزار و ۷۰۰ مایل طی می‌کنند و پرنده نوک‌دراز آبی (godwit ) رکورد پرواز بدون وقفه را با هفت هزار مایل پرواز در اختیار دارد.

پرندگان مهاجر به عنوان پیوندهای حیاتی بین اکوسیستم‌ها در سراسر جهان عمل می‌کنند و از دست دادن آنها پیامدهای شدیدی خواهد داشت، به همین دلیل محققانی مانند دپ اقدام به طراحی یک نقشه تعاملی موسوم به «کاوشگر مهاجرت پرندگان» کردند تا به علاقه مندان به زندگی پرندگان کمک کنند تا شکلی از سفرهای این پرندگان را مشاهده و تاثیرات آنها را درک کنند.

نقشه تعاملی موسوم به «اوشگر مهاجرت پرندگان که این هفته  آنلاین شد به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی قابل دسترس است.

نقشه‌های تعاملی سفرهای خارق‌العاده پرندگان مهاجر را آشکار کرد

 

این پژوهشگران برای این منظور حجم زیادی از داده‌های مختلف درباره مسیرهای سفر پرندگان را جمع‌آوری کرده و به مدت چهار سال روی آن کار کردند. تمام اطلاعات روی یک نقشه قابل نمایش نبوده و از این رو چندین نقشه مختلف طراحی شده است.

یک نقشه بر جابجایی پرندگان تمرکز دارد و نقشه دیگر ارتباطات آنها را نشان می‌دهد. همچنین نقشه سوم هم نشان می‌دهد که پرندگان چه زمان و کجا با بیشترین چالش‌ها مواجه هستند.

این قبیل اطلاعات می‌تواند به سیاست‌گذاری محلی و منطقه‌ای در کشورهای مختلف کمک کند و آگاهی عمومی را افزایش دهد.

کد خبر: 74622

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0