3 آبان 1402 - 9:30 ق.ظ

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس:

نسبت به قانون تسهیل کسب و کار انتقاد وارد است

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس گفت: کانون کارشناسان رسمی دادگستری نسبت به قانون تسهیل کسب و کار انتقاد دارد، چرا که کارشناسی شغل نیست، اما در عین حال به قانون احترام می‌گذاریم.

به گزارش یاقوت نیوز؛  زهرا بازیار فارس؛ محمدحسین دادخواه ضمن تبریک روز کارشناس، از آغاز ثبت نام آزمون كارشناسي همزمان با سراسر كشور در ٧۶ رشته در فارس از امروز یکم آبان خبر داد و گفت: ثبت‌نام تا هفتم آبانماه از طریق سازمان سنجش ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ۱۵ دی ماه نتایح آزمون مشخص و پس از دو ماه نتایج اعلام می‌شود، افزود: کسانی که ۷۰ درصد میانگین یک درصد بالاترین امتیاز را کسب کنند، پذیرفته می‌شوند.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ١٧٠٩ نفر كارشناس در استان، خاطرنشان کرد: ٨٩ نفر از این کارشناسان داراي مدرك دكتری، ۵۷۴ نفر دارای مدرک كارشناسي ارشد و مابقي داراي مدرك كارشناسي هستند. همچنین از این تعداد ٩٧ نفر كارشناس زن و مابقي را آقایان تشکیل می‌دهند.

دادخواه اعلام کرد: اکنون ۱۳۴ كارشناس در استان فارس در حال سپری کردن دوره کارآموزی هستند.

وی اضافه کرد: در برخی از رشته‌ها همانند جعل خط، اثر انگشت و امضا، امور ثبتی و وسایل نقلیه موتوری زمینی کمبود کارشناس در فارس داریم.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس اضافه کرد: کانون کارشناسان رسمی دادگستری نیز نسبت به قانون تسهیل کسب و کار انتقاد دارد، چرا که کارشناسی شغل نیست، اما در عین حال به قانون احترام می‌گذاریم.

دادخواه تصریح کرد: در گذشته پذیرش کارشناس بر اساس ظرفیت بود، اما در قانون تسهیل، تعریف پذیرش ظرفیت نداریم.

وی همچنین افزود: در قانون اصول محاکمات اصولی سال و قانون تجارت سال ۱۲۹۴ به کسب نظر از اهل خبره و نحوه انتخاب و دستمزد کارشناسی اشاره شده است. اولین قانون نیز حاصل از کارشناسی کشور در سال ۱۳۱۷ به تصویب رسید و طی سال های مختلف بازنگری شد، ‌پس از انقلاب در اول آبان سال ۵۸ به همت شهید دکتر بهشتی، قانون استقلال کارشناسان از قوه قضاییه به تصویب رسید و در سال ۵۹ در چهار استان تهران، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی کانون کارشناسان رسمی دادگستری تاسیس شد.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس با بیان اینکه هم‌اینک‌ ۳۱ استان کشور دارای کانون کارشناسان رسمی دادگستری هستند، گفت: کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان نیز از سال ۵۹ و با حضور بزرگانی همچون سید رسول حقانی تشکیل و از ابتدا جزو کانون های پیش رو و سرآمد در کشور بوده است و اقدامات کم نظيری در کارنامه دارد.

دادخواه عنوان کرد: به عنوان مثال: برای اولین بار یک کارشناس از استان فارس در کمیسیون ماده ۱۳ قانون در سال ۹۷ معرفی شد. تعیین صلاحیت کارشناسان از وظیفه این کمیسیون است.

وی اضافه کرد: همچنین براي اولين بار در تاريخ كارشناسي كشور، رئيس كانون كارشناسان كشور يك غير تهراني و از استان فارس انتخاب شده است.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس با بیان اینکه در سال ٩٤ سامانه ارجاع عادلانه اقدامات كارشناسي راه‌اندازي شد، گفت: در حال حاضر تمديد پروانه كارشناسان به صورت الكترونيكی انجام مي‌شود. در كشور نیز سامانه ارجاع عادلانه كار كارشناسي تحت عنوان سامانه ٢٠٢٠ راه‌اندازي شده و برخي از كانون‌ها همانند فارس، صددرصد اقدامات از طريق سامانه ٢٠٢٠ انجام مي‌شود.

دادخواه خاطرنشان کرد: ۱۵ مهرماه امسال آيين نامه نحوه تعيين كارشناس برای دستگاه هاي اجرايي توسط دولت ابلاغ و بر اساس آن همه كارشناسي‌ها از طريق سامانه ملي انجام می‌شود. ارجاع كار توسط مديران بر اساس اين آيين نامه كنار گذاشته شده و صرفا از طريق سامانه ملي اين مهم دنبال خواهد شد.

وی اضافه کرد: در برخي از استان‌ها، بيش از ۵۰ درصد ارجاعات انتخاب كارشناس از طريق سامانه انجام مي‌شود.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس همچنین با بیان اینکه رسیدگی به تخلفات کارشناسی در استان ها توسط دادسرا و دادگاه بدوی و انتظامی انجام می‌شود، تصریح کرد: در برخورد با تخلف کارشناسان، هیچ اغماضی انجام نمی‌شود، چرا که در صورت عدم پیگیری این موضوع، تخلف در سطح کانون کارشناسان گسترش می‌یابد.

دادخواه با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی کانون کارشناسان گفت: کارشناسی معاضدتی را از جمله این مصایق است و در سامانه ۲۰۲۰ نیز این موضوع پیش‌‌بینی شده است.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس همچنین یکی از مشکلات اساسی این کانون را موضوع تعرفه کارشناسی عنوان کرد و گفت: طبق قانون باید هر دو سال یکبار این مهم به روز رسانی شود که آخرین بار سال ۹۸ به روز رسانی شده و اکنون هم تعرفه همان سال منظور می‌شود.

دادخواه با بیان اینکه دستمزد کارشناسی در رشته‌های مختلف، متفاوت است، گفت: راه و ساختمان، ماشین‌آلات، حسابداری و تصادفات بیشتری موارد ارجاعات کارشناسی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: کمترین تعرفه مصوب سال ۹۸، دویست هزار تومان و بالاترین هم ۵9 میلیون تومان است.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس بیان کرد: کاهش اطاله دادرسی از رویکرد تحولی قوه قضاییه است که خوشبختانه درصد اطاله دادرسی کارشناسان کاهش پیدا کرده است.با سامانه‌ای شدن، توزیع عددلانه نیز انجام و شاهد کاهش اطاله دادرسی کارشناسی‌ها خواهیم بود.

کد خبر: 83231

نویسنده: : زهرا بازیار

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0