28 مرداد 1402 - 9:00 ب.ظ

مقاومت در برابر نژادپرستی موضوع جشنواره کارتون شد

دبیر جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» گفت: این جشنواره با موضوع مقاومت در برابر نژادپرستی در آبادان و برزیل برگزار می‌شود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ نشست خبری جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» روز شنبه (۲۸ مرداد) با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره، محمدجواد عطائی نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین، گلیمار ماچادو باربسا داور و السیو دنیلو روسو آموریم دبیر اجرایی جشنواره در سالن صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

دبیر جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» در این نشست اظهارداشت: این جشنواره به عنوان رویداد بین‌المللی هنری در دو بخش‌های کارتون و پوستر؛ مقاومت در برابر نژادپرستی و کاریکاتور با موضوع دو چهره و بازیکن برجسته فوتبال؛ پله و وینیسیوس جونیور برگزار می‌شود.

شجاعی طباطبایی با اشاره به همکاری هنرمندان برجسته برزیل در جشنواره «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» گفت: مرکز بین‌المللی ایران کارتون، برزیل کارتون Brazil Cartoon با مسئولیت مارسیو لیته (Marcio Leite)، انتشارات فانوس دریایی، پروفسور جان لنت (John Lent) محقق برجسته عرصه کمیک جهانی Comic world از آمریکا و مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.

وی درباره بخش کاریکاتور «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» با موضوع پله و وینیسیوس جونیور خاطرنشان کرد: پله یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم از سوی فیفا لقب «برترین» را گرفته‌ است، وینیسیوس جونیور ستاره برزیلی رئال مادرید نیز مورد رفتارهای نژادپرستانه قرار گرفت و پس از تحمل توهین‌های تماشاگران در بازی مقابل والنسیا گفت که «لالیگا متعلق به نژادپرست‌هاست.»

دبیر جشنواره «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» افزود: مهلت ارسال آثار به جشنواره تا ۱۵ مهرماه تعیین شده است، نمایشگاه رویداد هنری در حوزه هنری آبادان که بیشتر در حوزه فوتبال مطرح است، برگزار می‌شود و اختتامیه آن در برزیل خواهد بود، فراخوان و اطلاعات بیشتر این جشنواره در سایت ایران کارتون درج شده است.

شجاعی طباطبایی بیان کرد: برزیل در حوزه کاریکاتور پیشرو و پیشتاز است و کاریکاتور در این کشور هنر افشاگر است و امیدواریم با همکاری هنرمندان برجسته برزیلی در این حوزه جشنواره شاخص و قابل توجهی را برگزار کنیم.

وی درباره پوستر جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» اظهارداشت: پوستر جشنواره اثری از مسعود نجابتی و نشانی از دست دوستی میان کشورهای ایران و برزیل است. رنگ‌های این دست نیز برگرفته از رنگ پرچم‌های دو کشور و شعار جشنواره صلح و دوستی است.

مقاومت در برابر نژادپرستی موضوع جشنواره کارتون شد

فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین

نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین نیز با توضیحاتی درباره فعالیت‌های این مرکز اظهارداشت: مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین سال ۱۳۹۷ با حضور جمعی از فعالان رسانه دغدغه‌مند در حوزه آمریکای لاتین در قم تاسیس شد.

محمدجواد عطائی افزود: این مرکز سال ۱۳۹۹ در واکنش به اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به ساحت پیامبر اعظم(ص) با طراحی استاد مسعود نجابتی و کانون هنر شیعی، یک اثری را منتشر کرد؛ در این اثر به زبان‌های فرانسوی، پرتغالی و اسپانیایی، اسامی انبیای اولوالعزم که مورد احترام همه ادیان ابراهیمی هستند، طراحی شد، دوستان ما در مناطق و کشورهای مختلف آمریکای لاتین به عنوان حسن نیت مسلمانان این نشان را در مراکز اسلامی قرار دادند.

وی بیان کرد: سال ۱۴۰۱ یک نمایشگاه دوستی ایران و ونزوئلا به مناسبت رونمایی از ترجمه اسپانیایی کتاب «سلول شماره ۱۴» خاطرات رهبر معظم انقلاب در کاراکاس برگزار کردیم، به این واسطه توانستیم به پیام رهبر انقلاب هم دست پیدا کنیم، ایشان تاکید خاصی بر شناخت ملت‌های عدالتخواه با یکدیگر داشتند.

عطائی اظهارداشت: ما به این نتیجه رسیدیم که هنرمندان پل ارتباطی ما با کشورهایی هستند که می‌خواهیم با آنها ارتباطات مردمی و فرهنگی داشته باشیم، براین اساس با همکاری هنرمندانی ایرانی و ونزوئلایی، در نمایشگاهی که در کاراکاس برگزار شد، کتابچه «رنگ مقاومت»، حاوی کاریکاتور و پوستر در حوزه مقاومت ارایه شد.

نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین گفت: همچنین در خانه مستند مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین، آثاری در زمینه آشناسازی میان ایران و آمریکای لاتین، تولید و ساخته شده است، فیلم‌ها و مستندهایی نیز به مناسبت ماه محرم و اربعین در دستور کار قرار دارد و در جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» نیز همکاری داریم.

همکاری هنرمندان ایرانی و برزیلی در جشنواره کارتون

السیو دنیلو روسو آموریم دبیر اجرایی جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های خود گفت: حدود ۴۰ سال است که در حوزه کارتون فعالیت می‌کنم و در نمایشگاه‌های مختلفی هم شرکت کردم، تلاش می‌کنیم با همکاری هنرمندان در ایران و برزیل جشنواره خوبی را برگزار کنیم.

وی افزود: هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های مختلف همیشه خوش درخشیدند، در این رویداد نیز بیشتر کیفیت آثار هنرمندان مدنظر است که هنرمندان ایرانی نیز حضور و آثار قابل توجهی در جشنواره‌های مختلف داشتند.

دبیر اجرایی جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» بیان کرد: این جشنواره با همت و همکاری هنرمندان ایرانی و برزیلی نتایج خوبی در حوزه مقاومت در برابر نژادپرستی خواهد داشت. در این جشنواره دو شخصیت بین‌المللی فوتبال انتخاب شدند که تواستند در مقابل نژادپرستی مقاومت کنند و از شجاعی طباطبایی بابت اعتمادی که در برگزاری جشنواره به ما داشتند، تشکر می‌کنم.

گلیمار ماچادو باربسا داور جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» بیان نیز در این نشست اظهارداشت: سه روز است به واسطه برگزاری این جشنواره در ایران هستم و با فرهنگ ایران و مقاومت آن آشنا شدم، این کشور بسیار متفاوت از آن چیزی بود که درباره آن گفته شده بود و شنیده بودیم، امیدوارم که با برگزاری این جشنواره شرایطی پیش بیاید تا هنرمندان و مردم با مباحث سیاسی و فرهنگی و فرهنگ مقاومت آشنا شوند.

وی گفت: ما به برگزاری چنین جشنواره‌ها و مباحث چالشی که انسان‌ها را بیدار می‌کند، نیازمندیم تا آنان مقابل ظلم بایستند. هنرمندان در این زمینه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

داور جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲» افزود: برزیل همچون ایران با جنگ هشت ساله صدام مواجه نبوده است اما هنرمندان ایرانی آثاری را به واسطه جنگ تولید و جمع‌آوری کردند تا نسل‌های آینده را با این موضوع آشنا کنند. برزیل جنگ داخلی دارد، ما قربانی سیاست‌های داخلی هستیم، نژادپرستی در تمامی بخش‌های جامعه مشهود است و امیدواریم با برگزاری این جشنواره بتوانیم آثاری را برای نسل‌های بعد نگهداری کنیم.

کد خبر: 79473

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0