28 فروردین 1402 - 12:00 ق.ظ

محمدمهدی سیار چهره برگزیده سال هنر انقلاب اسلامی شد

آیین اختتامیه نهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار و محمدمهدی سیار شاعر و ترانه‌سرا به عنوان چهره برگزیده سال هنر انقلاب ۱۴۰۱ معرفی و تجلیل شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ آیین اختتامیه نهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی شامگاه یکشنبه (۲۷ فروردین) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و هنرمندان در محوطه باز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

رئیس حوزه هنری در این آیین ضمن گرامیداشت یاد سیدشهیدان اهل قلم مرتضی آوینی، اظهارداشت: امشب به یاد این شهید و پاسداشت هنر انقلاب اسلامی گردهم آمدیم که به برکت مجاهدت هنرمندان انقلابی و متعهد از نسل‌های گوناگون چشمه معرفت، ذوق و زیبایی شده است. با این گردهم‌آیی عهدهای پیشین، عزم و اراده مجدد برای مسیر سخت پیشرو را به خودمان یادآوری می‌کنیم.

«سلام فرمانده»؛ رویداد برگزیده هنر انقلاب در سال ۱۴۰۱

در ادامه این آیین با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن برمهانی معاون سیما سازمان صدا و سیما، سرود «سلام فرمانده» به خوانندگی ابوذر روحی و گروه وی به عنوان رویداد برگزیده هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۱ معرفی شد، روحی در این آیین حضور نداشت و لوح و تندیس این رویداد به نماینده گروه اهدا شد.

محمدمهدی سیار چهره برگزیده سال هنر انقلاب اسلامی شد

سپس رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این آیین اظهارداشت: در زمانه‌ای هستیم که برای خیلی‌ از افراد روشن‌تر از گذشته شده است که آنچه که می‌تواند گره و راه را بگشاید و مسائل را حل کند، هنر متعهد است، دغدغه‌ای شاید نزد برخی بماند، روایت خود هنرمند مکتبی و متعهد و روایت هنرش است، کار هنر روایت حقیت هستی است، خود هنر روایتگر حق باید روایت شود و اینجا کم کاریم، شاید برنامه‌هایی همچون چهره هنر سال انقلاب است، بتواند یک قدمی در این مسیر باشد، اگر جدی گرفته شود و افرادی که سال‌های گذشته به حق این جایگاه را حائز شدند، هنوز به زعم من در قالب روایت هنر و روایت خودشان به عنوان مجاهدی که در عرصه هنر برای روایت هنر جنگیده است، آن گونه برای توصیف و روایتشان گام برنداشتیم. امیدوارم در این حوزه اهتمام شود.

هدایت‌الله بهبودی؛ چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی

در ادامه با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، محسن مومنی شریف نویسنده، منتقد و رئیس اسبق حوزه هنری، هدایت‌الله بهبودی به‌ دلیل مجموعه فعالیت‌هایش در راستای هنر انقلاب، بنیانگذاری دفتر پایداری و مقاومت و انقلاب اسلامی در حوزه هنری به عنوان چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی معرفی و تجلیل شد.

بهبودی بعد از دریافت لوح و تندیس خود اظهارداشت: سپاسگزارم که بنده را شایسته چنین نسبتی دانسته‌اید، امیدوارم تصور شما با تصدیق تاریخ یکی باشد، کاروان حوزه هنری همچنان در حرکت است و کسانی را در هر ایستگاهی پیاده و سوار می‌کند، امیدوارم دانش سواره‌ها با سواد پیاده‌ها یکی نباشد.

وی افزود: امروز دفتر انقلاب اسلامی پا به سی و یکمین سال فعالیت خود گذاشت، امیدوارم جامعه نور کافی برای دیدن عمق این سه دهه تلاش را داشته باشد. خداوند برای نو شدن آدمی نه تنها دست و پا که اندیشه را به او داده است، امیدوارم حوزه هنری در نو کردن روزگار آدمیان سربلند باشد.

محمدمهدی سیار چهره برگزیده سال هنر انقلاب اسلامی شد

محمدمهدی سیار؛ چهره سال هنر انقلاب اسلامی

در ادامه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی سیار شاعر و ترانه‌سرا به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۱ معرفی و تجلیل شد.

سیار پس از دریافت لوح و تندیس خود گفت: سپاسگزارم از دوستانی که با این انتخاب مرا غافلگیر کردند، خودم را همچنان در ابتدای راه می‌دانم، افتخار بزرگی است اما کوله بار بزرگتری بر دوش من است. در این لحظه افتخار این هدیه را به همسرم، کسی که کوله‌بار همراهی با یک شاعر را در این سال‌ها بر دوش کشیده است، تقدیم می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم این راه که ما پیاده‌های آن هستیم، همچنان با روشنی، افتخار و اقتدار ادامه پیدا کند، احساس می‌کنم و ادراک من این است که ایران امروز به نهضت و تولید زیبایی نیاز دارد، همیشه اقتدار، افتخار و سرچشمه اعتماد به نفس تمدنی ما هنر بوده است، امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.

محمدمهدی سیار متولد یکم تیر ۱۳۶۲ در زاهدشهر فسا است، او دارای مدرک دکترای فلسفه از دانشگاه تربیت مدرس و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد الهیات در دانشگاه امام صادق است. او از سال ۱۳۸۷ در دانشگاه امام‌ صادق، دروس ادبیات و منطق را تدریس می‌کند.

سیار نخستین کتاب خود را سال ۱۳۸۸ با عنوان «بی‌خوابی عمیق» در انتشارات سوره مهر منتشر کرد که مجموعه‌ای از اشعار فارسی در قالب‌های کلاسیک، سپید، و نیمایی است.

او با اشعار کلاسیک این اثر، جایزه سرو بلورین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را در سال ۱۳۸۷، پیش از چاپِ کتاب، از آن خود کرده بود. سال ۱۳۸۹، سیار مجموعه غزل‌ «حق‌السکوت» را در انتشارات فصل پنجم منتشر کرد و با این کتاب توانست جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را در دوره بیست و نهم آن به دست آورد. او مجموعه شعر «رودخوانی»، شامل اشعار نیمایی و کلاسیک، را سال ۱۳۹۳ در انتشارات شهرستان ادب منتشر کرد.

سیار در زمینه ترانه‌سرایی و همچنین شعر برای مداحی نیز طبع‌آزمایی کرده‌ است. اشعار او را خوانندگانی مانند نیما مسیحا، سالار عقیلی، محمد معتمدی، فریدون بیگدلی، حامد زمانی و نیز مداحانی نظیر صادق آهنگران و میثم مطیعی اجرا کرده‌اند. شعر تیتراژ فیلم «هناس» با همین نام، با صدای حسین حقیقی نیز از آثار وی است.

محمدمهدی سیار چهره برگزیده سال هنر انقلاب اسلامی شد

به گزارش ایرنا، پس از شهادت مرتضی آوینی(شخصیت برجسته هنری و انقلابی) در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری به رهبر معظم انقلاب، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد.

هفته هنر انقلاب اسلامی هر ساله از ۲۰ تا ۲۷ فرودین با معرفی چهره برتر هنر انقلاب سال، برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری در سراسر کشور برگزار می‌شود. امسال با توجه به تقارن هفته هنر انقلاب اسلامی با ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر برنامه‌های گرامیداشت این هفته از نظر اجرایی کمی تغییر کرد اما از لحاظ محتوا همچون سال‌های گذشته بود.

۲۵ فروردین به شب هنرمندان رشته‌های سینما، تئاتر، موسیقی، عکس، معماری و پژوهش و ۲۶ فروردین به شب هنرمندان ادبیات، طنز، ادبیات پایداری و هنرهای تجسمی و معرفی و تجلیل از چهره‎‌های برگزیده این هنرها در سال ۱۴۰۱ اختصاص داشت.

در رشته‌های تئاتر؛ ایوب آقاخانی، سینما (فیلم داستانی، مستند، انیمیشن و تولید تلویزیونی)؛ حسین دارابی، محسن اسلام زاده، محمد خیراندیش و جلیل سامان، عکس؛ سیدعباس میرهاشمی، معماری؛ جواد خدایی، کاریکاتور؛ محمدحسین نیرومند، گرافیک؛ مسعود نجابتی، تصویرسازی؛ محمدرضا دوست محمدی، نگارگری؛ مینا صدری، موسیقی(ترانه‌سرایی)؛ محمدمهدی سیار به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۱ معرفی و تجلیل شدند.

همچنین در رشته‌های پژوهش؛ علی‌اصغر فهیمی‌فر، داستان طنز؛ مهرداد صدقی، ادبیات پایداری (دفاع مقدس و انقلاب اسلامی)؛ گلستان جعفریان و هدایت الله بهبودی، داستان؛ علی‌اصغر عزتی پاک و شعر؛ مهدی جهاندار به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۱ معرفی و تجلیل شدند.

شاخص‌هایی همچون سوابق فردی، پرمخاطب بودن اثر تولیدی، نقش هنرمند در معرفی هنر انقلاب و آموزش به نسل جوان و توسعه این هنر، داشتن آثاری جریان‌ساز برای فرهنگسازی هم سو با هنر انقلاب در سطح استان‌ها، واکنش‌های هنرمندانه به جریانات، کسب موفقیت و مقام از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، در انتخاب چهره سال مدنظر قرار گرفتند.

برای معرفی چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی مجموع فعالیت‌های فرد در سال‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد و براساس آیین‌نامه اگر فردی در سالی به عنوان چهره هنر انقلاب معرفی شود منعی برای انتخاب او در سال‌های بعد نیست.

کد خبر: 75985

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0