7 مرداد 1402 - 8:30 ق.ظ

لحظه اوپنهایمر؛ بمب‌های اتم در دستان هوش مصنوعی!

فیلم اوپنهایمر به عنوان جدیدترین ساخته کریستوفر نولان به تازگی شروع به اکران کرده است. این فیلم زندگی پدر بمب هسته‌ای، رابرت اوپنهایمر را در میان دوراهی‌های اخلاقی و احساسی روایت می‌کند. بعد از گذشت دهه‌ها، هنوز بحث در مورد اینکه آیا اوپنهایمر کار درستی انجام داد و سلاحی را ساخت که می‌تواند بشریت را از بین ببرد یا خیر ادامه دارد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer)، ساخته جدید کریستوفر نولان با بازی کیلین مورفی و امیلی بلانت اخیرا به‌صورت گسترده نمایش داده شد و میانگین امتیازات خیلی خوبی از منتقدان گرفت. چند روز پیش بود که نولان در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی نیوز (NBC News) درباره آخرین ساخته خودش صحبت کرد و مقایسه جالبی میان بمب اتم و هوش مصنوعی انجام داد.

 

لحظه اوپنهایمر؛ بمب‌های اتم در دستان هوش مصنوعی!

 

تلاش‌های اوپنهایمر برای ساخت مرگبارترین سلاح تاریخ بشر، با مقاومت‌ها و نگرانی‌هایی از سوی مقامات سیاسی و نظامی مواجه شده بود و در آخر به مرگ صدها هزار نفر در هیروشیما و ناگاساکی ختم شد. بمب اتم بعد از هشت دهه هنوز هم از سوی عده‌ای بزرگ‌ترین تهدید برای حیات در سیاره زمین و البته از سوی بسیاری، ضامن تکرار نشدن جنگ‌های بزرگ و در مقیاس جهانی به شمار می‌آید.

هوش مصنوعی نیز امروز با چنین چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند. یک فناوری جذاب که به نظر می‌رسد سرعت پیشرفت آن از سرعت سازگاری بشر سبقت گرفته است. هوش مصنوعی که می‌تواند راه بشر برای رسیدن به پیشرفت واقعی را از همیشه کوتاه‌تر کند، همزمان می‌تواند به بیکاری‌های بزرگ، تنهایی بیشتر و در بدترین حالت، مانند بمب اتم به پایان بشر تبدیل شود.

 

لحظه اوپنهایمر؛ بمب‌های اتم در دستان هوش مصنوعی!

 

کریستوفر نولان در مصاحبه‌ای با NBC News این دوره زمانی را برای محققان هوش مصنوعی یک «لحظه اوپنهایمر» دانسته و از آن‌ها خواسته تا مسئولیت عظیم یک دانشمند در حرکت به سمت تکنولوژی‌های جدید را درک کنند.

وی همچنین گفته: جی رابرت اوپنهایمر پس از فهمیدن اینکه نقش او در ساخت بمب اتم می‌تواند بشریت را به هلاکت برساند، گفت: من به مرگ تبدیل شده‌ام، ویرانگر دنیاها و همین امر را می‌توان در مورد ظهور هوش مصنوعی و نفوذ هولناک آن در هالیوود نیز به کار برد.

بمب‌های هسته‌ای در اختیار هوش مصنوعی!

 

لحظه اوپنهایمر؛ بمب‌های اتم در دستان هوش مصنوعی!

 

نولان ادامه داد: در مورد هوش مصنوعی، این یک احتمال وحشتناک است. حداقل به این دلیل که سیستم‌های هوش مصنوعی در نهایت وارد زیرساخت‌های دفاعی خواهند شد و آنها مسئول تسلیحات هسته‌ای خواهند بود. ما باید مردم را در قبال کارهایی که با ابزارهای در اختیارشان انجام می دهند، پاسخگو بدانیم و وقتی با فناوری، نوآوری ایجاد می‌کنید، باید مسئولیت پذیری خود را حفظ کنید.

نظرات او در مورد هوش مصنوعی در زمانی بیان می‌شود که هوش مصنوعی و تأثیرات آن یک موضوع اصلی در هالیوود و در مرکز اختلافات بین استودیوها و فیلمنامه نویسانی است که از ماه می اعتصاب کرده‌اند. انجمن نویسندگان آمریکا خواستار ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن و بازنویسی مطالب شده است.

نولان می‌گوید: وقتی من با محققان پیشرو در زمینه هوش مصنوعی در حال حاضر صحبت می‌کنم، آنها به معنای واقعی کلمه این را – در حال حاضر – به عنوان «لحظه اوپنهایمر» خود می‌دانند. آنها به تاریخ نگاه می‌کنند تا بگویند: مسئولیت دانشمندان در حال توسعه فناوری‌های جدید که ممکن است عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد، چیست؟

کد خبر: 78497

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0